Conservative critics of humanitarianism. Part One. Nietzsche and the curse of mercy
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2016.003Keywords
Humanitarianism, Nietzsche, ressentiment, compassion, charity, politics, moralityAbstract
This article is the first part of the series devoted to the analysis of the criticism of humanitarianism in the tradition of German conservatism. Its main objective is to reconstruct the critical conception of Nietzsche, who tried to expose the Christian commandment „love your neighbour” as an effective tool of social control. According to the German philosopher both evangelical charity, and the secular idea of „the love of humanity” arise from the ressentiment and they are a kind of subtle revenge of „slaves” on the „aristocrats” which is the fulfillment of the intemperate ”will to power”. Nietzsche shows convincingly that compassion, love together with the affects related to them become inevitably warped, when only they are harnessed in the service of politics. As a result, deformed is also the sphere of politics imbued with emotions.
References
Deleuze G., Nietzsche, tłum. B. Banasiak, Warszawa 2000.
Fassin D., Humanitarian Reason. A Moral History of the Present, tłum. R. Gomme, Berkeley 2011.
Fox G.H., Humanitarian Occupation, Cambridge 2008.
Gehlen A., Moral und Hypermoral. Eine pluralistische Ethik, Frankfurt 1969.
Jaspers K., Die Schuldfrage, Heidelberg 1946.
Kaufmann W., Nietzsche: Philosopher, Psychologist, Antichrist, Princeton 1974.
Nietzsche F., Ludzkie arcyludzkie, tłum. K. Drzewiecki, Kraków–Warszawa 1908.
Nietzsche F., Antychryst. Przemiany wszystkich wartości, tłum. L. Staff, Kraków–Warszawa 1907.
Nietzsche F., Jutrzenka. Myśli o przesądach moralnych, tłum. S. Wyrzykowski, Kraków–Warszawa 1912.
Nietzsche F., Wola mocy. Próba przemiany wszystkich wartości, tłum. S. Frycz i K. Drzewiecki, Kraków–Warszawa 1910.
Nietzsche F., Dzieła wszystkie, t. 12, Notatki z lat 1885–1887, tłum. P. Pieniążek.
Nietzsche F., Zmierzch bożyszcz czyli jak filozofuje się młotem, tłum. S. Wyrzykowski, Kraków–Warszawa 1906.
Nietzsche F., Wiedza radosna, tłum. L. Staff, Kraków–Warszawa 1907.
Nietzsche F., Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, tłum. L. Staff, Kraków–Warszawa 1906.
Nietzsche F., Ecce homo. Jak się staje – kim się jest, tłum. L. Staff, Kraków–Warszawa 1912.
Nietzsche F., Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, Warszawa–Kraków 1912.
Nietzsche F., Poza dobrem i złem, tłum. S. Wyrzykowski, Warszawa–Kraków 1912.
Montaigne, Próby, tłum. T. Boy-Żeleński, Kraków 1915.
Platon, Gorgiasz, w: Platon, Dialogi, t. 1, tłum. W. Witwicki, Kęty 1999.
Schmitt C., Pojęcie polityczności, w: idem, Teologia polityczna i inne pisma, tłum. M. A. Cichocki, Kraków–Warszawa 2000.
Sloterdijk P., Pogarda mas. Szkic o walkach kulturowych we współczesnym społeczeństwie, tłum. B. Baran, Warszawa 2003.
Trevelyan G.M., A Shortened History of England, London 1988.
Wellmer A., Revolution und Interpretation. Demokratie ohne Letztbegründung, Amsterdam 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 475
Number of citations: 0