Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Oświecony eklektyzm. Przypadek Denisa Diderota
  • Strona domowa
  • /
  • Oświecony eklektyzm. Przypadek Denisa Diderota
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 79 Nr 2 (2023): Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej /
  4. Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Oświecony eklektyzm. Przypadek Denisa Diderota

Autor

  • Zbigniew Drozdowicz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0001-9409-9029

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2023.010

Słowa kluczowe

filozoficzne tradycje eklektyzmu, oświeceniowy eklektyzm, przypadek oświeconego eklektyzmu Denisa Diderota

Abstrakt

W tych rozważaniach poddam pod dyskusję zarówno miejsce eklektyzmu w tradycji filozoficznej, jak i taki jego szczególny przypadek, jakim jest oświecony eklektyzm Denisa Diderota. Znawcy tradycji filozoficznych wskazują, że eklektyzm pojawił się już w początkach filozofii starożytnej, a później łączył się z odchodzeniem od dogmatyzmu starej Akademii Platońskiej i przechodzeniem do sceptycyzmu nowych Akademii. W czasach nowożytnych te tradycje były kontynuowane m.in. przez Erazma z Rotterdamu i Michela de Montaigne’a, a w epoce Oświecenia m.in. przez Diderota. Jego deklarowany i stosowany w praktyce eklektyzm łączył się jednak nie tylko ze sceptycyzmem, ale także ze specyficznym
racjonalizmem oraz naturalizmem. Skłonny jestem polemizować zarówno ze stanowiskiem, że stanowił on część składową ówczesnego sceptycyzmu (moim zdaniem to sceptycyzm był częścią składową tego eklektyzmu), jak i z poglądem, że jego miejsce można określić poprzez opozycję z jednej strony wobec kartezjańskiego dualizmu, natomiast z drugiej naturalistycznego monizmu.

Bibliografia

Augustyn Aureliusz (św.). 1953. Dialogi filozoficzne, t. 1, przeł. Katarzyna Augustyniak.

Warszawa: PAX.

Brochard Victor. 1923. Les sceptiques grecs. Paris: Edité par J. Vrin.

Cassirer Ernst. 1979. Philosophy of the Enlightenment. Princeton: Princeton University

Press.

Condillac Étienne B. 1958. Traktat o wrażeniach, przeł. Wanda Wojciechowska.

Warszawa: PWN.

Cyceron. 1960. Pisma filozoficzne. T. 1–4, przeł. Zofia Cierniakowska, Wiktor Kornatowski,

Józef Śmigaj. Warszawa: PWN.

Diderot Denis. 1953. Wybór pism filozoficznych, przeł. Julia Hartwig, Julian Rogoziński.

Warszawa: PIW.

Diderot Denis. 1976. Oeuvres completes. Paris: Edité par J. Vrin.

Diderot Denis. 2018. „Prospectus de l’encyclopédie”. W: Oeuvres de Denis Diderot,

t. 3. Paris: Hachette Livre BNF.

Drozdowicz Zbigniew. 1986. O Bogu, Rozumie, Naturze i Wielkim Eklektyzmie.

Szkice z filozofii francuskiej. Szczecin: Wydawnictwo Glob.

Drozdowicz Zbigniew. 2020. Faces of the Enlightenment. Philosophical Sketches. Berlin:

Peter Lang Verlag.

Erazm z Rotterdamu. 1953. Pochwała głupoty, przeł. Edwin Jędrkiewicz. Wrocław:

Ossolineum.

Foucault Michel. 1987. Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, przeł. Helena Kęszycka.

Warszawa: PIW.

Gulik Egbertus van. 2018. Erasmus and His Books. Toronto: University of Toronto

Press.

Hazard Paul. 1972. Myśl europejska w XVIII wieku od Monteskiusza do Lessinga,

przeł. Halina Suwała. Warszawa: PIW.

Israel Jonathan I. 2001. Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity

–1750. Oxford: Oxford University Press.

Joachimowicz Leon. 1972. Sceptycyzm grecki, przeł. Zofia Cierniakowska, Wiktor

Kornatowski, Józef Śmigaj. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kondylis Panajotis. 1986. Die Aufklärung im Rahmen des neuzeitlichen Rationalism.

Stuttgart: Dtv/Klett-Cotta Verlag.

La Mettrie Julien. 2010. Dzieła filozoficzne, przeł. Marian Skrzypek. Warszawa:

Wydawnictwo IFiS.

Luppol Iwan K. 1963. Diderot, przeł. Regina Hekker. Warszawa: Książka i Wiedza.

Montaigne Michel de. 1985. Próby. T. 1–3, przeł. Tadeusz Żeleński (Boy). Warszawa:

PIW.

Newton Isaac. 2021. Matematyczne zasady filozofii naturalnej, przeł. Sławomir Brezowski.

Kraków: Copernicus Center Press.

Pomeau René. 1974. Diderot. W: Literatura francuska. Od początku do końca

XVIII wieku, t. 1, red. Antoine Adam i in., przeł. Ewa Szadkowska. Warszawa:

PWN.

Skrzypek Marian. 1982. Diderot. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Voltaire. 1956. Elementy filozofii Newtona, przeł. Helena Konczewska. Warszawa:

PWN.

https://stanford.library.sydney.edu.au/archives/win2019/entries/diderot/. Dostęp

05.2023.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-01-27

Jak cytować

1.
DROZDOWICZ, Zbigniew. Oświecony eklektyzm. Przypadek Denisa Diderota. Ruch Filozoficzny [online]. 27 styczeń 2024, T. 79, nr 2, s. 31–49. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/RF.2023.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 79 Nr 2 (2023): Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Dział

Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Zbigniew Drozdowicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 401
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

filozoficzne tradycje eklektyzmu, oświeceniowy eklektyzm, przypadek oświeconego eklektyzmu Denisa Diderota
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa