The Play of Mourning – Allegory in Baroque Tragic Drama
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2019.042Keywords
allegory, symbol, mourning play, Walter Benjamin, messianic hope, natural historyAbstract
The article analyses the concept of allegory included in Walter Benjamin’s dissertation The Origin of German Tragic Drama. The main emphasis is placed on the presentation of the allegorical interpretation of signs as a defensive reaction of the subject who is in a state of anomy and identity crisis. The allegory contrasted with the symbol reflects the baroque transformation of salvation history into the Naturgeschichte, the goal-less and deprived of any reference to absolute natural history. In this way, it becomes ideal means of expression for the game of mourning, which brings the melancholic subject out of crisis and helps him to form a new symbolic universe. The article shows the genesis of baroque allegory, its theological context and philosophical implications.
References
Benjamin Walter. 2013. Źródło dramatu żałobnego w Niemczech, przeł. A. Kopacki. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Benjamin Walter. 2012. O języku w ogóle i o języku człowieka. W: Walter Benjamin, Konstelacje, przeł. A. Lipszyc, A. Wołkowicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1–18.
Benjamin Walter. 2012. Znaczenie języka w barokowym dramacie żałobnym i tragedii. W: Walter Benjamin, Konstelacje, przeł. A. Lipszyc, A. Wołkowicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 19–22.
Benjamin Walter. 2012. Fragment teologiczno-polityczny. W: Walter Benjamin, Konstelacje, przeł. A. Lipszyc, A. Wołkowicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 95–96.
Benjamin Walter. 2012. Los i charakter. W: Walter Benjamin, Konstelacje, przeł. A. Lipszyc, A. Wołkowicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 61–68.
Blumenberg Hans. 2019. Prawowitość epoki nowożytnej, przeł. T. Zatorski. Warszawa: PWN.
Butler Judith. 2004. Violence, mourning, politics. W: Judith Butler, Precarious life. The powers of mourning and violence. London–New York: Verso, 19–49.
Lipszyc Adam. 2012. Sprawiedliwość na końcu języka. Kraków: Universitas.
Lukács György. 1968. Teoria powieści, przeł. J. Goślicki. Warszawa: PIW.
Michalski Rafał. 2008. Antropologia mimesis. Studium myśli Waltera Benjamina i Theodora W. Adorna. Zła Wieś: Wydawnictwo Rolewski.
Michalski Rafał. 2019. „Melancholia i katastrofa w barokowym dramacie żałobnym”. Ruch Filozoficzny, 2: 45–66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 848
Number of citations: 0