Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

The attitude of Generation Z representatives towards online advertisements containing feminist elements and the aspect of diversity in the light of the survey
  • Home
  • /
  • The attitude of Generation Z representatives towards online advertisements containing feminist elements and the aspect of diversity in the light of the survey
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 16 No. 2 (31) (2023) /
  4. Articles

The attitude of Generation Z representatives towards online advertisements containing feminist elements and the aspect of diversity in the light of the survey

Authors

  • Hanna Bednarska Studentka Uniwersytetu Jagiellońskiego https://orcid.org/0009-0007-3802-1172

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2023.005

Keywords

generation Z, online advertising, social media, diversity, femvertising

Abstract

The article raises the issue of Generation Z’s sensitivity to advertising messages posted on social media related to selected social phenomena – especially equality and diversity. Representatives of Generation Z were characterized here, as well as a critical analysis of the literature and its review of selected social phenomena that today constitute part of the advertising landscape addressed to young consumers. The second part of the text focused on discussing the author’s own research on the attitudes and declarations of Generation Z representatives regarding the perception of diversity and equality in online advertising and its impact on consumer attitudes. The study used a survey questionnaire addressed to representatives of Generation Z, receiving 101 responses. Research shows that Z representatives notice advertising activities of brands on social media, although they mainly reach the advertising activities presented via Instagram. The vast majority of respondents indicated that diversity is an essential value for them, also in advertising messages. However, they are much less willing to verify the actual activities of the brand on its behalf, and it does not have a significant impact on the consumer choices they make.

References

Akestam Nina, Rosengren Sara, Dahlen Micael, Advertising “like a girl”: Toward a better understanding of “femvertising” and its effects, „Psychology and Marketing” 2017, no. 34, s. 795–806.

Becker-Herby Elisa, The Rise of Femvertising: Authentically Reaching Female Consumers, Minnesota 2016.

Co to jest Pokolenie Z? Charakterystyka nowej generacji pracowników i konsumentów [online]. EY Polska, 4.11.2022 [dostęp 6 czerwca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://www.ey.com/pl_pl/workforce/pokolenie-z-co-to-jest.

Eileen Gu, [w:] Wikipedia. Wolna encyklopedia [online] [dostęp 21 maja 2023]. Dostęony w World Wide Web: https://en.wikipedia.org/wiki/Eileen_Gu.

Eileen GU [online] [dostęp 21 maja 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://olympics.com/en/athletes/gu-ailing-eileen.

Fijałkowska Alina, (DEI) diversity, equity & inclusion – chwilowy trend czy przyszłość komunikacji? [online] [dostęp 3 czerwca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://contentstandard.pl/deidiversity-equity-inclusion-chwilowy-trend-czy-przyszlosc-komunikacji.

Francis Tracy Hoefel Fernanda, ‘True Gen’: Generation Z and its implications for companies [online]. McKinsey & Company, 12.11.2018 [dostęp 9 czerwca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies.

Gen Z – czym jest, co kupuje, jak do niej trafić, jeśli to Twój target? [online]. Global24, 23.12.2022, data aktualizacji: 19.01.2023 [online] [dostęp 6 czerwca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://global24.com/pl/blog/gen-z.

Gruz Przemysław, DEI. Diversity, equity, inclusion [online]. Portal informacyjny Raport CSR, 1.12.2021 [dostęp 3 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://raportcsr.pl/dei-diversity-equity-inclusion.

Kończak Jarosław, Wizerunek kobiety w reklamie. Raport z badań, „Media Biznes Kultura” 2022, nr 22, s. 89–106.

Kot Joanna, Nowe formy narracji na Instagramie: badanie pilotażowe rolek związanych z podróżami i sportem, „Com.press” 2022, nr 2, s. 90–102.

Kozłowski Wojciech, Sobotko Ewelina, Rutkowska Anna, Skłonność do płacenia za produkty społecznie odpowiedzialne i postrzeganie ich wartości – wpływ postaw i znaczenia sprawy społecznej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H – Oeconomia” 2018, t. 52, nr 3, s. 255–264.

Laskowska Barbara, Znaczenie postaw konsumenckich pokolenia Z dla rozwoju neuromarketingu i zarządzania marką. Kilka wskazówek dla edukacji, [w:] Motivation – Education – Trust – Environment – Safety 2021. Proceedings of the 6th International Conference, June 30, 2021, Ružomberok, Bratysława 2021, s. 85–89.

Materiały prasowe Victoria’s Secret, Undefinable [online] [dostęp 30 maja 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://www.instagram.com/victoriassecret.

Paczka Edyta, Zmiana zachowań rynkowych pokolenia Z, „Ekonomia – Wrocław Economic Review. Acta Universitatis Wratislaviensis” 2020, t. 26, nr 1, s. 21–34.

Vázquez-Herrero Jorge, Direito-Rebollal Sabela, López-García Xose, Ephemeral journalism: News distribution through Instagram stories, „Social Media + Society” 2019, vol. 5, no. 4 [online] [dostęp 9 lipca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305119888657.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2025-12-19

How to Cite

1.
BEDNARSKA, Hanna. The attitude of Generation Z representatives towards online advertisements containing feminist elements and the aspect of diversity in the light of the survey. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 19 December 2025. Vol. 16, no. 2 (31). [Accessed 19 December 2025]. DOI 10.12775/TSB.2023.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 16 No. 2 (31) (2023)

Section

Articles

License

Copyright (c) 2025 Hanna Bednarska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 4
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

generation Z, online advertising, social media, diversity, femvertising
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop