ROLA MŁODZIEŻOWYCH DRUŻYN POŻARNICZYCH W KSZTAŁTOWANIU KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
DOI :
https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.004Mots-clés
kompetencje społeczne, młodzież, Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze, postaw obywatelskie, straż pożarna, współpraca, wychowanie społeczneRésumé
Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze jako integralna część Ochotniczych Straży Pożarnych oferują młodzieży możliwość zdobywania nie tylko umiejętności technicznych, ale także rozwijanie takich wartości jak odpowiedzialność, współpraca, empatia i zaangażowanie społeczne. Głównym założeniem podjętym przez autorów artykułu jest ukazanie roli Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych w kształtowaniu kompetencji społecznych młodzieży. Dużą uwagę zwrócono na ich znaczenie dla rozwoju postaw obywatelskich. Na podstawie badań jakościowych wskazano, że udział w Młodzieżowych Drużynach Pożarniczych wzmacnia umiejętności interpersonalne oraz postawy prospołeczne, co z kolei pozytywnie wpływa na świadomość obywatelską młodych ludzi.
Références
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
Buchta R., Organizacja pedagogicznych badań empirycznych dla potrzeb katechezy, „Studia
Pastoralne” 2006, nr 2, s. 298-314.
Buchta R., Wychowanie młodzieży do patriotyzmu w kontekście procesu europejskiej integracji i
globalizacji, w: Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych, Część I: Wychowanie ogólne, red. J. Stala, Tarnów 2007, s. 177-183.
Chrzczonowicz M., Robak B., Młodzi w ochotniczych strażach pożarnych, „Kwartalnik Trzeci
Sektor” 2023, nr 61-62 (1-2/2023), s. 16-39.
Cichosz W., Anthropological Determinants of Religious Education, w: Religious Pedagogy, red. Z.
Marek, A. Walulik, Kraków 2020, s. 345-365.
Cichosz W., Biblijne wychowanie parenetyczne. Od pedagogiki do pedagogii, „Studia
Katechetyczne” 2012, nr 8, s. 243-253.
Cichosz W., Idee ruchu PILGRIM w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży w: PILGRIM w służbie Stworzenia: Edukacja – Duchowość – Rozwój. Kompendium PILGRIM, red. J. Hisch. P. Kubiak, Ch. Wogowitsch, Wiedeń 2023, s. 96-99.
Cichosz W., Implikacje pedagogiczne antropologii Jacquesa Maritaina, „Studia Gdańskie” 2000, t. XIII, s. 159-173.
Cichosz W., Metodologia. Elementarz Studenta, Gdańsk 2000.
Cichosz W., Lisica J., Edukacja prozdrowotna w technopolu, w: Sozologia systemowa, vol. 9:
Zdrowie. Człowiek i jego środowisko w aspekcie przyrodniczym, filozoficznym i teologicznym, red. D. del Mastro, W. Dyk, Szczecin-Fasano 2016, s. 27-46.
Denzin N., Lincoln Y., Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, w: Metody badań
jakościowych, red. N. Denzin, Y. Lincoln, Warszawa 2009, vol. 1, s. 19-52.
Dziekoński S., Formacja chrześcijańska dziecka w rodzinie w nauczaniu kościoła: od Leona XIII do
Jana Pawła II, Warszawa 2006.
Gmitruk J., Dzieje Związku Floriańskiego, „Niepodległość i Pamięć” 2018, nr 25/3 (63), s. 123-138.
Knopp K., Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna,
https://www.researchgate.net/publication/313877703, 23.10.2024.
Koszewska K., Co to są kompetencje społeczne?, „Meritum” 2014, nr 2(33), s. 2-3.
Krok E., Budowa kwestionariusza ankietowego a wyniki badań, „Studia Informatica” 2015,
nr 37/874, s. 55-73.
Lisica J., Wpływ służby zawodowej na jakość życia rodzinnego strażaków Państwowej Straży
Pożarnej na podstawie badań własnych, „Studia Humanistica Gedanensia” 2022, t. 7,
s. 151-173.
Matczak A., Kwestionariusz kompetencji społecznych (KKS), Warszawa 2007.
Mazurek-Łopacińska K., Badania marketingowe. Teoria i praktyka, Warszawa 2003.
Pardecka D., Praca z dziećmi i młodzieżą, „Strażak” 2023, nr 12(1137), s. 12-13.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych: Strategie ilościowe i jakościowe,
Warszawa 2001.
Skorny Z., Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki, Warszawa 1984.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
Szulist J., W kierunku pełniejszego człowieczeństwa: dobro wspólne jako wzorzec dla
personalistycznych odniesień w rzeczywistości społeczno-politycznej, Pelplin 2009.
Trzaskowski D., Historia ochotniczej straży pożarnej w Starych Babicach, „Zeszyty Naukowe Pro
Publico Bono” 2020, nr 1(1), s. 273-282.
Zalewski M., W jedności siła. Bogu na chwałę, ludziom na pożytek: w 100-lecie odzyskania przez
Polskę Niepodległości, Warszawa 2018.
Zellma A., Buchta R., Cichosz Q., The (Non)Transgressive Character of Religious Education for
Children and Young People in Polish Schools, “British Journal of Religious Education” 2022, v. 44, no. 3, p. 223-237, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01416200.2021.1887082.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 634
Number of citations: 0