To Think Globally – to Act Locally – to Exist Networkly. The Criticism of the Idea of Global Responsibility in an Ethical and Educational Perspective
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2019.028Keywords
globalization, global education, ethics, locality, networkness, responsibilityAbstract
The text presented here discusses an issue of global responsibility, placing it in an ethical and educational perspective. It is indicated that the concept of global responsibility has got at least two formal aspects: theoretical normative and praxionormative one. The author is convinced that we can talk about global responsibility in the strict sense only in the first, theoretical normative meaning in which it functions as a performative utterance. In the praxionormative aspect, in which an emphasis is placed on the practical side of global responsibility, it is stated that practising responsibility on a global scale – with certain exceptions – is unrealizable as a universal ethical rule. Therefore, among others, there is a need to rethink the strategy and objectives of both global ethics and global education at an angle of making them more real and practical.
References
Arendt Hannah. 1959. The Human Condition. New York: Doubleday & Company, inc.
Danilewska Joanna. 2008. “Edukacyjny doping ery globalizacji – czy potrafimy go zrównoważyć?” [“The Educational Doping of the Globalization Era – Can we Balance It?”]. In: Wspólnota pedagogicznego niepokoju, ed. Joanna Danilewska, 25–36, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Drucker Peter F. 1993. Post-capitalist Society, New York: HarperCollins, HarperBusiness.
Fromm Erich. 1999. Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki [Man for Himself. An Inquiry into Psychology of Ethics], transl. Robert Saciuk, ed. 3. Warsaw–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kuleta-Hulboj Magdalena. 2015. “Kilka uwag o heterogeniczności edukacji globalnej” [“Some Remarks on the Heterogeneity of Global Education”]. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja”, v. 18, , no. 1(69): 67–80.
Latour Bruno. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, Wstęp [Reassembling the Social – An Introduction to Actor-Network-Theory], transl. A. Derra, K. Abriszewski, series “Horyzonty nowoczesności”, Kraków: TAiWPN Universitas.
Melosik Zbyszko. 1996. “Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje” [“Global Education: Hopes and Controversies”]. In: Wprowadzenie do pedagogiki: wybór tekstów, ed. Teresa Jaworska, Roman Leppert. 53–64. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Mincer Tadeusz. 2013. “Na ile globalna jest edukacja globalna?” [“How Global is Global Education?]. Kultura–Historia–Globalizacja no. 14: 197–206.
Neville Bernie. 2008. “Reakcja, chaos, transformacja: z australijskiej perspektywy” [“Chaos, Reaction, Transformation”], transl. M. Kościelniak. In: Wspólnota pedagogicznego niepokoju, ed. Joanna Danilewska. 89–100. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Sloterdijk Peter. 2011. Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji [In the World Interior of Capital: Towards a Philosophical Theory of Globalization], transl. B. Cymbrowski. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Walzer Michael. 2012. Moralne maksimum, moralne minimum [Thick and Thin. Moral Argument at Home and Abroad], transl. J. Erbel. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 740
Number of citations: 0