Levinas and Husserl: transcendental intersubjectivity
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2016.025Keywords
pure consciousness, transcendental intersubjectivity, transcendental I, Absolute, reduction of epocheAbstract
This article is a comparison of the concept of Other in works of Levinas with transcendental intersubjectivity in Husserl’s works. In both of these philosophies relations between subjects have a significant role in the identification of the transcendental basis. In works of both Levinas and Husserl the contact with the Other not only opens us to transcendence, but also becomes a necessary condition of objective reality. Only through transcendental intersubjectivity an object is effectively constituted. This means that my individual intent includes a priori a reference to transcendental intersubjectivity as a transcendental area of constitution. This shows that not only the subjectivity has a time a priori, but developed subjective a priori corresponds with a priori genetic constitution which is based on the first one. Relation with Other is a new dimension of consciousness to which the absolute is available. We learn about this extraordinary relation through carrying it out. This is why the Absolute can happen only through I.
References
Bańka J., Kategoria „teraz” w Husserla fenomenologii czasu i recentywizmie, „Folia Philosophica”, t. 25, 2008.
Bęben D., Fink i jego dzieło, „Fenomenologia” 2009, nr 7.
Bruzina R., Edmund Husserl and Eugen Fink: Beginings and Ends in Phanomenology 1928–1938, Yale Uniwersity Press 2004.
Fink E., Sixth Cartesian Meditation, Indiana University Press 1995.
Gadacz T., Filozofia Boga w XX wieku, Kraków 2007.
Heidegger M., Ku rzeczy myślenia, Warszawa 1999.
Heidegger M., Bycie i czas, Warszawa 1994.
Heidegger M., Podstawowe problemy fenomenologii, Warszawa 2009.
Husserl E., Badania logiczne, Warszawa 2000.
Husserl E., Wykłady z wewnętrznej świadomości czasu, Warszawa 1989.
Ingarden R., Spór o istnienie świata, Warszawa 1961.
Ingarden R., Wstęp do fenomenologii Edmunda Husserla, Warszawa 1974.
Ingarden R., Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.
Jeziorski M., O możliwości poznania u Husserla, „Edukacja Filozoficzna” 2008, vol. 45.
Judycki S., Intersubiektywność i czas, Lublin 1990.
Landgrebe L., Der Weg der Phänomenologie, Gütersloher Verlagshaus Mohn 1963.
Landgrebe L., Six Essays, Cornell University Press 1981.
Lauer Q., The triumph of subjectivity, Fordham University Press 1978.
Lawlor L., Derrida and Husserl, Indiana University Press 2002.
Levinas E., Bóg, śmierć i czas, Wydawnictwo Znak 2008.
Levinas E., O Bogu, który nawiedza myśl, Kraków 1994.
Levinas E., Całość i Nieskończoność, Warszawa 2014.
Levinas E., Całość i Nieskończoność, Warszawa 2014.
Levinas E., Istniejący i istnienie, Kraków 2006.
Łaciak P., Husserlowski model aprioryzmu: ontologizacja, deformalizacja i relatywizacja a priori, „Principia” 2007, t. 47/48.
Łaciak P., Kant i Husserl a problem ontologizacji i deformalizacji a priori, „Folia Philosophica” 2007, t. 25.
Łaciak P., Status podmiotowości w fenomenologii Husserla, „Fenomenologia”2009, nr 7.
Husserl E., Filozofia jako nauka ścisła, Warszawa 1992.
Husserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, Warszawa 1975.
Husserl E., Kryzys nauk europejskich, Toruń 1999.
Husserl E., Medytacje Kartezjańskie, Warszawa 1982.
Malinowski. G „Husserliana XXXIX: Die Lebenswelt” Filo-Sofija 2006, s. 125.
Maciejczak M., Czasowość i jedność świadomości Kant-Husserl-Merleau Ponty, „Principia” 2007, t. 47/48, s. 132–133.
Maciejczak M., Rola stosunków aktywność-pasywność w husserlowskiej teorii świadomości, „Kwartalnik Filozoficzny”, t. 42, z. 3.
Migasiński J., Transcendencja Levinasa, „Filo-Sofija” 2006, nr 1.
Moustakas C., Fenomenologiczne metody badań, Białystok 2001.
Rosiak M., Husserlowaska koncepcja czystej świadomości – próba krytyki immanentnej, „Studia Philosophiae Christianae” 2009, nr 2.
Stein E., O zagadnieniu wczucia, Kraków 1988.
Stein E, Byt skończony a byt wieczny, Kraków 1995.
Stein E., Twierdza duchowa, Poznań 2006.
Tischner J., Ja transcendentalne w filozofii Edmunda Husserla, Kraków 1963.
Tymieniecka A.T., Życie w pełni Logos, Poznań 2011.
Tymieniecka A.T., Logos and Life, book 2, Springer 1988.
Zahavi D., Fenomenologia Husserla, Kraków 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 791
Number of citations: 0