Przestrzenie kreatywne w bibliotekach w świetle najnowszych koncepcji badawczych (przykład makerspace)
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2021.001Słowa kluczowe
makerspace, przestrzenie kreatywne, przestrzenie twórców, edukacja w bibliotece, osoby z niepełnosprawnościamiAbstrakt
W artykule zostało podjęte zagadnienie tworzenia w bibliotekach tzw. stref kreatywnych, nazywanych również przestrzeniami twórców. To coraz częstsze zjawisko wymaga analizy, która z jednej strony pozwoliłaby na zdefiniowanie kluczowych terminów, z drugiej zaś – wskazała na istotne problemy, wiążące się z tą nową funkcją bibliotek. Celem artykułu jest przedstawienie stref makerspace, które stanowią rodzaj przestrzeni kreatywnej oraz zasygnalizowanie, w oparciu o przegląd najnowszych koncepcji badawczych, publikowanych na łamach czasopism zagranicznych z dziedziny bibliotekoznawstwa, istotnych problemów, które mogą wiązać się z ich organizacją i funkcjonowaniem. W związku z tym omówiono funkcje przestrzeni kreatywnych, a zwłaszcza funkcję edukacyjną (w kontekście teorii uczenia się), problem przeprowadzania pomiarów i oceny działalności makerspace, zagadnienie ochrony praw własności intelektualnej w przestrzeniach twórców, a także potrzeby osób niepełnosprawnych, które powinny być uwzględniane podczas projektowania tej usługi.
Bibliografia
Biblioteka Publiczna w Piasecznie, Tydzień muzyczny z bum bum rurkami [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://biblioteka-piaseczno.pl/tydzien-muzyczny-z-bum-bum-rurkami/.
Brady Tara, Salas Camille, Nuriddin Ayah, Rodgers Walter, Subramaniam Mega, MakeAbility: Creating Accessible Makerspace Events in a Public Library, “Public Library Quarterly” 2014, vol. 33, no. 4, p. 330-347.
Cun Aijuan, Abramovich Samuel, Smith Jordan M., An assessment matrix for library makerspaces, “Library & Information Science Research” 2019, vol. 41, iss. 1, p. 39-47.
Hurst Amy, Tobias Jasmine, Empowering individuals with do-it-yourself assistive technology, [w:] Proceedings of the 13th international ACM SIGACCESS conference on Computers and accessibility, pod red. Kathleen F. McCoy, New York, 2011, p. 11-18.
Kluby kreatywności w bibliotekach, Biała Podlaska [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://www.klubykreatywnosci.org/biala-podlaska/.
Kluby Kreatywności w bibliotekach, Co to jest Klub kreatywności? [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://www.klubykreatywnosci.org/o-nas.
Kluby kreatywności w bibliotekach, Legionowo [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://www.klubykreatywnosci.org/legionowo/.
Kluby kreatywności w bibliotekach, Obrazów [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://www.klubykreatywnosci.org/obrazow/.
Kluby kreatywności w bibliotekach, Oświęcim [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://www.klubykreatywnosci.org/oswiecim/.
Koszowska Agnieszka, Co to jest makerspace i jak zorganizować to w bibliotece? [online]. [dostęp 12 września 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://docplayer.pl/105866452-Co-to-jest-makerspace-i-jak-zorganizowac-to-w-bibliotece.html.
Kuhlthau Carol Collier, Seeking Meaning: A Process Approach to Library and Information Services, 2nd ed., Westport 2004.
Lave Jean, Wenger Etienne, Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, Cambridge 1991.
Learning science outside the classroom, red. Martin Braund, Michael Reiss, London, 2004.
Loertscher David, Preddy Leslie, Derry Bill, Makerspaces in the School Library Learning Commons and the uTEC Maker Model, ”Teacher Librarian” 2013, vol. 41, no. 2, p. 48-51.
Makerspace Kraków [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://makerspacekrakow.pl/o-nas/.
Markerspace UW [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://makerspace.uw.edu.pl/pl/o-nas/.
Papert Seymour, The Children’s Machine: Rethinking School in the Age of the Computer, New York 1993.
Radniecki Tara, Intellectual Property in the Makerspace, “Journal of Library Administration” 2018, vol. 58, no. 6, p. 545-560.
Stocklmayer Susan, Gilbert John K., New experiences and old knowledge: Towards a model for the personal awareness of science and technology, “International Journal of Science Education” 2002, vol. 24, no. 8, p. 835-858.
Willett Rebekah, Learning through making in public libraries: theories, practices, and tensions, “Learning, Media and Technology” 2018, vol. 43, no. 3, p. 250-262.
Wojciechowska Maja, Kształtowanie kapitału społecznego. Ujęcie z perspektywy bibliotekoznawczej, Warszawa 2019.
Wojciechowska Maja, Rozwój oferty usługowej bibliotek i usługi kreatywne jako próba zwiększania konkurencyjności. Przykład makerspace, [w:] Mobilnie, interaktywnie, kompetentnie. Usługi, media i technologie informacyjno-komunikacyjne w nowoczesnej bibliotece, pod red. Mai Wojciechowskiej, Magdaleny Cyrklaff-Gorczycy, Warszawa 2019, s. 257-274.
Wong Anne, Partridge Helen, Making as Learning: Makerspaces in Universities, “Australian Academic & Research Libraries” 2016, vol. 47, no. 3, p. 143-159.
Wójcik Magdalena, Maker space jako narzędzie budowania korzystnego wizerunku biblioteki, „Zarządzanie Biblioteką” 2017, nr 1, s. 20-27.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Toruńskie Studia Bibliologiczne

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 898
Liczba cytowań: 0