Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pelplińskie

CHILD AND HIS/HER EDUCATIONAL AND CULTURAL ‘BECOMING’ IN THE FAMILY
  • Home
  • /
  • CHILD AND HIS/HER EDUCATIONAL AND CULTURAL ‘BECOMING’ IN THE FAMILY
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 58 (2024) /
  4. Articles

CHILD AND HIS/HER EDUCATIONAL AND CULTURAL ‘BECOMING’ IN THE FAMILY

Authors

  • Paweł A. Trzos Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.027

Keywords

education, child, culture, family, social environment, social group, values

Abstract

The family in the contemporary social thought is analysed in the by many sciences: psychology, sociology, pedagogy and anthropology. The participation of the family in the processes of social formation and its role in the public space of culture, religion and education is still a relevant issue. The family becomes a place of formation and experience of values, culture, relationships and personal patterns. This study adopts the notion of the family as an educational environment whose key function is to ‘give birth’ to human beings in a multiple sense: biological, spiritual, cultural, axiological and social. The reflection is part of an important and ongoing discourse.

References

Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Kraków 1984.

Adasiewicz E., Wpływ wartości na przeobrażenia współczesnej rodziny w aspekcie jej trwałości, „Pedagogika Rodziny”,2013, 3.

Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 2010.

Błachnio J.R., Polskie inspiracje i wartości w nauczaniu Jana Pawła II, Bydgoszcz 1995.

Dyczewski L., Rodzina, społeczeństwo, państwo, Lublin 1994.

Goffman E., Spotkania. Dwa studia z socjologii interakcji, tłum. P. Tomanek. Seria: Współczesne teorie socjologiczne, t. XIV, Kraków 2010.

Harwas-Napierała B., Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki, w: Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, red. J. Trempała, Bydgoszcz 1995.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Seria: Pedagogika wobec współczesności, Warszawa 2008.

Jan Paweł II, Familiaris consortio. Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981.

Jan Paweł II, Przemówienie do członków Papieskiej Rady do spraw Kultury, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.

Jan Paweł II, List do Kardynała Sekretarza Stanu Agostino Casaroli, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.

Majkowski W., Rodzina miedzy grupą a instytucją, w: Nauki o rodzinie, red. J.A. Kłys, Warszawa 1995.

Leksykon PWN. Pedagogika, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Warszawa 2000.

Kwieciński Z., Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia), w: Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, Kraków 1998.

Kwieciński Z.,Socjopatologia edukacji, Warszawa 2002.

Lewicka M., Józefa Tischnera refleksje o rodzinie, „Studia Pelplińskie”, 2022, 56.

Lewicka M., Rodzina w nauczaniu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Perspektywa pedagogiczna, „Studia Pelplińskie” 2021, 55.

Opozda D., Wychowawcza funkcja rodziców w rozwoju tożsamości młodzieży, „Przegląd Pedagogiczny” 2007, nr 1.

Sobkowiak J.A., Rodzina między kryzysem a odnową. Potrzeba „duszpasterskiego nawrócenia” w kontekście posynodalnej adhortacji Amoris Laetitia, „Studia Pelplińskie” 2023, 57.

Pryba A., Rodzina podstawową instytucją i wspólnotą życia społecznego ?, „Teologia i Moralność”, 2012, 11.

Schütz A., O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, tłum. B. Jabłońska, Współczesne teorie socjologiczne, t. IV, Kraków 2008.

Śliwerski B., Problemy wychowania w procesie globalizacji, w: Edukacja. Kultura. Teologia. Studia ofiarowane Księdzu Profesorowi Jerzemu Bagrowiczowi z okazji 65. rocznicy urodzin, red. K. Konecki, I. Werbiński, Toruń 2003.

Trzos P.A., Codzienność we wczesnej edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2012.

Zientkowski P., Wychowawcza rola pracy w koncepcjach filozofów chrześcijańskich: Stefana Wyszyńskiego, Karola Wojtyły i Józefa Tischnera, „Studia Pelplińskie” 2021, 55.

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
TRZOS, Paweł A. CHILD AND HIS/HER EDUCATIONAL AND CULTURAL ‘BECOMING’ IN THE FAMILY. Studia Pelplińskie. Online. 30 December 2024. Vol. 58, pp. 441-453. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/SPLP.2024.027.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 58 (2024)

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 155
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

education, child, culture, family, social environment, social group, values
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop