Św. Jan Ewangelista oraz Madonna Bolesna w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu. Rozpoznanie obiektów oraz uwagi o proweniencji
DOI:
https://doi.org/10.12775/RT.2023.010Abstrakt
W artykule omówiono problematykę proweniencyjną oraz zagadnienie autentyczności rzeźb przedstawiających św. Jana
Ewangelistę oraz Madonnę Bolesną ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu. Badania przeprowadzono w latach 2021–2023. W pierwszej części artykułu został zweryfikowany stan badań, pozwalający na wyłonienie kilku najważniejszych zagadnień problemowych. W tekście umieszczono analizę formalną obiektów, a także ich przemian konserwatorskich na podstawie badań in situ, dokumentacji konserwatorskich i zdjęć archiwalnych, popartych analizą badań, m.in. zdjęć wykonanych w świetle wzbudzanym światłem ultrafioletowym i podczerwonym, oraz badaniem składu pierwiastkowego polichromii. Przeprowadzone
badania pozwoliły na podważenie tezy o pochodzeniu obiektów z kościoła pw. Przemienienia Pańskiego w Iławie. Ponadto po przeprowadzeniu analizy formalnej rzeźby te wydają się od siebie zasadniczo odmienne.
Bibliografia
lat Muzeum Okręgowego w Toruniu 1861–2011. Katalog, red. A. Ziemlewska, Toruń 2011.
Bazylika katedralna świętych Janów w Toruniu, red. M. Biskup, Toruń 2003.
Błażejewska A., Rzeźba w państwie krzyżackim od jego początków do wojny trzynastoletniej, [w:] Fundacje artystyczne na terenie państwa krzyżackiego w Prusach, t. II, Eseje, red. B. Pospieszna, Malbork 2010, s. 166–194.
Chmarzyński G., Sztuka w Toruniu, [w:] Dzieje Torunia. Praca zbiorowa z okazji 700-lecia miasta, red. K. Tymieniecki, Toruń 1933, s. 469–544.
Clasen K. H., Die mittelalterliche Bildhauerkunst Deutschordensland Preussen, Berlin 1939, t. 1.
Dettloff Sz., Rzeźba polska do wieku XVIII, Warszawa 1932.
Heuer R., ThornerKunstaltertumer, Heit 1, Die Werke der bildenden Kunst und des Kunstgewerbes in Thorn bis zum Ende des Mittelalters, Toruń 1916.
Kruszelnicka J., Flik J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, Toruń 1968.
Lankau J., Pajzderski N., Monografia i przewodnik ilustrowany po Toruniu: z planem miasta, Toruń 1924.
Makowski B., Sztuka na Pomorzu, jej dzieje i zabytki (Pamiętnik Instytutu Bałtyckiego, t. 9), Toruń, 1932.
Rydelska L., Studium zabytkoznawcze średniowiecznej rzeźby MaterDolorosa z kościoła pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Gostkowie, Toruń 2021, s. 41–42.
Schmid B., Die gotischen Bildwerke der St. Johanniskirche, [w:] Mitteilungen des Coppernicus-Vereins für Wissenschaft und Kunst zu Thorn, z. 19, Toruń 1911, s. 2–12.
Schmid B., Gotische Kruzifixe in Preussen, [w:] Mitteilungen des Coppernicus-Vereins für Wissenschaft und Kunst zu Thorn, H. 27, Toruń 1919, s. 43–64.
Semrau A., Führer durch das Städtische Museum, Toruń 1917.
Walicki M., Polska sztuka gotycka: katalog wystawy zorganizowanej przez Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości w Warszawie, Warszawa 1935.
Visitationes episcopates Culmensis Andrea Olszowski Episcopo A. 1667–72 factae,cz. 1 („Fontes TNT” 7), Toruń 1903
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Lena Rydelska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 58
Liczba cytowań: 0