HOLISTYCZNE WSPARCIE RODZINY POPRZEZ BIBLIOTERAPIĘ W KONTEKŚCIE WYCHOWANIA DZIECI
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.016Palabras clave
biblioterapia, rozwój dziecka, wychowanie, bajki terapeutyczne, wsparcie emocjonalneResumen
Artykuł poświęcony jest roli biblioterapii w wychowaniu dziecka. We wstępie autor ukazuje, czym jest wychowanie i kto ma na nie wpływ (rodzina, szkoła, środowisko rówieśnicze i samo dziecko). Rodzina, będąca przedmiotem wielu badań, ma na wychowanie dziecka kluczowy wpływ. To w niej budowane są właściwe wzorce zachowań i kształtują się przyzwyczajenia. Książka w życiu dziecka rozbudza ciekawość poznawczą, lecz – w odróżnieniu od zabawek – kontakt z książką musi być u dziecka pobudzony w toku procesu wychowania. Biblioterapia ma różne formy i zadania, lecz zawsze jest ważnym elementem procesu wychowania, a także terapii (w psychologii klinicznej czy w psychologii rozwoju człowieka). Czytanie dziecku od najmłodszych lat przez rodziców czy przez inne osoby w istotny sposób wspiera jego rozwój. Autor porusza temat bajek terapeutycznych, które pełnią funkcje: relaksacyjną, psychoedukacyjną i psychoterapeutyczną. Wymienia też po kilka tytułów książek, których przeczytanie może pomóc w rozwiązaniu problemów w rodzinie czy w zachowaniu dziecka. Opis badań omawia wpływ na dziecko zajęć biblioterapeutycznych prowadzonych w Grodzisku Mazowieckim. Instytucje edukacyjne czy biblioteki mogą więc prowadzić biblioterapię. Każde czytanie jest wartościowe, bo pomaga lepiej siebie poznać, wspomaga samorozwój, pozwala zrozumieć, jak działa świat i jak radzić sobie z problemami.
Citas
Amenta C.A., Krzyś jest wyjątkowy. Dla dzieci o autyzmie, Gdańsk 2010.
Barth R., Mój inny dziadek, Warszawa 2019.
Bereźnicka M., Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie, Kraków 2014.
Borecka I., Biblioterapia w szkole. Poradnik dla bibliotekarzy, Legnica 1998.
Bright R., Mysz, która chciała być lwem, Warszawa 2017.
Chmielewska J.M., Jung J., Niebieska niedźwiedzica, Warszawa 2012.
Cywińska M., Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Poznań 2014.
Czernianin W., Czernianin H., Chatzipentidis K., Teoretyczne podstawy biblioterapii. Podręcznik akademicki, Wrocław 2017.
Czerwińska M., Biblioterapia, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1, Warszawa 2003.
Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, red. K. Głombiowski i in., Wrocław 1976.
Funkcje rodziny w zmieniającej się rzeczywistości, [w:] Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasiak, E. Dybowska, Kraków 2010.
Garavaglia M.A., Czy silniejszy zawsze zwycięża?, Kraków 2007.
Herbert Z., Przesłanie Pana Cogito, [w]: Z. Herbert, 89 wierszy, Warszawa 2003.
https://education.ec.europa.eu/pl/focus-topics/improving-quality/key-competences (dostęp: 29.05.2024).
https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20232024 (dostęp: 31.05.2024).
Janicki A., Znaczenie sztuki dla zdrowia psychicznego, „Arteterapia II”. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Wrocław 1990.
Juul J., Twoja kompetentna rodzina. Nowe drogi wychowania, Podkowa Leśna 2007.
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2009.
Kawula S., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych środowiska rodzinnego, Toruń 1978.
Korczak J., Jak kochać dziecko? Dziecko w rodzinie, Warszawa 2012.
Kotoro B.B., A Zosia ma raka na smyczy, czyli Mały Człowiek mierzy się z chorobą rodzica, Poznań 2011.
Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2011.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2008.
Mieszalski S., Dylematy myślenia pedagogicznego. O stosunkach społecznych w procesie edukacyjnym w: Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy reakcji, red. M. Dudzikowa, Kraków 1996.
Mikita A., Opowiadania terapeutyczne, Gdańsk 2008.
Pieter J., Poznawanie środowiska wychowawczego, Wrocław–Kraków 1960.
Piskorz R., Rola książki w wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w: Edukacja wczesnoszkolna w zmieniającej się rzeczywistości, red. P. Mazur, E. Miterka, Chełm 2011.
Porębska M., Warunki skutecznej arteterapii z punktu widzenia wiedzy o rozwoju psychicznym człowieka, „Arteterapia II”. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Wrocław 1990.
Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie, red. S. Bębas, E. Jasiuk, Radom 2011.
Pruchnicka K., Nowa w przedszkolu, Warszawa 2015.
Smetański M., Charakterystyka wychowania jako procesu pedagogicznego, „Kultura
i Wychowanie” 2011, nr 1, s. 171–183.
Stojak J., Kompetencje kluczowe w nauczaniu przedmiotowym. Przewodnik dla kadry kierowniczej szkół i przedszkoli oraz dla nauczycieli, Warszawa 2019.
Święcicka K., Baśniowe mikstury. Historie, które leczą pomalutku ze strachów, nieśmiałości
i smutków, Częstochowa 2011.
Tracy B., Sukces osobisty, Warszaw 2016.
Trelease J., Czytanie na głos, które rozwija dzieci i buduje relacje, Warszawa 2023.
Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości, Toruń 2001.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r., poz. 59.
Wybrane zagadnienia i pedagogiki specjalnej, red. E. Tomasik, Warszawa 1997.
Zoller E., Daj mi spokój! Jak nie dać sobie dokuczać, Kielce 2020.
Zoller E., Dzielna Emilka, Kielce 2006.
Zubrzycka E., O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów, Warszawa 2017.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.
Stats
Number of views and downloads: 5
Number of citations: 0