EFEKTYWNOŚĆ EDUKACYJNA SZKÓŁ KATOLICKICH W POLSCE NA PODSTAWIE WYNIKÓW EGZAMINÓW ZEWNĘTRZNYCH W 2021 ROKU
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2022.003Słowa kluczowe
efektywność dydaktyczna, egzamin maturalny, egzamin ósmoklasisty, ranking szkół, szkoła katolicka, szkoła niepubliczna, szkoła publicznaAbstrakt
Szkolnictwo kościelne w Europie było obecne już na przełomie IX i X, a w Polsce pod koniec XI wieku. Lata systemu komunistycznego (1945–1989) wpłynęły na jego marginalizację, a dynamiczne odrodzenie wiąże się z przemianami demokratycznymi po 1989 roku. Obecnie szkoły katolickie mają w Polsce równoprawną możliwość powstawania i funkcjonowania. Ich liczba i odsetek ogólnej populacji uczniów utrzymują się na stałym poziomie. Wyniki publikowane przez OKE i miejsca w rankingach szkół pokazują, że efektywność dydaktyczna katolickich szkół podstawowych jest wyższa niż przeciętna. Również licea osiągają wysoki poziom kształcenia, choć tutaj nie dostrzega się dominacji szkół katolickich. Efektywność dydaktyczna jest jednym z wielu czynników, które wpływają na ugruntowaną pozycję szkół katolickich.
Bibliografia
Centralna Komisja Egzaminacyjna, Wstępne informacje o wynikach egzaminu ósmoklasisty 2021, https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Informacje_o_wynikach/2021/20210701_informacja_wstepna_E8.pdf, s. 3 (07.03.2022).
Centralna Komisja Egzaminacyjna, Wyniki, sprawozdania, https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-maturalny-w-formule-2015/wyniki/ (23.04.2022).
Cichosz W ., De l’école chrétienne á l’école laïque, „Studia Gdańskie” 21 (2007), s. 377-396.
Cichosz W., Anthropological determinansts of religious education, in: Religious pedagogy, ed. Z. Marek, A. Walulik, Krakow 2020, p. 345-365.
Cichosz W., Biblijne wychowanie parenetyczne. Od pedagogiki do pedagogii, „Studia Katechetyczne” 8 (2012), s. 243-253.
Cichosz W., Educational Effectiveness of Catholic Schools in Poland Based on the Results of
External Exams, „Religions” 2023, 14(1):5: https://www.mdpi.com/2077-1444/14/1/5 (DOI: https://doi.org/10.3390/rel14010005).
Cichosz W., Formacyjna rola szkoły katolickiej. XV-lecie „Gdyńskiego Katolika” 1992-2007, Gdynia 2007.
Cichosz W., Historische Wurzeln, das heutige Bild und Substanz der katholischen Schule in Polen, „Studia Gdańskie“ 23 (2008), s. 191-201.
Cichosz W., Od szkoły kościelnej do szkoły świeckiej. Rekonesans historyczno-aksjologiczny, red. L. Balter, Międzynarodowy Przegląd Teologiczny „Communio” 159 (2007) 3, s. 17-32.
Cichosz W., Pedagogia wiary we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2010.
Cichosz W., Szkoła katolicka środowiskiem wychowania młodzieży w wierze: od nauczania do katechezy, w: Polska krajem misyjnym? 1050 lat chrześcijaństwa w Polsce, red. T. Wielebski, „Warszawskie Studia Pastoralne”, Warszawa 2016, s. 265-286.
Cichosz W., The History of Catholic Education in Poland and its Place in Education in the Archidiocese of Gdańsk, red. M. Paracki, „Studia Humanistica Gedanensia” (2008) 1, s. 123-127.
Cichosz W., Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja Gimnazjum w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni. 1992-2019, Pelplin 2019.
FAQ – Edukacyjna Wartość Dodana, http://ewd2013.ibe.edu.pl/faq-ewd/#:~:text=Edukacyjna%20warto%C5%9B%C4%87%20dodana%20definiowana%20jest%20jako%20przyrost%20wiedzy,wynikami%20uzyskanymi%20na%20egzaminie%20zewn%C4%99trznym%20przez%20jej%20uczni%C3%B3w (17.06.2022).
