MARKSIZM WYZWANIEM IDEOWYM DLA MYŚLI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ W NAUCZANIU JOSEPHA RATZINGERA/BENEDYKTA XVI
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2022.024Słowa kluczowe
Joseph Ratzinger/Benedykt XVI, marksizm, neomarksizm, religia, antropologia chrześcijańskaAbstrakt
Joseph Ratzinger/Benedykt XVI dokonuje interpretacji zagrożenia wynikającego z marksizmu i neomarksizmu dla myśli chrześcijańskiej, a w efekcie dla integralnej koncepcji człowieka i świata. Niemiecki teolog zwraca uwagę na trzy znamienne zagrożenia tych ideologii: materializm, dominację konfliktu klasowego oraz kwestionowanie wolności jednostkowej. Odpowiadając na wskazane niebezpieczeństwa, Joseph Ratzinger postuluje integralną koncepcję człowieka, co odpowiada obiektywnej prawdzie, obnażającej redukcjonistyczne tendencje ideologii. Docelowym punktem rozwoju jest pokój, będący w istocie promowaniem kultury praw człowieka jako Bożego stworzenia. Zagwarantowanie wolności jednostkowej jest ochroną godności osobowej. Religia chrześcijańska, nawiązująca do natury człowieka, a równocześnie zawierająca Boskie objawienie, sprzyja ukazaniu iluzoryczności marksizmu i neomarksizmu w świecie. Materiałem źródłowym artykułu jest nauczanie Josepha Ratzingera/Benedykta XVI.
Bibliografia
Benedykt XVI, Chorwacja od swych początków należy do Europy i ubogaca ją wartościami duchowymi, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7/2011, s. 7.
Benedykt XVI, Kościół liczy na świadectwo chrześcijan w życiu politycznym, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 12/2007, s. 15-16.
Benedykt XVI, Misja Kościoła w Europie Środkowowschodniej 20 lat po upadku systemu komunistycznego, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 4/2009, s. 47-49.
Benedykt XVI, Moc opierania się władzy, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2011, s. 14-16.
Benedykt XVI, Niezbywalna wartość naturalnego prawa moralnego, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 12/2007, s. 18-19.
Benedykt XVI, Prawo do wolności religijnej jest pierwszym z praw, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2011, s. 39-43.
Benedykt XVI, Prawo do wolności religijnej jest ściśle związane z godnością każdego człowieka, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7/2011, s. 19-20.
Benedykt XVI, Przybyć tu musiałem, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 6-7/2006, s. 39-40.
Benedykt XVI, Sprawiedliwy i pokojowy ład społeczny w świecie jest możliwy i nieodzowny, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2011, s. 21-23.
Benedykt XVI, Świętość nie zna granic i przemienia świat, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 12/2011, s. 26-28.
Benedykt XVI, Trzeba zwalczać społeczne i kulturowe nierówności w zglobalizowanym świecie, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7/2011, s. 29-31.
Borutka T., Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie. Podręcznik do katolickiej nauki społecznej, Kraków 2004.
Dobieszewski J., Marksizm i neomarksizm, w: Filozofia współczesna, red. L. Gawor, Z. Stachowski, Bydgoszcz 2006, s. 26-49.
Jan Paweł II, Encyklika „Centesimus annus”, Watykan 1991.
Jan Paweł II, Encyklika „Laborem exercens”, Watykan 1981.
Kochan J., Marksizm, neomarksizm, postmarksizm…, „Nowa Krytyka”, 28, 2012, s. 33-51.
Kompendium nauki społecznej Kościoła, red. Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Kielce 2005.
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o niektórych aspektach „teologii wyzwolenia” (6.08.1984), w: Dokumenty nauki społecznej Kościoła, red. M. Radwan, L. Dyczewski, A. Stanowski, cz. 2, Rzym-Lublin 1987, s. 357-368.
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002, s. 526-606.
Kowalczyk S., Pomiędzy zniewoleniem a wolnością, „Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej”, 1(1994), s. 183-194.
Leon XIII, Encyklika „Rerum novarum”, Watykan 1891.
Lipowicz M., Idea sprawiedliwości w myśli Karola Marksa, „Idea – Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych”, XXIV, 2014, s. 97-117.
Łażewska D., Współczesne koncepcje filozofii i etyki, Józefów 2003.
Malinowski A., Współczesny neomarksizm, Warszawa 1983.
Paweł VI, Encyklika „Populorum progressio”, Watykan 1967.
Pazdej M., Współczesna recepcja walki klas, czyli w jakim stopniu marksizm wpłynął na koncepcje XX-wieczne i czy pozostał aktualny do dzisiaj?, „Świat Idei i Polityki”, t. 14, 2015, s. 37-59.
Ptaszek R. T., Kulturowe absurdy rewolucji postmarksistowskiej, „Ateneum Kapłańskie”, 178(2021), z. 1(677), s. 96-110.
Ratzinger J., Wiara. Prawda. Tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, tłum. R. Zajączkowski, Kielce 2005.
Rocznica traktatu Chin i Korei Północnej, https://warsawinstitute.org/pl/rocznica-traktatu-chin-korei-polnocnej/ (13.11.2022).
Szulist J., Teologia państwa w pismach Josepha Ratzingera (Benedykta XVI), Toruń 2016.
Szulist J., W Bogu początek. Reinterpretacja koncepcji pokoju bł. Jana XXIII w nauczaniu społecznym Benedykta XVI, Pelplin 2013.
Żuk P., O aktualności pojęcia „klasa społeczna” w społeczeństwie i analizach socjologicznych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, z. 3, 2008, s. 165-184.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Janusz Szulist
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 474
Liczba cytowań: 0