Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Catastrophe from a Distance. The Tragedy of Ecological Art
  • Home
  • /
  • Catastrophe from a Distance. The Tragedy of Ecological Art
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 81 No. 2 (2025) /
  4. Articles

Catastrophe from a Distance. The Tragedy of Ecological Art

Authors

  • Magdalena Wołek Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0002-2741-9667

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2025.019

Keywords

aesthetic distance, eco-art, climate catastrophe, Immanuel Kant, Hans-Georg Gadamer

Abstract

The author presents selected works of ecological art aimed at preventing climate catastrophe. She argues that their fundamental problem stems from a basic characteristic of aesthetic experience: participating in artistic activities presupposes a sense of security and distance. The purpose of ecological art, however, is to sound the alarm, thereby depriving us of this sense of security. This is why ecological art is doomed to failure, which should come as no surprise. Distance is – this is the crux of the article's argument – an obvious element in theories of aesthetic experience from Burke and Kant to Bollough and Gadamer's hermeneutics. Here is the paradox of ecological art: aesthetic experience presupposes a sense of security, but alarmism takes it away. Thus, the impotence of artistic alarmism is added to the tragedy of climate change.

References

Ballard Susan, Linden Liz. 2019. „Spiral Jetty, geoaesthetics, and art: Writing the Anthropocene”. The Anthropocene Review 6(1-2): 142–161.

Bullough Edward. 1912. „’ Psychical Distance’ as a Factor in Art and an Esthetic Principle”. British Journal of Psychology V: 87–118.

Bułgajewski Hubert. „Wielkie Słone Jezioro zmienia się w trującą pustynię”, 5.05.2024, dostęp 31.01.2025, https://smoglab.pl/wielkie-slone-jezioro-zmienia-sie-w-trujaca-pustynie/.

Burchert Linn. „Sztuka dla klimatu czy sztuka dla sztuki”. Dwutygodnik.com. Strona kultury, 2021. Dostęp 8.02.2025. https://www.dwutygodnik.com/artykul/9814-sztuka-dla-klimatu-czy-sztuka-dla-sztuki.html.

Burke Edmund. 1968. Dociekania filozoficzne o pochodzeniu idei wzniosłości i piękna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

„Carbon Clock”. Dostęp 3.03.2025. https://www.bloomberg.com/graphics/climate-change-data-green/carbon-clock.html?embedded-checkout=true.

Carruthers Beth. „Art in Ecology: Mapping the Terrain of Contemporary Ecoart Practice and Collaboration”. Report for Canadian Commission for UNESCO, 27.04.2006. Dostęp 9.03.2025. https://www.academia.edu/2128192/Report_for_Canadian_Commission_for_UNESCO_2006_Mapping_the_Terrain_of_Contemporary_Ecoart_Practice_and_Collaboration_Art_Science_and_Sustainability.

Chmielowski Franciszek. 2000. „Obecność ekologicznego myślenia w sztukach plastycznych”. W: Poznanie i doznanie. Eseje z estetyki ekologii, red. M. Gołaszewska, 178–194. Kraków: Universitas.

Chin Mel. „Revival Field”. 1990. Dostęp 17.01.2025. http://melchin.org/oeuvre/artist-writing-revival-field/.

Collins Thom. 2002. „A Note on Ecoventions, Activist Art and Praxis”. W: Ecovention: Current Art to Transform Ecologies, red. Sue Spaid, 148. Cincinnati: Greenmuseum.org, Contemporary Arts Center, Ecoartspace.

Demos T.J. 2009. „The Politics of Sustainability: Art and Ecology”. W: Radical Nature: Art and Architecture for a Changing Planet 1969–2009, red. Francesco Manacorda, 16–30. London: Barbican Art Gallery.

Denys Agnes. „Wheatfield – A Confrontation: Battery Park Landfill, Downtown Manhattan”. Dostęp 2.03.2025. http://www.agnesdenesstudio.com/works7.html.

Dickie George. 1961. „Bullough and the Concept of Psychical Distance”, Philosophy and Phenomenological Research 22/2: 233–238.

Dickie George. 1985. „Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna”. W: Estetyka w świecie. Wybór tekstów, t. 1, red. Maria Gołaszewska, 9–30. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Dziamski Grzegorz. 2002. Sztuka u progu XXI wieku. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Ellison Aaron M., Borden David Buckley. 2019. „Ecological Art: Art with a Purpose”. The Goose 17/2: 1–14. Dostęp 9.03.2025. https://scholars.wlu.ca/

cgi/viewcontent.cgi?article=1556&context=thegoose.

Gadamer Hans-Georg. 2004. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goldstein, Thalia R. 2009. „The pleasure of unadulterated sadness: Experiencing sorrow in fiction, nonfiction, and »in person«”, Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts 3(4): 232–237.

