Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Leibniz i Clarke – przykład „osła Burydana” i spór o wolność woli
  • Strona domowa
  • /
  • Leibniz i Clarke – przykład „osła Burydana” i spór o wolność woli
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 81 Nr 2 (2025) /
  4. Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Leibniz i Clarke – przykład „osła Burydana” i spór o wolność woli

Autor

  • Antoni Odorowski Uniwersytet Jagielloński w Krakowie https://orcid.org/0009-0007-9880-3491

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2025.013

Słowa kluczowe

Leibniz, Clarke, wolna wola, “osioł Buridana”, woluntaryzm, determinizm

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie sporu o zagadnienie wolnej woli, który zawarty jest w tekście Polemiki z Clarke’iem, będącym opublikowaną wymianą korespondencji między Gottfriedem Wilhelmem Leibnizem i Samuelem Clarke’iem, która miała miejsce w latach 1715-1716. Jako wprowadzenie do owej debaty w części  pierwszej omówiony będzie przykład „osła Burydana”, którym posługiwał się Leibniz w swoich pismach na temat wolnej woli. W części drugiej przedstawione zostaną poglądy Leibniza, natomiast w części trzeciej – poglądy Clarke’a. Część czwarta poświęcona jest porównaniu stanowisk obu filozofów i przedstawieniu problemu interpretacyjnego całej debaty, którym jest całkowita niezgoda w kwestii definiowania pojęć, jak i również wyraźny brak chęci zrozumienia poglądów adwersarza. W pracy wskazuje się, że wbrew ideałom racjonalizmu kultywowanym w XVII wieku, filozofowie chcący bronić tych samych ideałów nie byli podówczas w stanie zgodzić się co do najbardziej podstawowych kwestii.

Bibliografia

Adams Robert M.. 1994. Leibniz Determinist, Theist, Idealist. Oxford: Oxford University Press.

Adams Robert M.. 2005. „Moral necessity”. W: Leibniz: Nature and Freedom, red. Donald Rutherford, J.A. Cover, 181-193 .Oxford: Oxford University Press.

Antognazza Maria. 2018. Leibniz: biografia intelektualna, przeł. Z. Łamża, Ł. Łamża. Kraków: Copernicus Center Press.

Ariew Roger. 2000. G. W. Leibniz and Samuel Clarke: Correspondence, Cambridge: Hackett Publishing Company Inc..

Arnauld Antoine. 1990. On True and False Ideas, przeł. Stephen Gaukroger. Manchester: Manchester University Press.

Bayle Pierre. 2014. Słownik historyczny i krytyczny: wybór, red. Kinga Kaśkiewicz, Adam Grzeliński, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Bayle Pierre. 2021. Słownik historyczny i krytyczny: wybór 2, red. Kinga Kaśkiewicz, Adam Grzeliński, Markwart Anna, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Beck Ori. 2015. „Leibniz - A Freedom Libertarian”. Studia Leibnitiana 1:47: 67-85.

Bertoloni Meli Domenico. 1999. „Caroline, Leibniz and Clarke”. Journal of the History of Ideas 3:60: 469-486.

Bubula Daniel. 2011. „Woluntaryzm w ujęciu Gottfrieda Wilhelma Leibniza i Samuela Clarke’a”. Zagadnienia Filozoficzne w Nauce 48: 77-94.

Chappell Vere. 1994. „Locke on the freedom of the will”. W: Graham A. J. Rogers, Locke’s philosophy: content and context. 101-121. New York: Oxford University Press.

Ciecierski Tadeusz. 2003. „Leibniz o konieczności, możliwości i wolnej woli”. Przegląd Filozoficzny –Nowa Seria 1:45: 135-142.

Clarke Samuel. 1717. A Collection of Papers, Which passed between the late Learned Mr. Leibnitz, and Dr. Clarke, In the Years 1715 and 1716. Relating to the Principles of Natural Philosophy and Religion. With an Appendix, London: James Knapton.

Clarke Samuel. 1998. Letters to Dr. Clarke concerning Liberty and Necessity from a Gentleman of the University of Cambridge, with the Doctor's Answers to them. W: Samuel Clarke, A Demonstration of the Being and Attributes of God And Other Writings. 124-131. Cambridge: Cambridge University Press.

Clarke Samuel. 1998. Remarks upon a Book, entitled, Philosophical Enquiry concerning Human Liberty. W: Samuel Clarke A Demonstration of the Being and Attributes of God And Other Writings. 132-137. Cambridge: Cambridge University Press.

Collins Anthony. 1890. A Philosophical Inquiry Concerning Human Liberty. Reprinted with Preface and Annotations By G. W. Foote. And Biographical Introduction By J. M. Wheeler, London: Progressive Publishing Company.

Descartes René. 2001. „Odpowiedź autora na zarzuty drugie”. W: Rene Descartes. Medytacje o pierwszej filozofii, przeł. Maria Ajdukiewicz, Kazimierz Ajdukiewicz, Stefan Swieżawski, 130-157. Kęty: Wydawnictwo ANTYK.

Ferguson James P.. 1976. An Eighteenth Century Heretic Dr. Samuel Clarke. Kineton: The Roundwood Press.

Frankel Lois. 1984. „Being Able to do Otherwise Leibniz on Freedom and Contingency”. Studia Leibnitiana 1:16: 45-59.

