Zmiany typograficzne na stronach internetowych wybranych serwisów społecznościowych
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2021.010Słowa kluczowe
typografia, porojektowanie internetowe, fonty, serwisy społecznościowe, Facebook, Twitter, Linkedin, YouTubeAbstrakt
Artykuł poświęcony jest typografii w projektowaniu internetowym. Zaprezentowano w nim ujęcie definicyjne, zwracając uwagę na tradycyjne pojmowanie tego pojęcia, a także rozumienie w odniesieniu do środowiska cyfrowego. Podkreślono jego znaczenie w projektowaniu internetowym, zwracając przy tym uwagę na szczególne cechy typografii w odniesieniu do web designu. W drugiej części tekstu zaprezentowano wyniki badań typografii w czterech serwisach społecznościowych: Facebook, Linkedin, Twitter oraz YouTube. Do badań wykorzystano metodę automatycznych procedur z wykorzystaniem serwisu Wayback Machine oraz dodatków do przeglądarki internetowej: WhatFont, Measure i ColorZilla. Drugą metodą jest metoda ekspercka z zastosowaniem listy autorskich kryteriów badawczych. Ustalono przy ich pomocy zmiany zachodzące w witrynach badanych serwisów na przestrzeni czasu w zakresie elementów typograficznych, nie znaleziono jednak zależności czasowych, które wskazywałyby na spójne trendy projektowe w tym zakresie.
Bibliografia
Bettig Chris, YouTube Sans: The Making of a Typeface [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://design.google/library/youtube-sans-the-making-of-a-typeface/.
Bieńkowska Barbara, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005, s. 350.
Borkowska Anna, Witkowska Marta, Media społecznościowe w szkole, Warszawa 2017.
Fedorowicz-Kruszewska Małgorzata, Jarocki Mariusz, Dostępność stron WWW polskich bibliotek uniwersyteckich dla osób z niepełnosprawnościami wzroku – wyniki badań, ,,Przegląd Biblioteczny” 2010, z. 9, s. 447–459.
Freight Sans [online] [dostęp 8 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.typewolf.com/freight-sans.
Gmiterek Grzegorz, Biblioteka w środowisku społecznościowego Internetu: biblioteka 2.0, Warszawa 2012.
Gotham Font Free Alternatives [online] [dostęp 8 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.downloadfonts.io/gotham-font-family-free/.
Kaplan Andreas M., Haenlein M., Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, ,,Business Horizons” 2010, vol. 53, iss. 1, s. 59–68.
Kasperski Marek, Boguska-Torbicz Anna, Projektowanie stron WWW: Użyteczność w praktyce, Gliwice 2008.
Kemp Sophie, Twitter’s New Font Embraces Being Messy [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.gq.com/story/twitter-chirp-new-typeface.
Lamberti Maria, Theus Monika, Media społecznościowe w polskich bibliotekach, archiwach i muzeach, ,,Biblioteka” 2016, nr 20(29), s. 183–205.
Lentjes Ewan, Wprowadzenie, [w:] Triumf typografii: Kultura, komunikacja, nowe media. Wybór i oprac.: H. Hoeks, E. Lentjes, Kraków 2011, s. 12–33.
Marzec Paweł, Oceny eksperckie w badaniu użyteczności bibliotecznych serwisów internetowych, Toruń 2019.
McIntosh Heather, Trends in Web Typography [online] [b. m.] 2011 [dostęp 13 maja 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://digitalcommons.calpoly.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1064&context=grcsp, s. 21.
Nikiel-Kuchta Monika, Social media w Polsce i na świecie – najnowsze dane [online] 21.02.2020 [dostęp 20 maja 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://socialpress.pl/2020/02/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-najnowsze-dane.
Omagari Toshi, Arcade game typography: The art. Of pixel type, [b.m.] 2019.
Optymalna długość wiersza i wielkość interlinii [online] [dostęp 7 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: http://www.taat.pl/typografia/optymalna_interlinia_wiersz.html.
Ou Yufei, Typography and Its Implementation on Websites [online] [b.m.] 2019 [dostęp 13 maja 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.theseus.fi/handle/10024/166332.
Pizzarro Francisco Gálvez, Stwórz i złóż: Wprowadzenie do typografii, Kraków 2019.
Przybysz Janina, Pioterek Paweł, Media społecznościowe w służbie bibliotek, [w:] Biblioteki bez użytkowników…? V Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Supraśl, 14–16 września 2015, pod red. Haliny Brzezińskiej-Stec i Jolanty Źochowskiej, Białystok 2015, s. 339–356.
Repucho Ewa, Typografia w przestrzeni cyfrowej jako przedmiot badań bibliologicznych, ,,Acta Poligraphica” 2016, nr 7 [dostęp 13 maja 2021]. Dostępny w World Wide Web: http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2016_01_Repucho.pdf, s. 37–48.
Roboto [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://fonts.google.com/specimen/Roboto#standard-styles.
Roboto [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://en.wikipedia.org/wiki/Roboto.
Segoe Ui Font Free Download [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://freefontsfamily.com/segoe-ui-font-free/.
TOP 20 stron internetowych w Polsce i na świecie (luty 2019) [online] [dostęp 20 maja 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://mobirank.pl/2019/04/07/top-20-stron-internetowych-w-polsce-i-na-swiecie-luty-2019.
Twitter starts rolling out its proprietary „Chirp” font on desktop [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.neowin.net/news/twitter-starts-rolling-out-its-proprietary-chirp-font-on-desktop/.
Van Blokland Petr, Przyszłość typografii, [w:] Triumf typografii: Kultura, komunikacja, nowe media. wybór i oprac.: H. Hoeks, E. Lentjes, Kraków 2011, s. 212–223.
Wichary Marcin, Using UI System Fonts In Web Design: A Quick Practical Guide [online] [dostęp 10 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.smashingmagazine.com/2015/11/using-system-ui-fonts-practical-guide/.
Youtube Sans Font Download [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://fontspace.io/youtube-sans-font-download/.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Daria Chrześcijańska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 501
Liczba cytowań: 0