Hill Martin. „Community works”. Dostęp 28.02.2025. https:// martinhill.squarespace.

com/community-works.

Iannelli Francesa. „Ecological Art”. International Lexicon of Aesthetics, 31.05,2022. Dostęp 28.02.2025. https://lexicon.mimesisjournals.com/archive/2022/spring/

EcologicalArt.pdf.

„Ice Watch London”. Dostęp 11.03.2025. https://juliesbicycle.com/news-opinion/ice-watch-london-2018/.

Iosifyan Marina. 2020. „Theory of Mind Increases Aesthetic Appreciation in Visual Arts”. Art & Perception 9(2): 113–133.

Kant Immanuel. 1986. Krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Lipton Amy. 2002. „What exactly is an ecovention?”. W: Ecovention: Current Art to Transform Ecologies, red. Sue Spaid, 147. Cincinnati: Greenmuseum.org, Contemporary Arts Center, Ecoartspace.

Mattingly Mary. „House and Universe collages”. 28.11.2016. Dostęp 10.03.2025. https://marymattingly.com/blogs/portfolio/2013-house-and-universe?srsltid=AfmBOordJzMtVHZ5-VHOx1xjQ8E1BuGlLS

Lam2ldmcQfuYN3_28Ur0Ef

Miłosz Czesław. 2011. „Piosenka o końcu świata”. W: Czesław Miłosz, Wiersze wszystkie. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Nowak Andrzej, Marcin Napiórkowski, David Chavalarias, Guido Caldarelli, Bastien Carniel, François Lallemant, Anna Boros, Mikolaj Biesaga, Szymon Talaga, Rahul Ramakrishnan, Charles Terroille. The Narratives that Shape Our World – Narrative Analysis Report, 05.2024. Dostęp 29.01.2025. https://nodes.eu/wp-content/uploads/2024/09/THE_NARRATIVES_THAT_SHAPE_OUR_WORLD_REPORT.pdf.

„Oral history interview with Robert Smithson”. 14-19.07.1972. Archives of American Art. Smithsonian Institution. Dostęp 15.03.2025.

Popczyk Maria. 1998. „Ekologiczny paradygmat w sztuce i estetyce”. Folia Philosophica 16: 193–207.

Röska-Hardy Louise. „Theory Theory (Simulation Theory, Theory of Mind)”. W: Encyclopedia of Neuroscience. Red. Marc D. Binder i in. Springer: Berlin, Heidelberg. 1.01.2024. Dostęp 13.03.2025, https://doi.org/10.1007/978-3-540-29678-2_5984.

Smithson Robert. 1968. „A Sedimentation of the Mind: Earth Projects”. Artforum 7/1: 44–50.

Smithson Robert. 1996. „The Spiral Jetty”, W: Robert Smithson. The Collected Writings, red. Jack Flam, 143–153. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

Sonfist Alan. „Time Landscape”. 1965. Dostęp 2.02.2025. https://www.

alansonfiststudio.com/install/time-landscape.

Spaid Sue. 2002. „Introduction”. W: Sue Spaid, Ecovention: Current Art to Transform Ecologies. 1–20. Cincinnati: Greenmuseum.org, Contemporary Arts Center, Ecoartspace.

„Spiral Jetty Aerial Documentation”. Dostęp. 5.01.2025. https://www.diaart.

org/collection/spiraljettyaerials.

Stäel von Holstein Erika, Andrzej Nowak, Marcin Napiórkowski, Sorhna Perrot, White Paper. The Power of Narratives. A Strategic Approach to Combatting Disinformation in Europe - Key Findings from the First European Narrative Observatory, 11.2024. Dostęp 29.01.2025. https://nodes.eu/wp-content/uploads/2024/11/NODES_

WhitePaper_The-Power-of-Narratives.pdf.

„The Climate Clock Story”. Dostęp 3.03.2025. https://climateclock.world/story.

Weintraub Linda. 2012. To Life! Eco Art in Pursuit of a Sustainable Planet. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

Weintraub Linda. 2019. What’s Next? Eco materialism & contemporary art. UK: Intellect.

Wilkoszewska Krystyna. 1993. „Sztuka ekologiczna”. Sztuka i filozofia 7: 265–276.

Ruch Filozoficzny

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-11-03

How to Cite

1.
WOŁEK, Magdalena. Catastrophe from a Distance. The Tragedy of Ecological Art. Ruch Filozoficzny. Online. 3 November 2025. Vol. 81, no. 2, pp. 166-187. [Accessed 27 December 2025]. DOI 10.12775/RF.2025.019.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 81 No. 2 (2025)

Section

Articles

License

Copyright (c) 2025 Magdalena Wołek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 124
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

aesthetic distance, eco-art, climate catastrophe, Immanuel Kant, Hans-Georg Gadamer
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop