Badanie tempa i techniki czytania studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2008.008Słowa kluczowe
czytelnictwo, studenciAbstrakt
Artykuł przedstawia wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w latach 2007-2008, dotyczących ich elementarnych sprawności czytelniczych. Ponad setkę studentów I i II roku poproszono o przetestowanie tempa czytania i stopnia zrozumienia czytanego tekstu w oparciu o materiał tekstowy z zakresu ich specjalizacji. Rezultaty badań nie wypadły rewelacyjnie - średnia prędkość czytania (199 słów na minutę) utrzymywała się co prawda na przeciętnym poziomie dorosłej polskiej populacji (200 s/m), lecz poniżej orientacyjnego pułapu przewidzianego dla studiujących (200-220 s/m). Także 60% stopień zrozumienia czytanego tekstu odpowiadał konwencjonalnej, linearnej strategii lektury (słowo po słowie).Bibliografia
Akademia Szybkiego Czytania [on-line]. Instytut Metod Edukacji IMPULS [dostęp 30 września 2008]. Dostępny w World Wide Web: http://www.impuls.com.pl/.
Andrzejewska J., Kultura czytelnicza nauczycieli szkoły podstawowej, Warszawa 1976.
Andrzejewska J., Technika czytania uczniów młodszych klas szkoły podstawowej, Acta Universitatis Wratislaviensis. Bibliotekoznawstwo XIX (1995), s. 146−150.
Chylińska J., Szybkie czytanie, Warszawa 1984.
Ćwiertnia B., Jak szybko czytają studenci?, Poradnik Bibliotekarza 1993, nr 6, s. 22−23.
Dereń E., Jak podnieść efektywność czytania, Język Polski w Szkole IV−VI, R. VII: 2005/2006, nr 1, s. 84−85.
Dereń E., Mnemotechniki i czytanie fotograficzne a proces uczenia się, Nauczyciel i Szkoła 2005, nr 1−2, s. 139.
Dunin J., Pismo zmienia świat. Czytanie – lektura – czytelnictwo, Warszawa−Łódź 1998.
Fijałkowski M., Kursy szybkiego czytania, Polityka 1973, nr 8, s. 11.
Gozdek-Michaëlis K., Supermożliwości twojego umysłu. Jak uczyć się trzy razy szybciej?, Warszawa 1993.
Jamruszkiewicz J., Kurs szybkiego czytania. Poradnik z zestawem ćwiczeń, Katowice 2002.
Kapica G., Wybrane problemy alfabetyzacji dzieci w dobie rewolucji informacyjnej, Kultura i Edukacja 2000, nr 1−2, s. 112.
Król F., Sztuka czytania, Warszawa 1982.
Kuglin J., Poligrafia książki, Wrocław 1964.
Kunicka M., Czytanie ze zrozumieniem umiejętnością pożądaną u przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Wychowanie na co Dzień 2003, nr 3, s. 10−11.
Kuznecov O. A., Chromov L. N., Technika bystrogo čtenija, Moskwa 1977.
Mickiewicz J., Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Opracowanie metodyczne dla poradni psychologiczno-pedagogicznych, Toruń 2001.
Mizierski S., Czas czytania, Polityka 2001, nr 38, s. 92.
Ofat-Wojcieszak K., Dynamiczne czytanie – nowa umiejętność w społeczeństwie opartym na wiedzy, Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2004, nr 3, s. 48−54.
Pieter J., Czytanie i lektura, wyd. 2 rozsz., Katowice 1967.
Postolovskij I. Z., Semenov E. G., Problemy uskorennogo čtenija v SŠA, Voprosy Psichologii 1971, nr 6, s. 169.
Radlińska H., Książka wśród ludzi, wyd. 2 rozsz., Warszawa 1934.
Szkutnik Z., Szybkie czytanie. Wskazówki metodyczne, Warszawa 1979.
Wainwright G., Szkoła szybkiego czytania. Czytaj szybciej, pamiętaj więcej, Warszawa 2002.
Walentynowicz M., Różnice sprawnościowe w szybkości czytania młodzieży szkół średnich, Ruch Pedagogiczny 1972, nr 2, s. 207−217.
Wojciechowski J., Czytelnictwo, wyd. 5, Kraków 1999.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 399
Liczba cytowań: 0