WYCHOWANIE MŁODZIEŻY PRZEZ MŁODZIEŻ – RELACYJNY WYMIAR FORMACJI RELIGIJNEJ W PEDAGOGICE SKAUTÓW EUROPY
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.001Schlagworte
pedagogika harcerska, Skauci Europy, socjalizacja grupowa, wychowanie religijneAbstract
Artykuł prezentuje podstawowe założenia (i wyniki badań) genetyki behawioralnej i teorii socjalizacji grupowej, które mają podważać wyjątkową rolę rodziny w procesie wychowania i wskazywać jednocześnie, że funkcję tę pełni tzw. środowisko swoiste (środowisko niewspólne). Kolejnym etapem jest próba krytycznego spojrzenia na zaprezentowane teorie i wskazanie ich kontrowersyjnych elementów. Choć najbardziej radykalne wnioski płynące z wyżej wymienionych teorii budzą słuszne zastrzeżenia, to cenne jest dowartościowanie w procesie socjalizacji środowiska rówieśniczego i próba opisania mechanizmu jego wpływu w ramach spójnej teorii. Jeśli środowisko rówieśnicze rzeczywiście odgrywa tak ważną rolę w procesie socjalizacji, to rodzi się pytanie, w jakich warunkach może stać się istotnym pozytywnym elementem formacji religijnej i duchowej. Druga praktyczna i pastoralna część artykułu jest próbą odpowiedzi na to pytanie. Zostaje ona poprzedzona krótką refleksją dotyczącą relacyjnej natury Kościoła. W oparciu o własne doświadczenia autor zaproponował analizę kilku konkretnych przypadków (casy study), poprzez które można przedstawić mechanizmy wpływu grupy rówieśniczej na kształt formacji religijnej. Odwołanie do założeń metodyki harcerskiej w formie, w jakiej jest ona stosowana w Skautach Europy, ma charakter uniwersalny, wynika bowiem z naturalnych potrzeb nastolatków i mechanizmów rozwojowych, które wyraźniej ujawniają się dzięki zastosowaniu metodyki harcerskiej.
Literaturhinweise
Chabris C.F., Lee J.J., Cesarini D., Benjamin D.J., Laibson D.I., The fourth law of behavior genetics, „Current Directions in Psychological Science”, 2005, t. 24, s. 304-312.
Dyrektorium Religijne Federacji Skautingu Europejskiego, https://www.skauci-pomorze.pl/o-nas/dokumenty-podstawowe/dyrektorium-religijne-fse/ (14.05.2024).
Harris J.R., Geny czy wychowanie?, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 1998.
Harris J.R., Where is the child’s environment? A group socialization theory of development, „Psychological Review” 102(3)/1995, s. 458-489.
Hervieu-Léger D., Religia jako pamięć, „Nomos”, Kraków 1999.
Harris J. R., Każdy inny. O naturze ludzi i niepowtarzalności człowieka, Wydawnictwo: Smak Słowa, Sopot 2010.
Karta Skautingu Europejskiego, https://skauci-europy.pl/dokumenty/ (15.05.2024).
Migut B., Wędrownicy, w: Vademecum duszpasterza, Wydawnictwo Stowarzyszenia Katolickiego „Zawisza” FSE, Warszawa 2011, s. 99-103.
Pasamonik B., Mit rodzicielskiego wychowania, „Edukacja i dialog” 5(2002), http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2002,100/maj,179/mit_rodzicielskiego_wychowania,1297.html (22.02.2024).
Pinkier S., Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Turkheimer E., Three Laws of Behavior Genetics and What They Mean, „Current Directions of
Psychological Science”, 2000, t. 9, s. 160-164.
Turkheimer E., Waldron M., Nonshared Environment: A Theoretical, Methodological and Quantitative Review, „Psychological Bulletin” 1(2000), t. 126, s. 78-108.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 48
Number of citations: 0