Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

To Think Globally – to Act Locally – to Exist Networkly. The Criticism of the Idea of Global Responsibility in an Ethical and Educational Perspective
  • Home
  • /
  • To Think Globally – to Act Locally – to Exist Networkly. The Criticism of the Idea of Global Responsibility in an Ethical and Educational Perspective
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 75 No. 2 (2019): The issue dedicated to Professor Urszula Żegleń on the occassion of her jubilee celebrations /
  4. Articles

To Think Globally – to Act Locally – to Exist Networkly. The Criticism of the Idea of Global Responsibility in an Ethical and Educational Perspective

Authors

  • Piotr Domeracki Nicolaus Copernicus University, Toruń https://orcid.org/0000-0003-1339-9500

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2019.028

Keywords

globalization, global education, ethics, locality, networkness, responsibility

Abstract

The text presented here discusses an issue of global responsibility, placing it in an ethical and educational perspective. It is indicated that the concept of global responsibility has got at least two formal aspects: theoretical normative and praxionormative one. The author is convinced that we can talk about global responsibility in the strict sense only in the first, theoretical normative meaning in which it functions as a performative utterance. In the praxionormative aspect, in which an emphasis is placed on the practical side of global responsibility, it is stated that practising responsibility on a global scale – with certain exceptions – is unrealizable as a universal ethical rule. Therefore, among others, there is a need to rethink the strategy and objectives of both global ethics and global education at an angle of making them more real and practical.

References

Arendt Hannah. 1959. The Human Condition. New York: Doubleday & Company, inc.

Danilewska Joanna. 2008. “Edukacyjny doping ery globalizacji – czy potrafimy go zrównoważyć?” [“The Educational Doping of the Globalization Era – Can we Balance It?”]. In: Wspólnota pedagogicznego niepokoju, ed. Joanna Danilewska, 25–36, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Drucker Peter F. 1993. Post-capitalist Society, New York: HarperCollins, HarperBusiness.

Fromm Erich. 1999. Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki [Man for Himself. An Inquiry into Psychology of Ethics], transl. Robert Saciuk, ed. 3. Warsaw–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kuleta-Hulboj Magdalena. 2015. “Kilka uwag o heterogeniczności edukacji globalnej” [“Some Remarks on the Heterogeneity of Global Education”]. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja”, v. 18, , no. 1(69): 67–80.

Latour Bruno. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, Wstęp [Reassembling the Social – An Introduction to Actor-Network-Theory], transl. A. Derra, K. Abriszewski, series “Horyzonty nowoczesności”, Kraków: TAiWPN Universitas.

Melosik Zbyszko. 1996. “Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje” [“Global Education: Hopes and Controversies”]. In: Wprowadzenie do pedagogiki: wybór tekstów, ed. Teresa Jaworska, Roman Leppert. 53–64. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Mincer Tadeusz. 2013. “Na ile globalna jest edukacja globalna?” [“How Global is Global Education?]. Kultura–Historia–Globalizacja no. 14: 197–206.

Neville Bernie. 2008. “Reakcja, chaos, transformacja: z australijskiej perspektywy” [“Chaos, Reaction, Transformation”], transl. M. Kościelniak. In: Wspólnota pedagogicznego niepokoju, ed. Joanna Danilewska. 89–100. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Sloterdijk Peter. 2011. Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji [In the World Interior of Capital: Towards a Philosophical Theory of Globalization], transl. B. Cymbrowski. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Walzer Michael. 2012. Moralne maksimum, moralne minimum [Thick and Thin. Moral Argument at Home and Abroad], transl. J. Erbel. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Ruch Filozoficzny

Downloads

  • PDF

Published

2019-06-22

How to Cite

1.
DOMERACKI, Piotr. To Think Globally – to Act Locally – to Exist Networkly. The Criticism of the Idea of Global Responsibility in an Ethical and Educational Perspective. Ruch Filozoficzny. Online. 22 June 2019. Vol. 75, no. 2, pp. 185-196. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/RF.2019.028.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 75 No. 2 (2019): The issue dedicated to Professor Urszula Żegleń on the occassion of her jubilee celebrations

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 740
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

globalization, global education, ethics, locality, networkness, responsibility
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop