Art, Myth, and the “Crisis Identity” in the Hermeneutics of Hans-Georg Gadamer
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2019.043Keywords
myth, crisis, identity, art, hermeneutics, artist, participant, performanceAbstract
The emergence of philosophical hermeneutics is associated with a period of the Western culture crisis. Hermeneutics had to respond to a shock caused by a sudden shift in the sphere of values. Gadamer’s intention was to face the situation and one of the ways to do that was to return to the so-called source experiences – aesthetic, religious, ordinary, and mythical. They helped to solve the problem of “the end of art” in the field of artistic actions and theories. Openly, or to some extent discreetly, hermeneutics uses both particular ancient myths and specific meanings that can be ascribed to them also in the concepts of identity of e.g. an artist or a participant. They reflect the discontinuity associated with the crisis. Pointing to myths as binding prefigurations allows interpreting them as narrations that give meaning and reason to human existence, thus defending a person against an internal disintegration.
References
Barcikowska Malina. 2011. „Uczestnik sztuki jako świadek w hermeneutyce H. G. Gadamera”, Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne 2, 1: 209–217.
Bieszczad Lilianna. 2003. Kryzys pojęcia sztuki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bronk Andrzej. 1985. „Epistemologiczny charakter filozofii Gadamera”, Studia Filozoficzne 1: 37–51.
Carlson Marvin. 2007. Performans, przeł. Edyta Kubikowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chmielowski Franciszek. 1993. Sztuka, sens, hermeneutyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Domeracki Piotr. 2006. „Między indywidualizmem a kolektywizmem. Rudymenty hermeneutycznej filozofii człowieka”. W: Hermeneutyczne dziedzictwo filozofii. Red. Mariusz Oziębłowski, Hubert. T. Mikołajczyk. 201–222. Kraków: Wydawnictwo „Scriptum”.
Paweł Dybel. 2012. Oblicza hermeneutyki. Kraków: Universitas.
Frank Manfred. 2002. Świadomość siebie i poznanie siebie, przeł. Zbigniew Zwoliński. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Gadamer Hans-Georg, 1992. „Koniec sztuki?”, przeł. Andrzej Przyłębski. W: Hans-Georg Gadamer, Dziedzictwo Europy. 41–55. Warszawa: Aletheia.
Gadamer Hans-Georg. 1977. „Mythos und Vernunft”. W: Hans-Georg Gadamer, Kleine Schriften IV. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck).
Gadamer Hans-Georg. 1993. Aktualność piękna, przeł. Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Gadamer Hans-Georg. 2000. Rozum, słowo, dzieje, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Krzysztof Michalski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Grondin Jean. 2007. Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, przeł. Leszek Łysień. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Koselleck Reinhart. 1973. Kritik und Kreise. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Koselleck Reinhart. 1979. Vergangende Zukunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Kristeva Julia. 2008. „Narcyz. Nowe szaleństwo”, przeł. Kajetan M. Jaksender. Mêlée 2–3: 37–50.
Lauri Hanko. 1972. The Problem of Defining Myth. Helsinki: Finnish Society for the Study of Comparative Religion in Helsinki.
Parandowski Jan. 1960. Mitologia. Warszawa: Czytelnik.
Stefan Morawski. 1987. Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny? Warszawa: Czytelnik.
Sztabiński Grzegorz. 2013. „Performatywna koncepcja artysty w sztuce współczesnej”. W: Zwrot performatywny w estetyce. Red. Lilianna Bieszczad. 31–42. Kraków: Libron.
Turner Victor. 1969. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Chicago: University of Chicago Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 721
Number of citations: 0