CHILD AND HIS/HER EDUCATIONAL AND CULTURAL ‘BECOMING’ IN THE FAMILY
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.027Keywords
education, child, culture, family, social environment, social group, valuesAbstract
The family in the contemporary social thought is analysed in the by many sciences: psychology, sociology, pedagogy and anthropology. The participation of the family in the processes of social formation and its role in the public space of culture, religion and education is still a relevant issue. The family becomes a place of formation and experience of values, culture, relationships and personal patterns. This study adopts the notion of the family as an educational environment whose key function is to ‘give birth’ to human beings in a multiple sense: biological, spiritual, cultural, axiological and social. The reflection is part of an important and ongoing discourse.References
Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Kraków 1984.
Adasiewicz E., Wpływ wartości na przeobrażenia współczesnej rodziny w aspekcie jej trwałości, „Pedagogika Rodziny”,2013, 3.
Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 2010.
Błachnio J.R., Polskie inspiracje i wartości w nauczaniu Jana Pawła II, Bydgoszcz 1995.
Dyczewski L., Rodzina, społeczeństwo, państwo, Lublin 1994.
Goffman E., Spotkania. Dwa studia z socjologii interakcji, tłum. P. Tomanek. Seria: Współczesne teorie socjologiczne, t. XIV, Kraków 2010.
Harwas-Napierała B., Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki, w: Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, red. J. Trempała, Bydgoszcz 1995.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Seria: Pedagogika wobec współczesności, Warszawa 2008.
Jan Paweł II, Familiaris consortio. Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981.
Jan Paweł II, Przemówienie do członków Papieskiej Rady do spraw Kultury, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.
Jan Paweł II, List do Kardynała Sekretarza Stanu Agostino Casaroli, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.
Majkowski W., Rodzina miedzy grupą a instytucją, w: Nauki o rodzinie, red. J.A. Kłys, Warszawa 1995.
Leksykon PWN. Pedagogika, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Warszawa 2000.
Kwieciński Z., Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia), w: Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, Kraków 1998.
Kwieciński Z.,Socjopatologia edukacji, Warszawa 2002.
Lewicka M., Józefa Tischnera refleksje o rodzinie, „Studia Pelplińskie”, 2022, 56.
Lewicka M., Rodzina w nauczaniu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Perspektywa pedagogiczna, „Studia Pelplińskie” 2021, 55.
Opozda D., Wychowawcza funkcja rodziców w rozwoju tożsamości młodzieży, „Przegląd Pedagogiczny” 2007, nr 1.
Sobkowiak J.A., Rodzina między kryzysem a odnową. Potrzeba „duszpasterskiego nawrócenia” w kontekście posynodalnej adhortacji Amoris Laetitia, „Studia Pelplińskie” 2023, 57.
Pryba A., Rodzina podstawową instytucją i wspólnotą życia społecznego ?, „Teologia i Moralność”, 2012, 11.
Schütz A., O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, tłum. B. Jabłońska, Współczesne teorie socjologiczne, t. IV, Kraków 2008.
Śliwerski B., Problemy wychowania w procesie globalizacji, w: Edukacja. Kultura. Teologia. Studia ofiarowane Księdzu Profesorowi Jerzemu Bagrowiczowi z okazji 65. rocznicy urodzin, red. K. Konecki, I. Werbiński, Toruń 2003.
Trzos P.A., Codzienność we wczesnej edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2012.
Zientkowski P., Wychowawcza rola pracy w koncepcjach filozofów chrześcijańskich: Stefana Wyszyńskiego, Karola Wojtyły i Józefa Tischnera, „Studia Pelplińskie” 2021, 55.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 155
Number of citations: 0