Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pelplińskie

WYCHOWANIE MŁODZIEŻY PRZEZ MŁODZIEŻ – RELACYJNY WYMIAR FORMACJI RELIGIJNEJ W PEDAGOGICE SKAUTÓW EUROPY
  • Home
  • /
  • WYCHOWANIE MŁODZIEŻY PRZEZ MŁODZIEŻ – RELACYJNY WYMIAR FORMACJI RELIGIJNEJ W PEDAGOGICE SKAUTÓW EUROPY
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 58 (2024) /
  4. Artkuły naukowe

WYCHOWANIE MŁODZIEŻY PRZEZ MŁODZIEŻ – RELACYJNY WYMIAR FORMACJI RELIGIJNEJ W PEDAGOGICE SKAUTÓW EUROPY

Autori

  • Marek Adamczyk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.001

Parole chiave

pedagogika harcerska, Skauci Europy, socjalizacja grupowa, wychowanie religijne

Abstract

Artykuł prezentuje podstawowe założenia (i wyniki badań) genetyki behawioralnej i teorii socjalizacji grupowej, które mają podważać wyjątkową rolę rodziny w procesie wychowania i wskazywać jednocześnie, że funkcję tę pełni tzw. środowisko swoiste (środowisko niewspólne). Kolejnym etapem jest próba krytycznego spojrzenia na zaprezentowane teorie i wskazanie ich kontrowersyjnych elementów. Choć najbardziej radykalne wnioski płynące z wyżej wymienionych teorii budzą słuszne zastrzeżenia, to cenne jest dowartościowanie w procesie socjalizacji środowiska rówieśniczego i próba opisania mechanizmu jego wpływu w ramach spójnej teorii. Jeśli środowisko rówieśnicze rzeczywiście odgrywa tak ważną rolę w procesie socjalizacji, to rodzi się pytanie, w jakich warunkach może stać się istotnym pozytywnym elementem formacji religijnej i duchowej. Druga praktyczna i pastoralna część artykułu jest próbą odpowiedzi na to pytanie. Zostaje ona poprzedzona krótką refleksją dotyczącą relacyjnej natury Kościoła. W oparciu o własne doświadczenia autor zaproponował analizę kilku konkretnych przypadków (casy study), poprzez które można przedstawić mechanizmy wpływu grupy rówieśniczej na kształt formacji religijnej. Odwołanie do założeń metodyki harcerskiej w formie, w jakiej jest ona stosowana w Skautach Europy, ma charakter uniwersalny, wynika bowiem z naturalnych potrzeb nastolatków i mechanizmów rozwojowych, które wyraźniej ujawniają się dzięki zastosowaniu metodyki harcerskiej.

Riferimenti bibliografici

Chabris C.F., Lee J.J., Cesarini D., Benjamin D.J., Laibson D.I., The fourth law of behavior genetics, „Current Directions in Psychological Science”, 2005, t. 24, s. 304-312.

Dyrektorium Religijne Federacji Skautingu Europejskiego, https://www.skauci-pomorze.pl/o-nas/dokumenty-podstawowe/dyrektorium-religijne-fse/ (14.05.2024).

Harris J.R., Geny czy wychowanie?, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 1998.

Harris J.R., Where is the child’s environment? A group socialization theory of development, „Psychological Review” 102(3)/1995, s. 458-489.

Hervieu-Léger D., Religia jako pamięć, „Nomos”, Kraków 1999.

Harris J. R., Każdy inny. O naturze ludzi i niepowtarzalności człowieka, Wydawnictwo: Smak Słowa, Sopot 2010.

Karta Skautingu Europejskiego, https://skauci-europy.pl/dokumenty/ (15.05.2024).

Migut B., Wędrownicy, w: Vademecum duszpasterza, Wydawnictwo Stowarzyszenia Katolickiego „Zawisza” FSE, Warszawa 2011, s. 99-103.

Pasamonik B., Mit rodzicielskiego wychowania, „Edukacja i dialog” 5(2002), http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2002,100/maj,179/mit_rodzicielskiego_wychowania,1297.html (22.02.2024).

Pinkier S., Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Turkheimer E., Three Laws of Behavior Genetics and What They Mean, „Current Directions of

Psychological Science”, 2000, t. 9, s. 160-164.

Turkheimer E., Waldron M., Nonshared Environment: A Theoretical, Methodological and Quantitative Review, „Psychological Bulletin” 1(2000), t. 126, s. 78-108.

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2024-12-30

Come citare

1.
ADAMCZYK, Marek. WYCHOWANIE MŁODZIEŻY PRZEZ MŁODZIEŻ – RELACYJNY WYMIAR FORMACJI RELIGIJNEJ W PEDAGOGICE SKAUTÓW EUROPY. Studia Pelplińskie. Online. 30 dicembre 2024. Vol. 58, pp. 17-33. [Accessed 28 giugno 2025]. DOI 10.12775/SPLP.2024.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 58 (2024)

Sezione

Artkuły naukowe

Licenza

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.

Stats

Number of views and downloads: 196
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

pedagogika harcerska, Skauci Europy, socjalizacja grupowa, wychowanie religijne
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop