MARXISM AS AN IDEOLOGICAL CHALLENGE TO CHRISTIAN THOUGHT IN THE TEACHING OF JOSEPH RATZINGER/BENEDICT XVI
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2022.024Keywords
Joseph Ratzinger/Benedict XVI, Marxism, Neo-Marxism, religion, Christian anthropologyAbstract
Joseph Ratzinger/Benedict XVI interprets the danger that Marxism and Neo-Marxism pose to Christian thought. The German theologian points to three major threats: materialism, dominance of class conflict and challenge to individual freedom. In his response to these threats, Joseph Ratzinger proposes an integral concept of the human person that reflects the objective truth and exposes the reductionist trends in the ideology. According to this concept, development is directed towards peace, which, in essence, promotes a culture that respects the rights of the human person as God’s creature. Ensuring individual freedom is tantamount to protecting personal dignity. By taking into account the human nature and, at the same time, containing in itself the Divine revelation, Christianity is capable of exposing the illusory and fragmentary character of Marxism and Neo-Marxism in the world. The article relies on the teaching of Joseph Ratzinger/ Benedict XVI as its source material.References
Benedykt XVI, Chorwacja od swych początków należy do Europy i ubogaca ją wartościami duchowymi, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7/2011, s. 7.
Benedykt XVI, Kościół liczy na świadectwo chrześcijan w życiu politycznym, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 12/2007, s. 15-16.
Benedykt XVI, Misja Kościoła w Europie Środkowowschodniej 20 lat po upadku systemu komunistycznego, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 4/2009, s. 47-49.
Benedykt XVI, Moc opierania się władzy, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2011, s. 14-16.
Benedykt XVI, Niezbywalna wartość naturalnego prawa moralnego, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 12/2007, s. 18-19.
Benedykt XVI, Prawo do wolności religijnej jest pierwszym z praw, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2011, s. 39-43.
Benedykt XVI, Prawo do wolności religijnej jest ściśle związane z godnością każdego człowieka, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7/2011, s. 19-20.
Benedykt XVI, Przybyć tu musiałem, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 6-7/2006, s. 39-40.
Benedykt XVI, Sprawiedliwy i pokojowy ład społeczny w świecie jest możliwy i nieodzowny, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2011, s. 21-23.
Benedykt XVI, Świętość nie zna granic i przemienia świat, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 12/2011, s. 26-28.
Benedykt XVI, Trzeba zwalczać społeczne i kulturowe nierówności w zglobalizowanym świecie, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7/2011, s. 29-31.
Borutka T., Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie. Podręcznik do katolickiej nauki społecznej, Kraków 2004.
Dobieszewski J., Marksizm i neomarksizm, w: Filozofia współczesna, red. L. Gawor, Z. Stachowski, Bydgoszcz 2006, s. 26-49.
Jan Paweł II, Encyklika „Centesimus annus”, Watykan 1991.
Jan Paweł II, Encyklika „Laborem exercens”, Watykan 1981.
Kochan J., Marksizm, neomarksizm, postmarksizm…, „Nowa Krytyka”, 28, 2012, s. 33-51.
Kompendium nauki społecznej Kościoła, red. Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Kielce 2005.
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o niektórych aspektach „teologii wyzwolenia” (6.08.1984), w: Dokumenty nauki społecznej Kościoła, red. M. Radwan, L. Dyczewski, A. Stanowski, cz. 2, Rzym-Lublin 1987, s. 357-368.
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002, s. 526-606.
Kowalczyk S., Pomiędzy zniewoleniem a wolnością, „Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej”, 1(1994), s. 183-194.
Leon XIII, Encyklika „Rerum novarum”, Watykan 1891.
Lipowicz M., Idea sprawiedliwości w myśli Karola Marksa, „Idea – Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych”, XXIV, 2014, s. 97-117.
Łażewska D., Współczesne koncepcje filozofii i etyki, Józefów 2003.
Malinowski A., Współczesny neomarksizm, Warszawa 1983.
Paweł VI, Encyklika „Populorum progressio”, Watykan 1967.
Pazdej M., Współczesna recepcja walki klas, czyli w jakim stopniu marksizm wpłynął na koncepcje XX-wieczne i czy pozostał aktualny do dzisiaj?, „Świat Idei i Polityki”, t. 14, 2015, s. 37-59.
Ptaszek R. T., Kulturowe absurdy rewolucji postmarksistowskiej, „Ateneum Kapłańskie”, 178(2021), z. 1(677), s. 96-110.
Ratzinger J., Wiara. Prawda. Tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, tłum. R. Zajączkowski, Kielce 2005.
Rocznica traktatu Chin i Korei Północnej, https://warsawinstitute.org/pl/rocznica-traktatu-chin-korei-polnocnej/ (13.11.2022).
Szulist J., Teologia państwa w pismach Josepha Ratzingera (Benedykta XVI), Toruń 2016.
Szulist J., W Bogu początek. Reinterpretacja koncepcji pokoju bł. Jana XXIII w nauczaniu społecznym Benedykta XVI, Pelplin 2013.
Żuk P., O aktualności pojęcia „klasa społeczna” w społeczeństwie i analizach socjologicznych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, z. 3, 2008, s. 165-184.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Janusz Szulist
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 474
Number of citations: 0