Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pelplińskie

ROLA MŁODZIEŻOWYCH DRUŻYN POŻARNICZYCH W KSZTAŁTOWANIU KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
  • Strona domowa
  • /
  • ROLA MŁODZIEŻOWYCH DRUŻYN POŻARNICZYCH W KSZTAŁTOWANIU KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 58 (2024) /
  4. Artkuły naukowe

ROLA MŁODZIEŻOWYCH DRUŻYN POŻARNICZYCH W KSZTAŁTOWANIU KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

Autor

  • Wojciech Cichosz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Jarosław Lisica Wyższa Szkoła Nauk Pedagogicznych
  • Roman Buchta Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Stanisław Dziekoński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.004

Słowa kluczowe

kompetencje społeczne, młodzież, Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze, postaw obywatelskie, straż pożarna, współpraca, wychowanie społeczne

Abstrakt

Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze jako integralna część Ochotniczych Straży Pożarnych oferują młodzieży możliwość zdobywania nie tylko umiejętności technicznych, ale także rozwijanie takich wartości jak odpowiedzialność, współpraca, empatia i zaangażowanie społeczne. Głównym założeniem podjętym przez autorów artykułu jest ukazanie roli Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych w kształtowaniu kompetencji społecznych młodzieży. Dużą uwagę zwrócono na ich znaczenie dla rozwoju postaw obywatelskich. Na podstawie badań jakościowych wskazano, że udział w Młodzieżowych Drużynach Pożarniczych wzmacnia umiejętności interpersonalne oraz postawy prospołeczne, co z kolei pozytywnie wpływa na świadomość obywatelską młodych ludzi.

Bibliografia

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.

Buchta R., Organizacja pedagogicznych badań empirycznych dla potrzeb katechezy, „Studia

Pastoralne” 2006, nr 2, s. 298-314.

Buchta R., Wychowanie młodzieży do patriotyzmu w kontekście procesu europejskiej integracji i

globalizacji, w: Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych, Część I: Wychowanie ogólne, red. J. Stala, Tarnów 2007, s. 177-183.

Chrzczonowicz M., Robak B., Młodzi w ochotniczych strażach pożarnych, „Kwartalnik Trzeci

Sektor” 2023, nr 61-62 (1-2/2023), s. 16-39.

Cichosz W., Anthropological Determinants of Religious Education, w: Religious Pedagogy, red. Z.

Marek, A. Walulik, Kraków 2020, s. 345-365.

Cichosz W., Biblijne wychowanie parenetyczne. Od pedagogiki do pedagogii, „Studia

Katechetyczne” 2012, nr 8, s. 243-253.

Cichosz W., Idee ruchu PILGRIM w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży w: PILGRIM w służbie Stworzenia: Edukacja – Duchowość – Rozwój. Kompendium PILGRIM, red. J. Hisch. P. Kubiak, Ch. Wogowitsch, Wiedeń 2023, s. 96-99.

Cichosz W., Implikacje pedagogiczne antropologii Jacquesa Maritaina, „Studia Gdańskie” 2000, t. XIII, s. 159-173.

Cichosz W., Metodologia. Elementarz Studenta, Gdańsk 2000.

Cichosz W., Lisica J., Edukacja prozdrowotna w technopolu, w: Sozologia systemowa, vol. 9:

Zdrowie. Człowiek i jego środowisko w aspekcie przyrodniczym, filozoficznym i teologicznym, red. D. del Mastro, W. Dyk, Szczecin-Fasano 2016, s. 27-46.

Denzin N., Lincoln Y., Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, w: Metody badań

jakościowych, red. N. Denzin, Y. Lincoln, Warszawa 2009, vol. 1, s. 19-52.

Dziekoński S., Formacja chrześcijańska dziecka w rodzinie w nauczaniu kościoła: od Leona XIII do

Jana Pawła II, Warszawa 2006.

Gmitruk J., Dzieje Związku Floriańskiego, „Niepodległość i Pamięć” 2018, nr 25/3 (63), s. 123-138.

Knopp K., Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna,

https://www.researchgate.net/publication/313877703, 23.10.2024.

Koszewska K., Co to są kompetencje społeczne?, „Meritum” 2014, nr 2(33), s. 2-3.

Krok E., Budowa kwestionariusza ankietowego a wyniki badań, „Studia Informatica” 2015,

nr 37/874, s. 55-73.

Lisica J., Wpływ służby zawodowej na jakość życia rodzinnego strażaków Państwowej Straży

Pożarnej na podstawie badań własnych, „Studia Humanistica Gedanensia” 2022, t. 7,

s. 151-173.

Matczak A., Kwestionariusz kompetencji społecznych (KKS), Warszawa 2007.

Mazurek-Łopacińska K., Badania marketingowe. Teoria i praktyka, Warszawa 2003.

Pardecka D., Praca z dziećmi i młodzieżą, „Strażak” 2023, nr 12(1137), s. 12-13.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych: Strategie ilościowe i jakościowe,

Warszawa 2001.

Skorny Z., Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki, Warszawa 1984.

Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.

Szulist J., W kierunku pełniejszego człowieczeństwa: dobro wspólne jako wzorzec dla

personalistycznych odniesień w rzeczywistości społeczno-politycznej, Pelplin 2009.

Trzaskowski D., Historia ochotniczej straży pożarnej w Starych Babicach, „Zeszyty Naukowe Pro

Publico Bono” 2020, nr 1(1), s. 273-282.

Zalewski M., W jedności siła. Bogu na chwałę, ludziom na pożytek: w 100-lecie odzyskania przez

Polskę Niepodległości, Warszawa 2018.

Zellma A., Buchta R., Cichosz Q., The (Non)Transgressive Character of Religious Education for

Children and Young People in Polish Schools, “British Journal of Religious Education” 2022, v. 44, no. 3, p. 223-237, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01416200.2021.1887082.

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

1.
CICHOSZ, Wojciech, LISICA, Jarosław, BUCHTA, Roman & DZIEKOŃSKI, Stanisław. ROLA MŁODZIEŻOWYCH DRUŻYN POŻARNICZYCH W KSZTAŁTOWANIU KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH. Studia Pelplińskie [online]. 30 grudzień 2024, T. 58, s. 75–100. [udostępniono 20.5.2025]. DOI 10.12775/SPLP.2024.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 58 (2024)

Dział

Artkuły naukowe

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 634
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kompetencje społeczne, młodzież, Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze, postaw obywatelskie, straż pożarna, współpraca, wychowanie społeczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa