The Role of Reason in Alexander Gerards’s Aesthetics
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2020.043Keywords
Alexander Gerard, aesthetics taste, genius, reason, ratio, judgment, 18th-century British aestheticsAbstract
The article is devoted to Gerard’s aesthetic concept and the role he envisaged in it for reason (ratio) and judgments. For a better understanding of the importance and significance of the philosopher’s considerations, I present them in a broader context against the background of the 18th-century British aesthetics. Here, I am primarily concerned with issues related to aesthetic taste, its components, the way it functions, and the role of reason in making aesthetic judgments. I also point to the role which Gerard envisaged for reason in the creative work of genius.References
Abrams Meyer Howard. 2003. Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożenna Fedewicz. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Burke Edmund. 1968. Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, przeł. Piotr Graff. Warszawa: PWN.
Dickie George. 1996. The Century of Taste. The Philosophical Odyssey of Taste in the Eighteenth Century. New York–Oxford: Oxford University Press.
Gerard Alexander. 1774. An Essay on Genius. London–Edinburgh: W. Strahan; T. Cadell.
Gerard Alexander. 1780. An Essay on Taste to which is now added part fourth, Of the Standard of Taste, 3rd edition. London: J. Bell and W. Creech, Edinburgh: T. Cadell.
Gerard Alexander. 1997. „Esej o guście”, fragmenty, przeł. Zofia Sinko. W: Europejskie źródła myśli estetyczno-literackiej polskiego oświecenia. Antologia wypowiedzi pisarzy francuskiego, niemieckiego i angielskiego obszaru językowego. 1674–1810, red. Teresa Kostkiewiczowa, Zbigniew Goliński. Warszawa: Semper.
Grzeliński Adam. 2001. Angielski spór o istotę piękna. Koncepcje estetyczne Shaftesbury’ego i Burke’a. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Hipple Walter. 1957. The Beautiful, the Sublime, and the Picturesque in Eighteenth-Century British Aesthetic Theory. Carbondale: The Southern Illinois University Press.
Hume David. 1955. „Sprawdzian smaku”. W: David Hume, Eseje z dziedziny moralności i literatury, przeł. Teresa Tatarkiewiczowa. Warszawa: PWN.
Kivy Peter. 1976. The Seventh Sense. A Study of Francis Hutcheson’s Aesthetics And Its Influence in Eighteenth-Century Britain. New York: Burt Franklin & Co.
Locke John. 1955. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, przeł. Bolesław Józef Gawecki. Kraków: PWN.
Monk Samuel. 1960. The Sublime: A Study of Critical Theories in XVIII-Century England. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Morawski Stefan. 1961. „O podstawowych zagadnieniach estetyki angielskiej XVIII w.”, Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX w. Warszawa: PWN.
Pazura Stanisław. 1981. De gustibus. Rozważania nad dziejami pojęcia smaku estetycznego. Warszawa: PWN.
Śliwa Marta. 2009. Teoria piękna w filozofii Francisa Hutchesona. Olsztyn: UWM.
Śliwa Marta. 2018. „Philosophical Societies in the Scottish Enlightenment”, Ruch Filozoficzny LXXIV, 3: 107–117.
Wawrzonkowski Krzysztof. 2009 Smak, geniusz, sztuka. Filozofia piękna Alexandra Gerarda w świetle estetyki kantowskiej. Toruń: WN UMK.
Wawrzonkowski Krzysztof. 2010. Wyobraźnia i wzniosłość. Teoriopoznawcze podstawy wybranych brytyjskich koncepcji estetycznych XVIII wieku. Toruń: TAKO.
Wawrzonkowski Krzysztof. 2016. „Alexander Gerard’s Correction of Hume’s Standard of Taste”, w: Вісник НАУ. Серія: Філософія. Культурологія, Збірник наукових праць, Київ, 6–11.
Wawrzonkowski Krzysztof. 2016. „Dobre towarzystwo – rozwój smaku estetycznego w dobie Oświecenia”, w: Znaczenie filozofii Oświecenia. Człowiek wśród ludzi, red. Barbara Grabowska, Adam Grzeliński, Jolanta Żelazna. Toruń: WN UMK.
Zabieglik Stefan. 1997. „Wiek doskonalenia. Z filozofii szkockiego oświecenia”, Zeszyty naukowe Politechniki Gdańskiej, Filozofia III, 558.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 636
Number of citations: 0