Shapeability – Aristotelian Affectivity and the Missing Dimension of Being in Heidegger
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2021.006Keywords
Heidegger, Aristotle, dimensions of being, changes, affectivityAbstract
Heidegger’s ontology, uncovering the multidimensionality of the phenomenon of being, seems to overlook an essential dimension of it. This gap pertains to the omission of the mutual affecting of beings, which leaves traces in beings. In identifying it, I draw upon Aristotle’s concept of affecting/being affected (On Generation and Corruption, Book I), which seeks to explain the origin of alteration in beings. Referring to the Aristotelian juxtaposition of action-passion serves, however, to illustrate the above omission and is an inspiration to explore the possibility of incorporating the concept of ‘shapeability’ into the framework of Heidegger’s ontology. This dimension of being’s disclosure, located at the junction of timeliness and worldliness, will be related to shaping and being shaped by other beings. I shall show how being, understood as revealing a given being’s specificity, can be disclosed in changes resulting from the inevitable mutual changing of beings.
References
Arystoteles. 2009. Metafizyka, przeł. Kazimierz Leśniak. Warszawa: WN PWN.
Arystoteles. 2009. O powstawaniu i niszczeniu, przeł. A. Pokulniewicz. W: Andrzej Pokulniewicz. Arystoteles. O powstawaniu i niszczeniu. Tekst, przekład i studia. Warszawa: Wyd. Księży Werbistów.
Backman Jussi. 2020. „Radical Contextuality in Heidegger’s Postmetaphysics: The Singularity of Being and the Fourfold”. W: Paths in Later Heidegger’s Thought, ed. Günter Figal i in, 190–211. Bloomington: Indiana University Press.
Baran Bogdan. 1988. Saga Heideggera. Kraków: Wyd. PAT.
Brogan Walter. 2005. Heidegger and Aristotle. The Twofoldness of Being. Albany: State University of New York.
Dahlstrom Daniel. 2005. „Heidegger’s Transcendentalism”. Research in Phenomenology 35.
Don Ihde. 2010. Heidegger’s Technologies: Postphenomenological Perspectives (New York: Fordham University Press), 31.
Filek Jacek. 2014. Etyka. Reinterpretacja. Kraków: Homini.
Heidegger Martin. 1990. Aristoteles: Metaphysik IX. Von Wesen und Wirklichkeit der Kraft. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann (GA33).
Heidegger Martin. 1996. Przyczynki do filozofii. Z wydarzania, przeł. Bogdan Baran, Janusz Mizera. Kraków: Wyd. Baran i Suszczyński.
Heidegger Martin. 1997. Besinnung. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann (GA66).
Heidegger Martin. 1997. „Źródło dzieła sztuki”, przeł. J. Mizera. W: Martin Heidegger, Drogi lasu, 6–65, Warszawa: Aletheia.
Heidegger Martin. 1999. Ku rzeczy myślenia, przeł. Krzysztof Michalski, Janusz Mizera, Cezary Wodziński. Warszawa: Aletheia.
Heidegger Martin. 1999. List o „humanizmie”, przeł. Józef Tischner. W: Martin Heidegger. Znaki drogi, 271–312. Warszawa: Aletheia.
Heidegger Martin. 2001. Pytanie o rzecz. Przyczynek do Kantowskiej nauki o zasadach transcendentalnych, przeł. Janusz Mizera. Warszawa: KR.
Heidegger Martin. 2005. Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: WN PWN.
Heidegger Martin. 2007. Ontologia (Hermeneutyka fatyczności), przeł. Mateusz Bonecki, Jakub Duraj. Nowa Wieś: Wyd. Rolewski.
Heidegger Martin. 2007. Zur Sache des Denkens. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann (GA14).
Heidegger Martin. 2017. Podstawowe zagadnienia filozofii, przeł. Wawrzyniec Rymkiewicz. Warszawa: Fundacja hr. Cieszkowskiego.
Hoły-Łuczaj Magdalena. 2019. „Shapeability. Revisiting Heidegger’s Concept of Being in the Anthropocene”. Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy 15, 1: 402–426.
Hoły-Łuczaj Magdalena. 2019. „Kształtowalność. Próba rewizji struktur Heideggerowskiego bycia w czasach antropocenu”. Analiza i Egzystencja 48: 65–87.
Malabou Catherine. 2011. The Heidegger Change. On the Phantastic in Philosophy, przeł. Peter Skafish. New York: SUNY Press.
Malabou Catherine. 2017. Ontologia przypadłości. Esej o plastyczności destrukcyjnej, przeł. Piotr Skalski. Warszawa: Fundacja Hr. Cieszkowskiego.
Minca Bogdan. 2006. Poiesis: zu Martin Heideggers Interpretationen der aristotelischen Philosophie. Würzburg: Königshausen und Neumann.
Mizera Janusz. 2006. W stronę filozofii niemetafizycznej, Martina Heideggera droga do innego myślenia. Kraków: Wyd. UJ.
O’Brien Mahon. 2019. „Nothing Against Natality”. W: Towards a New Human Being, ed. Luce Irigaray, Mahon O’Brien, Christos Hadjioannou, 221–242. London: Palgrave Macmillan.
Piotr Pasterczyk. 2010. „Znaczenie fenomenologicznych interpretacji Arystotelesa dla genezy fundamentalnej ontologii Martina Heideggera”. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej 50: 227–235.
Pöggeler Otto. 2002. Droga myślowa Martina Heideggera, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Czytelnik.
Richardson William. 2003. Heidegger. Through Phenomenology to Thought. New York: Fordham University Press.
Rymkiewicz Wawrzyniec. 2015. Formy istnienia. Heidegger według Arystotelesa. Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego.
Sobota Daniel. 2011. „Ontologia przyrody we wczesnej filozofii Martina Heideggera”, Filo-Sofija 13–14 (/2–3): 737–769.
von Denker Alfred, Holger Zaborowski, Günter Figal, Franco Volpi. 2007. Heidegger-Jahrbuch: Heidegger und Aristoteles 3.
Winkler Rafael. 2018. Philosophy of Finitude Heidegger, Levinas and Nietzsche. London: Bloomsbury.
Wodziński Cezary. 2007. Heidegger i problem zła. Gdańsk słowo/obraz terytoria.
Żelazna Jolanta. 1984. „The «Essential Thought» of Martin Heidegger as a Continuation of Nietzsche’s Philosophy of Time”. Studia Filozoficzne 218, 1: 69–84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 744
Number of citations: 1