Gay John H.. 1963. „Matter and Freedom in the thought of Samuel Clarke”. Journal of the History of Ideas 1:24: 85-105.

Greenberg Sean. 2005. „Leibniz against Molinism”. W: Leibniz: Nature and Freedom, red. Donald Rutherford, J.A. Cover, 217-233. Oxford: Oxford University Press.

Griffin Michael. 2013. Leibniz, God and Necessity, New York: Cambridge University Press.

Hobbes Thomas. 2009. Lewiatan czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, przeł. Czesław Znamierowski. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Hüning Dieter. 2016. „Liberty and determinism: the approach of Christian Wolff”. Studies in East European Thought 68: 119-126.

Israel Jonathan. 2019. „Pierre Bayle's Correspondence and Its Significance for the History of Ideas”. Journal of the History of Ideas 3:80: 479-500.

Joráti Julia. 2017. „Gottfried Leibniz” w: The Routledge Companion to Free Will, red. Kevin Timpe, Meghan Griffith, Neil Levy, 293-302. New York: Taylor & Francis.

Kaye Sharon M.. 2004. „Why the liberty of indifference is worth wanting: Buridan’s ass, friendship and Peter John Olivii”. History of Philosophy Quarterly 1:21: 21-42.

Kiełbasa Jan. 2022. Historia rozwoju pojęcia woli od starożytności do XIII wieku, Kraków: Nomos.

Korolec Jerzy. 1973. Filozofia moralna Jana Burydana, Wrocław: Zakład im. Ossolińskich.

Koyré Alexandre, Cohen Bernard. 1961. „The Case of the Missing Tanquam: Leibniz, Newton & Clarke”. Isis 4:52: 555-566.

Leibniz Gottfried Wilhelm. 1969. List do P. Coste’a, przeł. Stanisław Cichowicz. W: Wyznanie wiary filozofa, red. Stanisław Cichowicz. Warszawa: PWN.

Leibniz Gottfried Wilhelm. 1994. Pisma z teologii mistycznej, przeł. Małgorzata Frankiewicz, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Leibniz Gottfried Wilhelm. 1969. Polemika z S. Clarke’iem, przeł. Stanisław Cichowicz i Henryk Krzeczkowski. W: Wyznanie wiary filozofa. Warszawa: PWN.

Leibniz Gottfried Wilhelm. 2001. Teodycea, przeł. Małgorzata Frankiewicz, Warszawa: PWN.

Leibniz Gottfried Wilhelm. 2001. Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, przeł. Izydora Dąmbska. Kęty: Wydawnictwo ANTYK.

Locke John. 1955. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego tom I, przeł. Bolesław Józef Gawecki. Warszawa: PWN.

Malebranche Nicolas. 2011. Poszukiwanie prawdy, przeł. Małgorzata Frankiewicz. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Mates Benson. 1986. The philosophy of Leibniz: Metaphysics & Language. Oxford: Oxford University Press.

de Molina Luis. 1595. Liberi Arbitrii cum Gratiae Donis, Divina Praescientia, Providentia, Predestinatione et Reprobatione Concordia, Antwerpia: Joachim Trognaes.

Pryszmont Jan. 1987. Historia teologii moralnej, Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.

Raube Sławomir. 2010. Metafizyka i etyka Samuela Clarke’a, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Rescher Nicholas. 1996. „Leibniz on Possible Worlds”. Studia Leibnitiana 2:28: 129-162.

van Riel Raphael. 2016. „Leibniz on Freedom, Divine Foreknowledge, and Necessitation without Dependence”. Studia Leibnitiana 2:48: 178-200.

Spinoza Baruch. 2020. Etyka, przeł. Ignacy Myślicki, Kraków: Wydawnictwo Vis-à-vis Etiuda.

Vailati Ezio. 1997. Leibniz and Clarke: A study of their correspondence, Oxford: Oxford University Press.

Van Bunge W., Bayle’s Skepticism revisited, w: Enlightened Religion: From Confessional Churches to Polite Piety in the Dutch Republic, red. J. Spaans, J. Touber, Brill, 2019, s. 292-315.

Van der Kiste John. 1997. King George II and Queen Carolina, Stroud: The History Press.

Voltaire. 2022. Wybór dzieł filozoficznych, przeł. Marian Skrzypek. Warszawa: Biblioteka Kwartalnika Kronos.

Voltaire. 2010. Elementy filozofii Newtona, przeł. Helena Konczewska. Warszawa: PWN.

Wiebe Mark. 2017. On Evil, Providence, and Freedom: A New Reading of Molina. Illinois: Northern Illinois University Press.

Yaffe Gideon. 2001. „Locke on Refraining, Suspending, and the Freedom to Will”. History of Philosophy Quarterly 4:18: 373-391.

Yakira Elhanan. 2012. „Time and Space, Science and Philosophy in the Leibniz-Clarke Correspondence”, Studia Leibnitiana 1:44: 14-32.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-11-03

Jak cytować

1.
ODOROWSKI, Antoni. Leibniz i Clarke – przykład „osła Burydana” i spór o wolność woli. Ruch Filozoficzny [online]. 3 listopad 2025, T. 81, nr 2, s. 29–53. [udostępniono 27.12.2025]. DOI 10.12775/RF.2025.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 81 Nr 2 (2025)

Dział

Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Antoni Odorowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 149
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Leibniz, Clarke, wolna wola, “osioł Buridana”, woluntaryzm, determinizm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa