Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pelplińskie

DZIECKO I JEGO EDUKACYJNO-KULTUROWE „STAWANIE SIĘ” W RODZINIE
  • Inicio
  • /
  • DZIECKO I JEGO EDUKACYJNO-KULTUROWE „STAWANIE SIĘ” W RODZINIE
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 58 (2024) /
  4. Artkuły naukowe

DZIECKO I JEGO EDUKACYJNO-KULTUROWE „STAWANIE SIĘ” W RODZINIE

Autores/as

  • Paweł A. Trzos Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.027

Palabras clave

edukacja, dziecko, grupa społeczna, kultura, rodzina, środowisko społeczne, wartości

Resumen

Rodzina we współczesnej myśli społecznej jest analizowana w badaniach wielu nauk: psychologii, socjologii, pedagogiki, antropologii. Udział rodziny w procesach tworzenia społeczeństwa i jej rola w publicznej przestrzeni kultury, religii i edukacji jest wciąż aktualnym problemem. Rodzina staje się miejscem powstawania i doświadczania wartości, kultury, relacji i wzorów osobowych. W opracowaniu tym przyjmuje się pojęcie rodziny jako środowiska edukacyjnego, którego kluczową funkcją jest „rodzenie” człowieka w wielorakim sensie: biologicznym, duchowym, kulturowym, aksjologicznym i społecznym. Refleksja wpisuje się w ważny i aktualny dyskurs o rodzinie, środowisku kształtowania się dziecka we współczesnym i zmieniającym się świecie.

Citas

Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Kraków 1984.

Adasiewicz E., Wpływ wartości na przeobrażenia współczesnej rodziny w aspekcie jej trwałości, „Pedagogika Rodziny”,2013, 3.

Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 2010.

Błachnio J.R., Polskie inspiracje i wartości w nauczaniu Jana Pawła II, Bydgoszcz 1995.

Dyczewski L., Rodzina, społeczeństwo, państwo, Lublin 1994.

Goffman E., Spotkania. Dwa studia z socjologii interakcji, tłum. P. Tomanek. Seria: Współczesne teorie socjologiczne, t. XIV, Kraków 2010.

Harwas-Napierała B., Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki, w: Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, red. J. Trempała, Bydgoszcz 1995.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Seria: Pedagogika wobec współczesności, Warszawa 2008.

Jan Paweł II, Familiaris consortio. Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981.

Jan Paweł II, Przemówienie do członków Papieskiej Rady do spraw Kultury, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.

Jan Paweł II, List do Kardynała Sekretarza Stanu Agostino Casaroli, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.

Majkowski W., Rodzina miedzy grupą a instytucją, w: Nauki o rodzinie, red. J.A. Kłys, Warszawa 1995.

Leksykon PWN. Pedagogika, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Warszawa 2000.

Kwieciński Z., Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia), w: Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, Kraków 1998.

Kwieciński Z.,Socjopatologia edukacji, Warszawa 2002.

Lewicka M., Józefa Tischnera refleksje o rodzinie, „Studia Pelplińskie”, 2022, 56.

Lewicka M., Rodzina w nauczaniu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Perspektywa pedagogiczna, „Studia Pelplińskie” 2021, 55.

Opozda D., Wychowawcza funkcja rodziców w rozwoju tożsamości młodzieży, „Przegląd Pedagogiczny” 2007, nr 1.

Sobkowiak J.A., Rodzina między kryzysem a odnową. Potrzeba „duszpasterskiego nawrócenia” w kontekście posynodalnej adhortacji Amoris Laetitia, „Studia Pelplińskie” 2023, 57.

Pryba A., Rodzina podstawową instytucją i wspólnotą życia społecznego ?, „Teologia i Moralność”, 2012, 11.

Schütz A., O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, tłum. B. Jabłońska, Współczesne teorie socjologiczne, t. IV, Kraków 2008.

Śliwerski B., Problemy wychowania w procesie globalizacji, w: Edukacja. Kultura. Teologia. Studia ofiarowane Księdzu Profesorowi Jerzemu Bagrowiczowi z okazji 65. rocznicy urodzin, red. K. Konecki, I. Werbiński, Toruń 2003.

Trzos P.A., Codzienność we wczesnej edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2012.

Zientkowski P., Wychowawcza rola pracy w koncepcjach filozofów chrześcijańskich: Stefana Wyszyńskiego, Karola Wojtyły i Józefa Tischnera, „Studia Pelplińskie” 2021, 55.

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2024-12-30

Cómo citar

1.
TRZOS, Paweł A. DZIECKO I JEGO EDUKACYJNO-KULTUROWE „STAWANIE SIĘ” W RODZINIE. Studia Pelplińskie. Online. 30 diciembre 2024. Vol. 58, pp. 441-453. [Accessed 21 mayo 2025]. DOI 10.12775/SPLP.2024.027.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 58 (2024)

Sección

Artkuły naukowe

Licencia

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.

Stats

Number of views and downloads: 116
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

edukacja, dziecko, grupa społeczna, kultura, rodzina, środowisko społeczne, wartości
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop