Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pelplińskie

HOLISTYCZNE WSPARCIE RODZINY POPRZEZ BIBLIOTERAPIĘ W KONTEKŚCIE WYCHOWANIA DZIECI
  • Accueil
  • /
  • HOLISTYCZNE WSPARCIE RODZINY POPRZEZ BIBLIOTERAPIĘ W KONTEKŚCIE WYCHOWANIA DZIECI
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 59 (2025) /
  4. Artkuły naukowe

HOLISTYCZNE WSPARCIE RODZINY POPRZEZ BIBLIOTERAPIĘ W KONTEKŚCIE WYCHOWANIA DZIECI

Auteurs-es

  • Dariusz Henryk Pater Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI :

https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.016

Mots-clés

biblioterapia, rozwój dziecka, wychowanie, bajki terapeutyczne, wsparcie emocjonalne

Résumé

Artykuł poświęcony jest roli biblioterapii w wychowaniu dziecka. We wstępie autor ukazuje, czym jest wychowanie i kto ma na nie wpływ (rodzina, szkoła, środowisko rówieśnicze i samo dziecko). Rodzina, będąca przedmiotem wielu badań, ma na wychowanie dziecka kluczowy wpływ. To w niej budowane są właściwe wzorce zachowań i kształtują się przyzwyczajenia. Książka w życiu dziecka rozbudza ciekawość poznawczą, lecz – w odróżnieniu od zabawek – kontakt z książką musi być u dziecka pobudzony w toku procesu wychowania. Biblioterapia ma różne formy i zadania, lecz zawsze jest ważnym elementem procesu wychowania, a także terapii (w psychologii klinicznej czy w psychologii rozwoju człowieka). Czytanie dziecku od najmłodszych lat przez rodziców czy przez inne osoby w istotny sposób wspiera jego rozwój. Autor porusza temat bajek terapeutycznych, które pełnią funkcje: relaksacyjną, psychoedukacyjną i psychoterapeutyczną. Wymienia też po kilka tytułów książek, których przeczytanie może pomóc w rozwiązaniu problemów w rodzinie czy w zachowaniu dziecka. Opis badań omawia wpływ na dziecko zajęć biblioterapeutycznych prowadzonych w Grodzisku Mazowieckim. Instytucje edukacyjne czy biblioteki mogą więc prowadzić biblioterapię. Każde czytanie jest wartościowe, bo pomaga lepiej siebie poznać, wspomaga samorozwój, pozwala zrozumieć, jak działa świat i jak radzić sobie z problemami.

Références

Amenta C.A., Krzyś jest wyjątkowy. Dla dzieci o autyzmie, Gdańsk 2010.

Barth R., Mój inny dziadek, Warszawa 2019.

Bereźnicka M., Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie, Kraków 2014.

Borecka I., Biblioterapia w szkole. Poradnik dla bibliotekarzy, Legnica 1998.

Bright R., Mysz, która chciała być lwem, Warszawa 2017.

Chmielewska J.M., Jung J., Niebieska niedźwiedzica, Warszawa 2012.

Cywińska M., Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Poznań 2014.

Czernianin W., Czernianin H., Chatzipentidis K., Teoretyczne podstawy biblioterapii. Podręcznik akademicki, Wrocław 2017.

Czerwińska M., Biblioterapia, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1, Warszawa 2003.

Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, red. K. Głombiowski i in., Wrocław 1976.

Funkcje rodziny w zmieniającej się rzeczywistości, [w:] Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasiak, E. Dybowska, Kraków 2010.

Garavaglia M.A., Czy silniejszy zawsze zwycięża?, Kraków 2007.

Herbert Z., Przesłanie Pana Cogito, [w]: Z. Herbert, 89 wierszy, Warszawa 2003.

https://education.ec.europa.eu/pl/focus-topics/improving-quality/key-competences (dostęp: 29.05.2024).

https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20232024 (dostęp: 31.05.2024).

Janicki A., Znaczenie sztuki dla zdrowia psychicznego, „Arteterapia II”. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Wrocław 1990.

Juul J., Twoja kompetentna rodzina. Nowe drogi wychowania, Podkowa Leśna 2007.

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2009.

Kawula S., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych środowiska rodzinnego, Toruń 1978.

Korczak J., Jak kochać dziecko? Dziecko w rodzinie, Warszawa 2012.

Kotoro B.B., A Zosia ma raka na smyczy, czyli Mały Człowiek mierzy się z chorobą rodzica, Poznań 2011.

Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2011.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2008.

Mieszalski S., Dylematy myślenia pedagogicznego. O stosunkach społecznych w procesie edukacyjnym w: Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy reakcji, red. M. Dudzikowa, Kraków 1996.

Mikita A., Opowiadania terapeutyczne, Gdańsk 2008.

Pieter J., Poznawanie środowiska wychowawczego, Wrocław–Kraków 1960.

Piskorz R., Rola książki w wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w: Edukacja wczesnoszkolna w zmieniającej się rzeczywistości, red. P. Mazur, E. Miterka, Chełm 2011.

Porębska M., Warunki skutecznej arteterapii z punktu widzenia wiedzy o rozwoju psychicznym człowieka, „Arteterapia II”. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Wrocław 1990.

Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie, red. S. Bębas, E. Jasiuk, Radom 2011.

Pruchnicka K., Nowa w przedszkolu, Warszawa 2015.

Smetański M., Charakterystyka wychowania jako procesu pedagogicznego, „Kultura

i Wychowanie” 2011, nr 1, s. 171–183.

Stojak J., Kompetencje kluczowe w nauczaniu przedmiotowym. Przewodnik dla kadry kierowniczej szkół i przedszkoli oraz dla nauczycieli, Warszawa 2019.

Święcicka K., Baśniowe mikstury. Historie, które leczą pomalutku ze strachów, nieśmiałości

i smutków, Częstochowa 2011.

Tracy B., Sukces osobisty, Warszaw 2016.

Trelease J., Czytanie na głos, które rozwija dzieci i buduje relacje, Warszawa 2023.

Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości, Toruń 2001.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r., poz. 59.

Wybrane zagadnienia i pedagogiki specjalnej, red. E. Tomasik, Warszawa 1997.

Zoller E., Daj mi spokój! Jak nie dać sobie dokuczać, Kielce 2020.

Zoller E., Dzielna Emilka, Kielce 2006.

Zubrzycka E., O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów, Warszawa 2017.

Studia Pelplińskie

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publié-e

2025-12-09

Comment citer

1.
PATER, Dariusz Henryk. HOLISTYCZNE WSPARCIE RODZINY POPRZEZ BIBLIOTERAPIĘ W KONTEKŚCIE WYCHOWANIA DZIECI. Studia Pelplińskie. Online. 9 décembre 2025. Vol. 59, pp. 255-273. [Accessed 10 décembre 2025]. DOI 10.12775/SPLP.2025.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 59 (2025)

Rubrique

Artkuły naukowe

Licence

Creative Commons License

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 6
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Renseignements

  • Pour les lecteurs-trices
  • Pour les auteurs-es
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

biblioterapia, rozwój dziecka, wychowanie, bajki terapeutyczne, wsparcie emocjonalne
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop