Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pelplińskie

WYCHOWANIE MŁODZIEŻY PRZEZ MŁODZIEŻ – RELACYJNY WYMIAR FORMACJI RELIGIJNEJ W PEDAGOGICE SKAUTÓW EUROPY
  • Strona domowa
  • /
  • WYCHOWANIE MŁODZIEŻY PRZEZ MŁODZIEŻ – RELACYJNY WYMIAR FORMACJI RELIGIJNEJ W PEDAGOGICE SKAUTÓW EUROPY
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 58 (2024) /
  4. Artkuły naukowe

WYCHOWANIE MŁODZIEŻY PRZEZ MŁODZIEŻ – RELACYJNY WYMIAR FORMACJI RELIGIJNEJ W PEDAGOGICE SKAUTÓW EUROPY

Autor

  • Marek Adamczyk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.001

Słowa kluczowe

pedagogika harcerska, Skauci Europy, socjalizacja grupowa, wychowanie religijne

Abstrakt

Artykuł prezentuje podstawowe założenia (i wyniki badań) genetyki behawioralnej i teorii socjalizacji grupowej, które mają podważać wyjątkową rolę rodziny w procesie wychowania i wskazywać jednocześnie, że funkcję tę pełni tzw. środowisko swoiste (środowisko niewspólne). Kolejnym etapem jest próba krytycznego spojrzenia na zaprezentowane teorie i wskazanie ich kontrowersyjnych elementów. Choć najbardziej radykalne wnioski płynące z wyżej wymienionych teorii budzą słuszne zastrzeżenia, to cenne jest dowartościowanie w procesie socjalizacji środowiska rówieśniczego i próba opisania mechanizmu jego wpływu w ramach spójnej teorii. Jeśli środowisko rówieśnicze rzeczywiście odgrywa tak ważną rolę w procesie socjalizacji, to rodzi się pytanie, w jakich warunkach może stać się istotnym pozytywnym elementem formacji religijnej i duchowej. Druga praktyczna i pastoralna część artykułu jest próbą odpowiedzi na to pytanie. Zostaje ona poprzedzona krótką refleksją dotyczącą relacyjnej natury Kościoła. W oparciu o własne doświadczenia autor zaproponował analizę kilku konkretnych przypadków (casy study), poprzez które można przedstawić mechanizmy wpływu grupy rówieśniczej na kształt formacji religijnej. Odwołanie do założeń metodyki harcerskiej w formie, w jakiej jest ona stosowana w Skautach Europy, ma charakter uniwersalny, wynika bowiem z naturalnych potrzeb nastolatków i mechanizmów rozwojowych, które wyraźniej ujawniają się dzięki zastosowaniu metodyki harcerskiej.

Bibliografia

Chabris C.F., Lee J.J., Cesarini D., Benjamin D.J., Laibson D.I., The fourth law of behavior genetics, „Current Directions in Psychological Science”, 2005, t. 24, s. 304-312.

Dyrektorium Religijne Federacji Skautingu Europejskiego, https://www.skauci-pomorze.pl/o-nas/dokumenty-podstawowe/dyrektorium-religijne-fse/ (14.05.2024).

Harris J.R., Geny czy wychowanie?, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 1998.

Harris J.R., Where is the child’s environment? A group socialization theory of development, „Psychological Review” 102(3)/1995, s. 458-489.

Hervieu-Léger D., Religia jako pamięć, „Nomos”, Kraków 1999.

Harris J. R., Każdy inny. O naturze ludzi i niepowtarzalności człowieka, Wydawnictwo: Smak Słowa, Sopot 2010.

Karta Skautingu Europejskiego, https://skauci-europy.pl/dokumenty/ (15.05.2024).

Migut B., Wędrownicy, w: Vademecum duszpasterza, Wydawnictwo Stowarzyszenia Katolickiego „Zawisza” FSE, Warszawa 2011, s. 99-103.

Pasamonik B., Mit rodzicielskiego wychowania, „Edukacja i dialog” 5(2002), http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2002,100/maj,179/mit_rodzicielskiego_wychowania,1297.html (22.02.2024).

Pinkier S., Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Turkheimer E., Three Laws of Behavior Genetics and What They Mean, „Current Directions of

Psychological Science”, 2000, t. 9, s. 160-164.

Turkheimer E., Waldron M., Nonshared Environment: A Theoretical, Methodological and Quantitative Review, „Psychological Bulletin” 1(2000), t. 126, s. 78-108.

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

1.
ADAMCZYK, Marek. WYCHOWANIE MŁODZIEŻY PRZEZ MŁODZIEŻ – RELACYJNY WYMIAR FORMACJI RELIGIJNEJ W PEDAGOGICE SKAUTÓW EUROPY. Studia Pelplińskie [online]. 30 grudzień 2024, T. 58, s. 17–33. [udostępniono 17.7.2025]. DOI 10.12775/SPLP.2024.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 58 (2024)

Dział

Artkuły naukowe

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 201
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedagogika harcerska, Skauci Europy, socjalizacja grupowa, wychowanie religijne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa