A few remarks about debate of Gregory S. Kavka and William Neblett concerning sense of guilt
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2016.013Keywords
fault, sense of guilt, Neblett, Kavka, selfishness, autonomy, honestyAbstract
This paper presents a discussion on the role of guilt in morality, between William Neblett and Gregory Kavka. Neblett criticizes the traditional concept of the role of guilt and trying to justify the view that sense of guilt can be detached from the real guilt. On the other hand Kavka defends, with some modifications, the traditional position. In addition to the presentation of the arguments on both sides, the article includes an attempt to explain the small misunderstanding which existed between Neblett and Kavka. The paper provides additional arguments against the total rejection of guilt. And also advocates sense of guilt from attribution to it only selfish motivation.
References
Encyklopedia PWN, http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/3896721/egocentryzm.html, 07.10.2011, hasło: egocentryzm.
Giebułtowski J., Piłat R., Przyznanie się. Teoretyczne trudności związane z przypisywaniem sobie działań, w: Filozofia chrześcijańska, Stachewicz K. (red.), t. 9, Poznań 2012, s. 51–70.
Hołówka J. (red.), Filozofia moralności. Wina, kara, przebaczenie, tłum. Dariusz Gałecki, A. Lipszyc, P. Łuków, M. Rychter, Ł. Sommer, S. Stecko, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000.
Kavka G. S., Zły czyn i wina, w: Filozofia moralności. Wina, kara, przebaczenie, Hołówka J. (red.), przeł. D. Gałecki, A. Lipszyc, P. Łuków, M. Rychter, Ł. Sommer, S. Stecko, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000, s. 81–82.
Neblett W., Etyka winy, w: Filozofia moralności. Wina, kara, przebaczenie, Hołówka J. (red.), przeł. D. Gałecki, A. Lipszyc, P. Łuków, M. Rychter, Ł. Sommer, S. Stecko, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000, s. 66–80.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, przeł. E.I. Zieliński, RW KUL, Lublin 1994, s. 331–335.
Stachewicz K. (red.), Filozofia chrześcijańska, t. 9, Poznań 2012, s. 7–89.
Strzyżyński P., Problem trafu moralnego i winy według Thomasa Nagela i Norvina Richardsa, w: Filozofia chrześcijańska, Stachewicz K. (red.), t. 9, Poznań 2012, s. 71–89.
Twardowski K., Czy człowiek postępuje zawsze egoistycznie?, w: O wartościach, normach i problemach moralnych: wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, WN PWN, Warszawa 1994, s. 352–355.
Wieczorek K., Skąd przychodzi wina? Aksjologiczne i dialogiczne źródła zawinienia, w: Filozofia chrześcijańska, Stachewicz K. (red.), tom. 9, Poznań 2012, s. 23–38.
Wierzbicki A., Wina i sumienie. Komentarz etyczny do epilogu „Zbrodni i Kary” Fiodora Dostojewskiego, w: Filozofia chrześcijańska, Stachewicz K. (red.), t. 9, Poznań 2012, s. 39–50.
Wiśniewski R., Wina jako węzeł moralności, w: Filozofia chrześcijańska, Stachewicz K. (red.), t. 9, Poznań 2012, s. 7–21.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 490
Number of citations: 0