Gleeson J., Critical Challenges and Dilemmas for Catholic Education Leadership Internationally, “International Studies in Catholic Education” 7 (2015) 2, p. 145-161.
Kongregacja ds. Edukacji Katolickiej, Tożsamość szkoły katolickiej w kulturze dialogu, Watykan 2022.
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Religijny wymiar wychowania w szkole katolickiej, Rzym 1988.
Kuźma J., Nauka o szkole. Studium monograficzne. Zarys koncepcji, Kraków 2011.
Liczba uczniów i szkół w Polsce, https://www.edubaza.pl/s/3468/80886-Liczba-uczniow-w-Polsce.htm (17.09.2022).
Maj A., Szkolnictwo katolickie w III RP (1989-2001). Status i rozwój w okresie przemian oświatowych, Warszawa 2002.
Mąkosa P., St. John Paul II and Catholic education. A review of his teachings: an essay to inspire Catholic educators internationally, “International Studies in Catholic Education” 12 (2020) 2, p. 218-235 (DOI: 10.1080/19422539.2020.1811006).
Metodologia, https://2022.licea.perspektywy.pl/methodology (25.03.2022).
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne, https://www.cke.gov.pl/komisje-egzaminacyjne (07.03.2022).
Rada Szkół Katolickich, Baza szkół, https://rsk.edu.pl./baza-szkol/ (18.10.2022).
Rada Szkół Katolickich, Informator adresowy o szkołach katolickich, Warszawa 1999.
Ranking liceów ogólnokształcących 2018, https://licea.perspektywy.pl/2018/ranking/ranking-liceow-ogolnoksztalcacych-2018?strona=1 (28.03.2022).
Ranking liceów ogólnokształcących 2019, https://licea.perspektywy.pl/2019/ranking/ranking-liceow-ogolnoksztalcacych-2019 (28.03.2022).
Ranking liceów ogólnokształcących 2020, https://licea.perspektywy.pl/2020/rankings/ranking-glowny-liceow (28.03.2022).
Ranking liceów ogólnokształcących 2021, http://licea.perspektywy.pl/2021/rankings/ranking-glowny-liceow (23.04.2022).
Ranking maturalny liceów ogólnokształcących 2021, https://licea.perspektywy.pl/2021/rankings/ranking-maturalny-liceow (25.03.2022).
Ranking szkół olimpijskich 2021 – metodologia, https://licea.perspektywy.pl/2021/methodology/ranking-szkol-olimpijskich-2021-metodologia (28.03.2022).
Ranking Szkół Olimpijskich 2021, https://licea.perspektywy.pl/2021/rankings/ranking-szkol-olimpijskich (25.03.2022).
Rynio A., Tradycyjne i współczesne środowiska wychowania chrześcijańskiego, w: Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi dr. hab. Zbigniewowi Markowi SJ w siedemdziesiątą rocznicę urodzin pod redakcją naukową Anny Walulik CSFN i Janusza Mółki SJ, Kraków 2017, s. 369-387 (dostępny online: https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/septuaginta-2017-09-11_on-line.pdf, 17.09.2022).
Rządowy projekt ustawy – Prawo oświatowe, https://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=1030 (17.09.2022).
Szkoły i uczniowie w roku szkolnym 2020/2021 według organów prowadzących i województw, stan na 30 września 2020 r., https://dane.gov.pl/pl/dataset/212/resource/31168/table?page:1&per_page=20 &q= &sort= (25.03.2022).
Szkoły podstawowe w Polsce, https://szkolypodstawowe.edubaza.pl (23.03.2022).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2021 poz. 1082.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 1991, nr 95, poz. 425.
Zellma A., Buchta R., Cichosz W., The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools, “British Journal of Religious Education” 44 (2022) 3, s. 223-237 (DOI: 10.1080/01416200.2021.1887082).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Wojciech Cichosz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 151
Liczba cytowań: 0