The Problem of Social Order in David Hume’s Political Essays
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2017.039Keywords
public order, civil war, government, the rule of law, parliamentary monarchy, the balance of power, social justice, civil liberty, factionsAbstract
The article is an attempt to carry out an analysis of Essays, Moral, Political and Literary by David Hume in order to find determinants of public order and elements of social and political life that destroy it causing rebellion and civil war. Along with Hume’s History of England, Essays were the works avidly read by his contemporaries as they presented a vivid analysis of the state, social and political life, and finally, advice on the methods of improving the government. On the basis of selected political essays, the article singles out main factors that, according to Hume, help to maintain public order. Most important is the rule of law securing peace and social justice without being dependent on the humours and tempers of men. The proper form of government such as unique British parliamentary monarchy which ensures the balance between power or republic with checks and balance provided by constitution leads to public order by satisfying various groups in exercising their interests. Executing principles of social justice, private property, and civil liberty helps to prevent any political disturbance. Hume also strongly believed that the source of all disorder are uncontrolled influence of Church reinforced by superstition, factions that subvert government, religious fanaticism, and rapid changes.
References
Black J., Eighteenth-century Britain 1688-1783, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2008.
Dickinson H. T., Popular politics and radical ideas, w: H. T. Dickinson (ed.), A Companion to Eighteenth-Century Britain, Blackwell, Oxford 2002.
Filipczuk M., Problematyka polityczna w esejach Davida Hume’a, „Principia” 2002, nr 32.
Grzeliński A., Eseje Hume’a i ich polskie przekłady. Nota bibliograficzna, „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 4.
Grzeliński A., Kategorie ‘podmiotu’ i ‘przedmiotu’ w Dawida Hume’a nauce o naturze ludzkiej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005.
Hobbes T., Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, przeł. C. Znamierowski, PWN, Warszawa 1954.
Hume D., O pierwszych zasadach rządu, przeł. M. Filipczuk, „Principia” 2002, nr 32.
Hume D., O tym, czy ustrój brytyjski skłania się raczej ku monarchii absolutnej, czy ku republice, przeł. M. Filipczuk, „Principia” 2002, nr 32.
Hume D., Traktat o naturze ludzkiej, przeł. C. Znamierowski, Fundacja Aletheia, Warszawa 2005.
Hume D., Eseje z dziedziny moralności, polityki i literatury, przeł. Ł. Pawłowski, Wydawnictwo UW, Warszawa 2013.
Hume D., Mój żywot, w: idem, Dialogi o religii naturalnej. Traktat o historii religii, przeł. A. Hochfeldowa, PWN, Warszawa 1962.
Locke J., Dwa traktaty o rządzie, przeł. Z. Rau, PWN, Warszawa 1992.
Rawls J., Wykłady z historii filozofii polityki, przeł. S. Szymański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Sieczkowski T., David Hume. Krytyka epistemologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.
Stewart J. B., The Moral and Political Philosophy of David Hume, Columbia University Press, New York–London 1963.
Tulejski T., Konserwatyzm bez Boga. Dawida Hume’a wizja społeczeństwa, państwa i prawa, Fijor Publishing Company, Warszawa 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 355
Number of citations: 0