Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na hlavní navigační menu Přeskočit na patičku stránky
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Domů
  • Aktuální
  • Archivy
  • Podrobnosti
    • O časopise
    • Příspěvky
    • Editorský tým
    • Zásady zachování soukromí
    • Kontakt
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pelplińskie

EFEKTYWNOŚĆ EDUKACYJNA SZKÓŁ KATOLICKICH W POLSCE NA PODSTAWIE WYNIKÓW EGZAMINÓW ZEWNĘTRZNYCH W 2021 ROKU
  • Domů
  • /
  • EFEKTYWNOŚĆ EDUKACYJNA SZKÓŁ KATOLICKICH W POLSCE NA PODSTAWIE WYNIKÓW EGZAMINÓW ZEWNĘTRZNYCH W 2021 ROKU
  1. Domů /
  2. Archivy /
  3. Vol 56 (2022) /
  4. Artkuły naukowe

EFEKTYWNOŚĆ EDUKACYJNA SZKÓŁ KATOLICKICH W POLSCE NA PODSTAWIE WYNIKÓW EGZAMINÓW ZEWNĘTRZNYCH W 2021 ROKU

Autoři

  • Wojciech Cichosz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-0839-2179

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPLP.2022.003

Klíčová slova

efektywność dydaktyczna, egzamin maturalny, egzamin ósmoklasisty, ranking szkół, szkoła katolicka, szkoła niepubliczna, szkoła publiczna

Abstrakt

Szkolnictwo kościelne w Europie było obecne już na przełomie IX i X, a w Polsce pod koniec XI wieku. Lata systemu komunistycznego (1945–1989) wpłynęły na jego marginalizację, a dynamiczne odrodzenie wiąże się z przemianami demokratycznymi po 1989 roku. Obecnie szkoły katolickie mają w Polsce równoprawną możliwość powstawania i funkcjonowania. Ich liczba i odsetek ogólnej populacji uczniów utrzymują się na stałym poziomie. Wyniki publikowane przez OKE i miejsca w rankingach szkół pokazują, że efektywność dydaktyczna katolickich szkół podstawowych jest wyższa niż przeciętna. Również licea osiągają wysoki poziom kształcenia, choć tutaj nie dostrzega się dominacji szkół katolickich. Efektywność dydaktyczna jest jednym z wielu czynników, które wpływają na ugruntowaną pozycję szkół katolickich.

Reference

Centralna Komisja Egzaminacyjna, Wstępne informacje o wynikach egzaminu ósmoklasisty 2021, https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Informacje_o_wynikach/2021/20210701_informacja_wstepna_E8.pdf, s. 3 (07.03.2022).

Centralna Komisja Egzaminacyjna, Wyniki, sprawozdania, https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-maturalny-w-formule-2015/wyniki/ (23.04.2022).

Cichosz W ., De l’école chrétienne á l’école laïque, „Studia Gdańskie” 21 (2007), s. 377-396.

Cichosz W., Anthropological determinansts of religious education, in: Religious pedagogy, ed. Z. Marek, A. Walulik, Krakow 2020, p. 345-365.

Cichosz W., Biblijne wychowanie parenetyczne. Od pedagogiki do pedagogii, „Studia Katechetyczne” 8 (2012), s. 243-253.

Cichosz W., Educational Effectiveness of Catholic Schools in Poland Based on the Results of

External Exams, „Religions” 2023, 14(1):5: https://www.mdpi.com/2077-1444/14/1/5 (DOI: https://doi.org/10.3390/rel14010005).

Cichosz W., Formacyjna rola szkoły katolickiej. XV-lecie „Gdyńskiego Katolika” 1992-2007, Gdynia 2007.

Cichosz W., Historische Wurzeln, das heutige Bild und Substanz der katholischen Schule in Polen, „Studia Gdańskie“ 23 (2008), s. 191-201.

Cichosz W., Od szkoły kościelnej do szkoły świeckiej. Rekonesans historyczno-aksjologiczny, red. L. Balter, Międzynarodowy Przegląd Teologiczny „Communio” 159 (2007) 3, s. 17-32.

Cichosz W., Pedagogia wiary we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2010.

Cichosz W., Szkoła katolicka środowiskiem wychowania młodzieży w wierze: od nauczania do katechezy, w: Polska krajem misyjnym? 1050 lat chrześcijaństwa w Polsce, red. T. Wielebski, „Warszawskie Studia Pastoralne”, Warszawa 2016, s. 265-286.

Cichosz W., The History of Catholic Education in Poland and its Place in Education in the Archidiocese of Gdańsk, red. M. Paracki, „Studia Humanistica Gedanensia” (2008) 1, s. 123-127.

Cichosz W., Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja Gimnazjum w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni. 1992-2019, Pelplin 2019.

FAQ – Edukacyjna Wartość Dodana, http://ewd2013.ibe.edu.pl/faq-ewd/#:~:text=Edukacyjna%20warto%C5%9B%C4%87%20dodana%20definiowana%20jest%20jako%20przyrost%20wiedzy,wynikami%20uzyskanymi%20na%20egzaminie%20zewn%C4%99trznym%20przez%20jej%20uczni%C3%B3w (17.06.2022).

