HOLISTIC FAMILY SUPPORT THROUGH BIBLIOTHERAPY FOR THE EDUCATION OF CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.016Keywords
bibliotherapy, child development, upbringing, therapeutic fairy tales, emotional supportAbstract
This paper discusses the role of bibliotherapy in child education. In the introduction, the author explains what education is and who influences it (family, school, peer environment, and the child itself). The family, which has been the subject of much research, has a key influence on a youngster’s education. It is within the family that appropriate behaviour patterns are established and habits are formed. Books stimulate the juvenile intellectual curiosity, but unlike toys, the exposure to books must be encouraged during the upbringing process. Bibliotherapy takes various forms and has different objectives, but it is always an important element of the upbringing process, as well as therapy (in clinical psychology or human development psychology). Reading to a child from an early age by parents or other people significantly supports their development. The article covers a range of therapeutic stories that serve a relaxing, psychoeducational and psychotherapeutic function. It also lists several book titles that can help solve family problems or behavioural issues in children. The study describes the impact of bibliotherapy classes conducted in Grodzisk Mazowiecki on children. Educational institutions and libraries can therefore conduct bibliotherapy. Every reading experience is valuable because it helps you get to know yourself better, supports self-development, and allows you to understand how the world works and how to deal with problems.
References
Amenta C.A., Krzyś jest wyjątkowy. Dla dzieci o autyzmie, Gdańsk 2010.
Barth R., Mój inny dziadek, Warszawa 2019.
Bereźnicka M., Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie, Kraków 2014.
Borecka I., Biblioterapia w szkole. Poradnik dla bibliotekarzy, Legnica 1998.
Bright R., Mysz, która chciała być lwem, Warszawa 2017.
Chmielewska J.M., Jung J., Niebieska niedźwiedzica, Warszawa 2012.
Cywińska M., Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Poznań 2014.
Czernianin W., Czernianin H., Chatzipentidis K., Teoretyczne podstawy biblioterapii. Podręcznik akademicki, Wrocław 2017.
Czerwińska M., Biblioterapia, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1, Warszawa 2003.
Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, red. K. Głombiowski i in., Wrocław 1976.
Funkcje rodziny w zmieniającej się rzeczywistości, [w:] Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasiak, E. Dybowska, Kraków 2010.
Garavaglia M.A., Czy silniejszy zawsze zwycięża?, Kraków 2007.
Herbert Z., Przesłanie Pana Cogito, [w]: Z. Herbert, 89 wierszy, Warszawa 2003.
https://education.ec.europa.eu/pl/focus-topics/improving-quality/key-competences (dostęp: 29.05.2024).
https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20232024 (dostęp: 31.05.2024).
Janicki A., Znaczenie sztuki dla zdrowia psychicznego, „Arteterapia II”. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Wrocław 1990.
Juul J., Twoja kompetentna rodzina. Nowe drogi wychowania, Podkowa Leśna 2007.
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2009.
Kawula S., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych środowiska rodzinnego, Toruń 1978.
Korczak J., Jak kochać dziecko? Dziecko w rodzinie, Warszawa 2012.
Kotoro B.B., A Zosia ma raka na smyczy, czyli Mały Człowiek mierzy się z chorobą rodzica, Poznań 2011.
Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2011.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2008.
Mieszalski S., Dylematy myślenia pedagogicznego. O stosunkach społecznych w procesie edukacyjnym w: Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy reakcji, red. M. Dudzikowa, Kraków 1996.
Mikita A., Opowiadania terapeutyczne, Gdańsk 2008.
Pieter J., Poznawanie środowiska wychowawczego, Wrocław–Kraków 1960.
Piskorz R., Rola książki w wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w: Edukacja wczesnoszkolna w zmieniającej się rzeczywistości, red. P. Mazur, E. Miterka, Chełm 2011.
Porębska M., Warunki skutecznej arteterapii z punktu widzenia wiedzy o rozwoju psychicznym człowieka, „Arteterapia II”. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Wrocław 1990.
Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie, red. S. Bębas, E. Jasiuk, Radom 2011.
Pruchnicka K., Nowa w przedszkolu, Warszawa 2015.
Smetański M., Charakterystyka wychowania jako procesu pedagogicznego, „Kultura
i Wychowanie” 2011, nr 1, s. 171–183.
Stojak J., Kompetencje kluczowe w nauczaniu przedmiotowym. Przewodnik dla kadry kierowniczej szkół i przedszkoli oraz dla nauczycieli, Warszawa 2019.
Święcicka K., Baśniowe mikstury. Historie, które leczą pomalutku ze strachów, nieśmiałości
i smutków, Częstochowa 2011.
Tracy B., Sukces osobisty, Warszaw 2016.
Trelease J., Czytanie na głos, które rozwija dzieci i buduje relacje, Warszawa 2023.
Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości, Toruń 2001.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r., poz. 59.
Wybrane zagadnienia i pedagogiki specjalnej, red. E. Tomasik, Warszawa 1997.
Zoller E., Daj mi spokój! Jak nie dać sobie dokuczać, Kielce 2020.
Zoller E., Dzielna Emilka, Kielce 2006.
Zubrzycka E., O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów, Warszawa 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 5
Number of citations: 0