Humanities for environment protection
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2017.003Keywords
Humanistically-oriented environment protection, ecological philosophy, environmental ethics, eco-aesthetics, ecological psychology, eco-theology, eco-pedagogyAbstract
Humanities have important roles to play in actions aimed on preventing environmental degradation. They present the deep analysis of cultural determinants and conditions of ecological crisis, they elaborate a new dimension in relations between humans, culture and nature, they provide necessary justifications and motivations for environment – friendly actions, they build the ecological consciousness and create environmentally-oriented attitudes and activities. This humanistic dimension of the environment protection is often defined as the ecological humanism. Its integrate constituents are newly evolved disciplines, such as ecological philosophy, environmental ethics, eco-aesthetics, ecological psychology, eco-theology, eco-pedagogy. Here we present a concise characteristic of this field and the sub-disciplines comprised within this area of thinking.
References
Bell P. A., Greene Th. C., Fisher J. D., Baum A., Psychologia środowiskowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Birnbacher D., Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia – zakres i granice, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, t. 7, 2009.
Bonenberg M., Człowiek i ziemia, Wydawnictwa Oddziału Polskiej Akademii Nauk, Seria Nauka dla Wszystkich, Kraków 1999.
Böhme G., Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998.
Capra F., Punkt zwrotny. Nauka, społeczeństwo, nowa kultura, PIW, Warszawa 1987.
Ciążela H., Podmiotowość a problemy globalne. Relacja podmiotowości sprawczej i podmiotowości moralnej, w: Odpowiedzialność globalna i edukacja globalna. Wymiary teorii i praktyki, red. H. Ciążela, W. Tyburski, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012.
Dołęga J. M., Ekologia w filozofii i teologii chrześcijańskiej, w: Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, red. A. Papuziński, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 1999.
Domeracki P., Tyburski W., Podstawy edukacji i kształtowania świadomości społecznej w duchu zrównoważonego rozwoju, w: Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, red. W. Tyburski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011.
Domka L., Kryzys środowiska a edukacja dla ekorozwoju, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 1996.
Gadamer H. G., Dziedzictwo Europy, przeł. A. Przyłębski, Fundacja Aletheia, Warszawa 1992.
Gołaszewska M., Święto wiosny. Estetyka – nauka o pięknie natury, Uniwesitas, Kraków 2000.
Hull Z., Wprowadzenie do filozofii zrównoważonego rozwoju. /…/ Zasady sprzyjające wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, red. W. Tyburski, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011.
Jonas H., Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, przeł. M. Klimowicz, Wydawnictwo Platan, Kraków 1999.
Papuziński A., Życie – nauka – ekologia. Prolegomena do kulturalistycznej filozofii ekologii. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 2003.
Peccei A., One Hundred Pages for the Future, Pergamon Press, New York 1981.
Piątek Z., Ekofilozofia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
Skolimowski H., Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia, tłum. J. Wojciechowski, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1993.
Tyburski W., Etyka i ekologia, Polski Klub Ekologiczny, Toruń 1995.
Tyburski W., Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, red. A. Papuziński, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 794
Number of citations: 0