DZIECKO I JEGO EDUKACYJNO-KULTUROWE „STAWANIE SIĘ” W RODZINIE
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.027Słowa kluczowe
edukacja, dziecko, grupa społeczna, kultura, rodzina, środowisko społeczne, wartościAbstrakt
Rodzina we współczesnej myśli społecznej jest analizowana w badaniach wielu nauk: psychologii, socjologii, pedagogiki, antropologii. Udział rodziny w procesach tworzenia społeczeństwa i jej rola w publicznej przestrzeni kultury, religii i edukacji jest wciąż aktualnym problemem. Rodzina staje się miejscem powstawania i doświadczania wartości, kultury, relacji i wzorów osobowych. W opracowaniu tym przyjmuje się pojęcie rodziny jako środowiska edukacyjnego, którego kluczową funkcją jest „rodzenie” człowieka w wielorakim sensie: biologicznym, duchowym, kulturowym, aksjologicznym i społecznym. Refleksja wpisuje się w ważny i aktualny dyskurs o rodzinie, środowisku kształtowania się dziecka we współczesnym i zmieniającym się świecie.
Bibliografia
Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Kraków 1984.
Adasiewicz E., Wpływ wartości na przeobrażenia współczesnej rodziny w aspekcie jej trwałości, „Pedagogika Rodziny”,2013, 3.
Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 2010.
Błachnio J.R., Polskie inspiracje i wartości w nauczaniu Jana Pawła II, Bydgoszcz 1995.
Dyczewski L., Rodzina, społeczeństwo, państwo, Lublin 1994.
Goffman E., Spotkania. Dwa studia z socjologii interakcji, tłum. P. Tomanek. Seria: Współczesne teorie socjologiczne, t. XIV, Kraków 2010.
Harwas-Napierała B., Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki, w: Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, red. J. Trempała, Bydgoszcz 1995.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Seria: Pedagogika wobec współczesności, Warszawa 2008.
Jan Paweł II, Familiaris consortio. Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981.
Jan Paweł II, Przemówienie do członków Papieskiej Rady do spraw Kultury, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.
Jan Paweł II, List do Kardynała Sekretarza Stanu Agostino Casaroli, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.
Majkowski W., Rodzina miedzy grupą a instytucją, w: Nauki o rodzinie, red. J.A. Kłys, Warszawa 1995.
Leksykon PWN. Pedagogika, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Warszawa 2000.
Kwieciński Z., Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia), w: Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, Kraków 1998.
Kwieciński Z.,Socjopatologia edukacji, Warszawa 2002.
Lewicka M., Józefa Tischnera refleksje o rodzinie, „Studia Pelplińskie”, 2022, 56.
Lewicka M., Rodzina w nauczaniu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Perspektywa pedagogiczna, „Studia Pelplińskie” 2021, 55.
Opozda D., Wychowawcza funkcja rodziców w rozwoju tożsamości młodzieży, „Przegląd Pedagogiczny” 2007, nr 1.
Sobkowiak J.A., Rodzina między kryzysem a odnową. Potrzeba „duszpasterskiego nawrócenia” w kontekście posynodalnej adhortacji Amoris Laetitia, „Studia Pelplińskie” 2023, 57.
Pryba A., Rodzina podstawową instytucją i wspólnotą życia społecznego ?, „Teologia i Moralność”, 2012, 11.
Schütz A., O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, tłum. B. Jabłońska, Współczesne teorie socjologiczne, t. IV, Kraków 2008.
Śliwerski B., Problemy wychowania w procesie globalizacji, w: Edukacja. Kultura. Teologia. Studia ofiarowane Księdzu Profesorowi Jerzemu Bagrowiczowi z okazji 65. rocznicy urodzin, red. K. Konecki, I. Werbiński, Toruń 2003.
Trzos P.A., Codzienność we wczesnej edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2012.
Zientkowski P., Wychowawcza rola pracy w koncepcjach filozofów chrześcijańskich: Stefana Wyszyńskiego, Karola Wojtyły i Józefa Tischnera, „Studia Pelplińskie” 2021, 55.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 91
Liczba cytowań: 0