Erotic Turn in French Phenomenology?
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2021.005Keywords
body, Eros, Henry, Lévinas, love, Marion, Merleau-Ponty, phenomenologyAbstract
One way to describe changes in the phenomenological movement is to announce the next “turns”. The best known is the “theological turn in French phenomenology” announced in 1991 by Dominique Janicaud, but there is also talk of an aesthetic, cognitive and other turn. In this paper, we want to investigate whether we can tell about an erotic turn in French phenomenology, and this is because of the important place in the study of corporeality, love, eroticism and sexuality in French authors. First, we show the French phenomenology as a place of spontaneous changes, excesses and turns. Then we look at the structure of turn, referring to Heidegger’s die Kehre as the paradigm. This is justified, since French phenomenology is much more rooted in Heidegger's thought than in Husserl’s. Interpretation of the term “turn” is ambiguous and we may speak of its four versions, which, taken together, form a chiasmic structure. After referring to it erotic studies in French phenomenologists, it should be stated that the “erotic turn” in French phenomenology exists and in the same time does not exist, that is, it has the character of a paradox. The erotic turn does not occur if understood as a critical point and a new beginning, or as a definitive transgression of metaphysics. However, we can note it as a return to forgotten phenomena, such as corporeality, intersubjectivity, and erotic relationship. Jean-Luc Marion attempts to formulate a new philosophy and theology based on the erotic phenomenon, which shows the turn as a step forward.
References
Adamiak Marzena. 2007. O kobiecie, która nawiedza myśl. Kobieta jako figura inności w koncepcji podmiotu Emmanuela Lévinasa. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Baran Bogdan. 1990. Saga Heideggera. Kraków: Inter esse.
Clavier Paul. 2005. „Un tournant gnostique de la phénoménologie française?: À propos des Paroles du Christ de Michel Henry”. Revue Thomiste 2: 307–315.
Depraz Natalie. 2004. „Le tournant pratique de la phénoménologie franҫaise”. Revue philosopique de la France et de l’Étranger 2: 149–165.
Depraz Natalie. 2010. Zrozumieć fenomenologię. Konkretna praktyka, przeł. Agata Czarnacka. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Drwięga Marek. 2013. Kim jest człowiek? Studia z filozofii człowieka. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Dupond Pascal. 2001. Le vocabulaire de Merleau-Ponty. Paris: Ellipses.
Franck Didier. 2017. Dwa ciała. Wokół fenomenologii Husserla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Gilbert Paul. 2002. „Le tournant ontologique de la phénoménologie française?”, Nouvelle Revue Théologique 124–4: 597–617.
Głowiński Michał. 1989. Słownik terminów literackich. Wrocław: Ossolineum.
Gondek Hans-Dieter, Tengelyi László. 2011. Neue Phänomenologie in Frankreich. Berlin: Surhkamp.
Greisch Jean. 2017. „Les yeux de Husserl en France. Les tentatives de refondation de la phénoménologie dans la deuxième moitié du XXe siècle”. W: Phénoménologie: un siècle de philosophie, ed. Pascal Dupond, Laurent Cournarie, 45–74. Paris: Ellipses.
Grondin Jean. 2003. Le tournant hermenutique de la phénoménologie franҫaise. Paris: PUF.
Heidegger Martin. 2010. Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heidegger Martin. 2010. Identyczność i różnica, przeł. Janusz Mizera. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Henry Michel. 2007. O fenomenologii, przeł. Marek Drwięga. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Henry Michel. 1990. Phénoménologie matérielle. Paris: PUF.
Henry Michel. 2012. Wcielenie. Filozofia ciała, przeł. Małgorzata Frankiewicz, Dariusz Adamski. Kraków: Homini.
Hoły-Łuczaj Magdalena. 2013. „Heideggerowski zwrot: jedność bycia i nieantropocentryczna filozofia człowieka”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica 26: 95–112.
Husserl Edmund. 1982. Medytacje kartezjańskie, przeł. Andrzej Wajs. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jakubowski Jarosław. 2007. „Paula Ricœura krytyka fenomenologii Innego”. W: Wokół fenomenologii francuskiej. Możliwości/pokrewieństwa/konfrontacje, red. Iwona Lorenc, Jacek Migasiński, 150–166. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Janicaud Dominique. 1998. La phénoménologie eclatée. Paris: Éditions de l’éclat.
Janicaud Dominique. 1991. Le tournant théologique de la phénoménologie franҫaise. Combas: Éditions de l’éclat.
Janicaud Dominique, Mattéi Jean-Franҫois. 1992. La métaphysique à la limite. Cinq études sur Heidegger. Paris: PUF.
Karpiński Piotr. 2013. „Maurice Merleau-Ponty: filozofia percepcji in nucleo”. Fenomenologia 11: 207–218.