Gleeson J., Critical Challenges and Dilemmas for Catholic Education Leadership Internationally, “International Studies in Catholic Education” 7 (2015) 2, p. 145-161.

Kongregacja ds. Edukacji Katolickiej, Tożsamość szkoły katolickiej w kulturze dialogu, Watykan 2022.

Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Religijny wymiar wychowania w szkole katolickiej, Rzym 1988.

Kuźma J., Nauka o szkole. Studium monograficzne. Zarys koncepcji, Kraków 2011.

Liczba uczniów i szkół w Polsce, https://www.edubaza.pl/s/3468/80886-Liczba-uczniow-w-Polsce.htm (17.09.2022).

Maj A., Szkolnictwo katolickie w III RP (1989-2001). Status i rozwój w okresie przemian oświatowych, Warszawa 2002.

Mąkosa P., St. John Paul II and Catholic education. A review of his teachings: an essay to inspire Catholic educators internationally, “International Studies in Catholic Education” 12 (2020) 2, p. 218-235 (DOI: 10.1080/19422539.2020.1811006).

Metodologia, https://2022.licea.perspektywy.pl/methodology (25.03.2022).

Okręgowe Komisje Egzaminacyjne, https://www.cke.gov.pl/komisje-egzaminacyjne (07.03.2022).

Rada Szkół Katolickich, Baza szkół, https://rsk.edu.pl./baza-szkol/ (18.10.2022).

Rada Szkół Katolickich, Informator adresowy o szkołach katolickich, Warszawa 1999.

Ranking liceów ogólnokształcących 2018, https://licea.perspektywy.pl/2018/ranking/ranking-liceow-ogolnoksztalcacych-2018?strona=1 (28.03.2022).

Ranking liceów ogólnokształcących 2019, https://licea.perspektywy.pl/2019/ranking/ranking-liceow-ogolnoksztalcacych-2019 (28.03.2022).

Ranking liceów ogólnokształcących 2020, https://licea.perspektywy.pl/2020/rankings/ranking-glowny-liceow (28.03.2022).

Ranking liceów ogólnokształcących 2021, http://licea.perspektywy.pl/2021/rankings/ranking-glowny-liceow (23.04.2022).

Ranking maturalny liceów ogólnokształcących 2021, https://licea.perspektywy.pl/2021/rankings/ranking-maturalny-liceow (25.03.2022).

Ranking szkół olimpijskich 2021 – metodologia, https://licea.perspektywy.pl/2021/methodology/ranking-szkol-olimpijskich-2021-metodologia (28.03.2022).

Ranking Szkół Olimpijskich 2021, https://licea.perspektywy.pl/2021/rankings/ranking-szkol-olimpijskich (25.03.2022).

Rynio A., Tradycyjne i współczesne środowiska wychowania chrześcijańskiego, w: Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi dr. hab. Zbigniewowi Markowi SJ w siedemdziesiątą rocznicę urodzin pod redakcją naukową Anny Walulik CSFN i Janusza Mółki SJ, Kraków 2017, s. 369-387 (dostępny online: https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/septuaginta-2017-09-11_on-line.pdf, 17.09.2022).

Rządowy projekt ustawy – Prawo oświatowe, https://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=1030 (17.09.2022).

Szkoły i uczniowie w roku szkolnym 2020/2021 według organów prowadzących i województw, stan na 30 września 2020 r., https://dane.gov.pl/pl/dataset/212/resource/31168/table?page:1&per_page=20 &q= &sort= (25.03.2022).

Szkoły podstawowe w Polsce, https://szkolypodstawowe.edubaza.pl (23.03.2022).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2021 poz. 1082.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 1991, nr 95, poz. 425.

Zellma A., Buchta R., Cichosz W., The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools, “British Journal of Religious Education” 44 (2022) 3, s. 223-237 (DOI: 10.1080/01416200.2021.1887082).

Studia Pelplińskie

Stahování

  • PDF (Język Polski)

Publikováno

2022-12-31

Jak citovat

1.
CICHOSZ, Wojciech. EFEKTYWNOŚĆ EDUKACYJNA SZKÓŁ KATOLICKICH W POLSCE NA PODSTAWIE WYNIKÓW EGZAMINÓW ZEWNĘTRZNYCH W 2021 ROKU. Studia Pelplińskie. Online. 31 prosinec 2022. Vol. 56. [Accessed 26 prosinec 2025]. DOI 10.12775/SPLP.2022.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Stánhout citace
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Číslo

Vol 56 (2022)

Sekce

Artkuły naukowe

Licence

Copyright (c) 2022 Wojciech Cichosz

Creative Commons License

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.

Stats

Number of views and downloads: 456
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Procházet index autorů
  • Issue archive

User

User

Aktuální číslo

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informace

  • Pro čtenáře
  • Pro autory
  • Pro knihovníky

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jazyk

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

efektywność dydaktyczna, egzamin maturalny, egzamin ósmoklasisty, ranking szkół, szkoła katolicka, szkoła niepubliczna, szkoła publiczna
Nahoru

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop