Jean-Yves Lacoste wobec „zadania myślenia”
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2025.018Słowa kluczowe
Jean-Yves Lacoste, filozofia religii, fenomenologia religii, fenomenologia liturgii, doświadczenie religijne, czasowość eschatologicznaAbstrakt
Jean-Yves Lacoste jest obecnie jednym z najbardziej znaczących filozofów religii we Francji. Rzucając wyzwanie utrwalonej tradycją uniwersytecką tendencji wyznaczania ostrej granicy między filozofią a teologią, podejmuje o wiele starsze niż podział na akademickie dyscypliny „zadanie myślenia”. W jego przekonaniu owa granica, o ile w ogóle możemy ją wytyczyć, o wiele bardziej łączy niż dzieli te dwa porządki refleksji. Dostęp do rozciągającego się między nimi obszaru granicznego otwiera przed Lacostem fenomenologia, zarówno w jej klasycznym husserlowskim sformułowaniu, jak i w heideggerowskiej reinterpretacji. Wbrew pozorom Lacoste nie proponuje jednak ucieczki w religijne metafory bliższe poezji niż metodycznej filozoficznej refleksji. Zamiast tego próbuje zastosować metodę fenomenologiczną nie tylko do badania początkowych uwarunkowań doświadczenia religijnego, ale także jego późniejszej zawartości. Wszystko po to, aby sprawdzić czy myślenie posunięte na skraj własnych możliwości w konfrontacji z doświadczeniem religijnym wciąż będzie w stanie spełnić swoje zadanie.
Bibliografia
Baillet, Adrien. 1966. Vie de M. Descartes. L. II, c. I, t. I. Paris: Garnier-Flammarion.
Černý Jan. 2019. “A Too-Future Eschatology? The Limits of the Phenomenology of Liturgy in Jean-Yves Lacoste.” Open Theology 5 : 386–402. https://doi.org/10.1515/opth-2019-0028
Duméry, Henri. 1957. Critique et religion, problèmes de méthode en filozofii de la religion. Paris : Sedes.
Duméry, Henri. 1958. Phénoménologie et Religion : Structures de l’institution chrétienne. Paris : PUF.
Falque Emmanuel. 2013. Passer le Rubicon. Philosophie et théologie : Essai sur les frontières, Bruxelles, Edition Lessius.
Gschwandtner Christina M. 2019. “Mystery Manifested: Toward a Phenomenology of the Eucharist in Its Liturgical Context.” Religions 10 (5): 315. https://doi.org/10.3390/rel10050315
Husserl Edmund. 1975. Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga pierwsza. Tłum. Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN.
Husserl, Edmund. 1999. Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. Przeł. S. Walczewska. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Ingarden, Roman. 1974. Wstęp do fenomenologii. Warszawa : PWN.
Janicaud D., La phénoménologie dans tous ses états. Le tournant théologique de la phénoménologie française suivi de La phénoménologie éclatée, Paris, Gallimard 2009.
Jägerschmid Adelgundis, Rozmowy z Edmundem Husserlem (1931–1938), przeł. Z. Abrahamowicz, „ZNAK”, 1972 (212), s. 153–185.
Lacoste, Jean-Yves. 1990. Note sur le temps. Essai sur les raisons de la mémoire et de l’espérance. Paris : Presses Universitaires de France.
Lacoste, Jean-Yves. 1994. Expérience et absolu. Questions disputées sur l’humanité de l’homme. Paris : Presses universitaires de France.
Lacoste, Jean-Yves. 2000. Le Monde et l’absence d’œuvre. Et autres études. Paris : Presses Universitaires de France.
Lacoste, Jean-Yves. 2014. From Theology to Theological Thinking. New York: University of Virginia Press.
Lacoste, Jean-Yves. 2015. L’intuition sacramentelle. Et autres essais. Paris : Ad Solem.
Lévinas, Emmanuel. 2002. Całość i nieskończoność. Przeł. M. Kowalska. Warszawa: PWN.
Manzi, Francesco i Giuseppe C. Pagazzi. 2006. Le regard du Fils, Christologie phénoménologique. Bruxelles : Lessius.
Platon. 1999. Dialogi. Vol. 1-2. Kęty: ANTYK Marek Derewiecki.
Reed R. C. 2016. “Experience and the Absolute Other.” Journal of Religious Ethics 44: 472–494. https://doi.org/10.1111/jore.12150
Ricoeur, Paul. 1969. Le conflit des interprétations. Essais d’herméneutique. Paris : Seuil.
Ricoeur, Paul. 2005. O sobie samym jako innym. Przeł. B. Chełstowski. Warszawa: PWN.
Św. Augustyn. 1978. Wyznania. Przeł. Z. Kubiak. Kraków: Znak.
Van Der Leeuw, Gerardus. 2021. Fenomenologia religii. Przeł. Jerzy Prokopiuk. Kraków: Universitas.
Schrijvers Joeri. 2011. Ontotheological Turnings?: The Decentering of the Modern Subject in Recent French Phenomenology. Albany, NY: State University of New York Press.
Schrijvers Joeri. 2023. “Phenomenology Out of Bounds? Jean-Yves Lacoste’s Phenomenology and the Presence of God.” Religions 14 (4): 494. https://doi.org/10.3390/rel14040494
Zgórecki, Przemysław. 2019. „Zapomnienie bycia jako zagrożenie bycia według Jean-Yves Lacoste’a”. Studia Philosophiae Christianae, 55, nr 4: 115–136. https://doi.org/10.21697/spch.2019.55.4.05.
Zgórecki, Przemysław. 2021. Czasowość eschatologiczna: fenomenologia Jean-Yves Lacoste’a. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.
Zgórecki, Przemysław. 2021. „Intuicja sakramentalna jako model intuicji tego, co niedostępne w fenomenologii liturgii Jean-Yves’a Lacoste’a”. Logos i Ethos, 56, nr 1. https://doi.org/10.15633/lie.3942.
Zgórecki, Przemysław. 2021. „Fenomenologia liturgii Jean-Yves Lacoste’a jako filozofia mistyki”. Filozofia Chrześcijańska, 18: 29–46. https://doi.org/10.14746/fc.2021.18.2.
Zgórecki, Przemysław. 2022. „Świat życia religijnego w fenomenologii francuskiej”. Filozofia Chrześcijańska, 19: 47–67. https://doi.org/10.14746/fc.2022.19.3.
Zgórecki, Przemysław. 2023. Revisiting life with Martin Heidegger. Filozofia Chrześcijańska, 20: 113–134. https://doi.org/10.14746/fc.2023.20.5.
Zgórecki, Przemysław. 2024. „From Philosophy of Religion to Philosophy of Religious Experience: On New Tendencies in French Phenomenology of Religion”. Religions 15: 120. https://doi.org/10.3390/rel15010120.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Przemysław Zgórecki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 124
Liczba cytowań: 0