Karpiński Piotr. 2020. Odsłanianie cielesności. Wieloaspektowa problematyka ciała w fenomenologii francuskiej. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Karpiński Piotr. 2018. „Porażka erosa w fenomenologii Michela Henry’ego”. W: Motyw miłości w wybranych tekstach literackich i innych dziedzinach kultury, red. Paulina Szymczyk, Ewelina Chodźko, 43–52. Lublin: Wydawnictwo Naukowe Tygiel.
Karpiński Piotr. 2013. „W poszukiwaniu radykalnej transcendencji. Ojciec i syn w filozofii E. Lévinasa”. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 1: 128–142.
Kołakowski Leszek. 2010. Herezja. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kwietniewska Małgorzata. 2007. „Zwrot w myśli Heideggera”. Analiza i egzystencja 6: 25–48.
Leclercq Bruno. 2003. „Compte-rendu de Tom Dedeurwaerdere, Action et contexte: Du tournant cognitiviste à la phénoménologie transcendantale”. Recherches Husserliennes 20: 115–118.
Lévinas Emmanuel. 2012. Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. Małgorzata Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lévinas Emmanuel. 2000. Inaczej niż być lub ponad istotą, przeł. Piotr Mrówczyński. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Lévinas Emmanuel. 1983. Le temps et l’autre. Paris: PUF.
Lorenc Iwona. 2006. „Ścieżki ku rzeczom samym współczesnej fenomenologii francuskiej”. W: Fenomenologia francuska. Rozpoznania/interpretacje/rozwinięcia, red. Jacek Migasiński, Iwona Lorenc, 30–66. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Marion Jean-Luc. 1996. Bóg bez bycia, przeł. Małgorzata Frankiewicz. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Marion Jean-Luc. 2010. Certitudes négatives. Paris: Grasset.
Marion Jean-Luc. 2016. Idol i dystans, przeł. Wojciech Starzyński, Urszula Idziak-Smoczyńska. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Marion Jean-Luc. 1986. „La fin de la «fin de la métaphysique»”. Laval théologique et philosophique 1: 23–33.
Marion Jean-Luc. 2006. „La «fin de la métaphysique» comme possibilité”. W: Heidegger, ed. Maxcence Caron, 11–38. Paris: Cerf.
Marion Jean-Luc. 2012. La rigueur des choses. Entretiens avec Dan Arbib. Paris: Flammarion.
Marion Jean-Luc. 2003. Le phénomène érotique. Paris: Grasset.
Marion Jean-Luc. 2002. „Un moment franҫais de la phénoménologie”. Rue Descartes. Collège international de philosophie. Mars: 9–13.
Marion Jean-Luc. 2018. „Wiara i rozum”, przeł. Piotr Karpiński. Fenomenologia 16: 11–23.
Merleau-Ponty Maurice. 2001. Fenomenologia percepcji, przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Merleau-Ponty Maurice. 1964. Le visible et l’invisible. Paris: Gallimard.
Merleau-Ponty Maurice. 2013. „Prymat percepcji i jego konsekwencje filozoficzne”, przeł. Piotr Karpiński. Fenomenologia 11: 189–205.
Migasiński Jacek. 2006. „Fenomen ciała w ujęciu Emmanuela Lévinasa”. W: Emmanuel Lévinas. Filozofia, teologia, polityka, red. Adam Lipszyc, 14–29. Warszawa: Instytut Adama Mickiewicza.
Migasiński Jacek. 2006. „Fenomenologia francuska jako problem. Topografia «herezji»”. W: Fenomenologia francuska. Rozpoznania/interpretacje/rozwinięcia, red. Jacek Migasiński, Iwona Lorenc, 7–29. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Migasiński Jacek. 1995. Merleau-Ponty. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Migasiński Jacek. 2007. „Transcendentalizm Emmanuela Lévinasa”. W: Wokół fenomenologii francuskiej. Możliwości/pokrewieństwa/konfrontacje, red. Iwona Lorenc, Jacek Migasiński, 105–134. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Migasiński Jacek. 1997. W stronę metafizyki. Nowe tendencje metafizyczne w filozofii francuskiej XX wieku. Wrocław: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
Pascal Blaise. 1997. Myśli, przeł. Tadeusz Żeleński (Boy). Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Płotka Witold. 2014. „Słowo wstępne”. W: Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy, red. Witold Płotka, 7–27. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Pöggeler Otto. 1990. Droga myślowa Martina Heideggera, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Czytelnik.
Ricœur Paul. 2004. A l’école de la phénoménologie. Paris: Vrin.
Ricœur Paul. 2005. O sobie samym jako innym, przeł. Bogdan Chełstowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Saison Maryvonne. 1999. „Le tournant esthétique de la phénoménologie”. Revue d’esthétique 36 (1999): 125–140.
Sartre Jean-Paul. 2007. Byt i nicość, przeł. Jan Kiełbasa i in. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Starzyński Wojciech. 2014. Neokartezjanizm fenomenologii francuskiej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Tabet Pascale. 2017. Amour et donation chez Jean-Luc Marion. Paris: L’Harmattan.
Tischner Józef. 2005. Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Waldenfels Bernhard. 1983. Phänomenologie in Frankreich. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 748
Number of citations: 0