Martin Seel's Three Theses on the Phenomenology of Image
Critical Analysis of Linguistic Methods in Aesthetics
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2025.020Keywords
phenomenology of the image, image theory, pictorial semiotics, philosophical aesthetics, pictorial turnAbstract
In 'The Aesthetics of Phenomenal Presence,' Seel presents thirteen theses concerning the image and its manifestation, postulated under the influence of contemporary discourse and drawing on the contributions of Nelson Goodman and Gottfried Boehm. The author of this article focuses particularly on Seel's first three theses, discussing them in the context of potential interpretative issues. They subject them to critical analysis, referencing, among others, Ludwig Wittgenstein's concepts, which Seel rejects in his initial assumptions. The author endeavors to reconstruct the proposals of the German philosopher, highlighting the problems that these theses may overlook or inadequately problematize. The article examines the phenomenological approach to the material image, especially focusing on its mode of existence and the process of constituting meaning. The author also underscores Seel's attempt to encompass material images in all their forms, such as photographs, mirror reflections, or pictographic signs.
References
Berleant Arnold. 2011. Wrażliwość i zmysły, przeł. Sebastian Stankiewicz. Kraków: Universitas.
Boehm Gottfried. 2004. „Różnica ikoniczna”. W: O obrazach i widzeniu, red. Daria Kołacka, 306–315. Kraków: Universitas.
Didi-Huberman Georges. 2011. Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. Barbara Brzezicka. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Heidegger Martin. 1994. Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: PWN.
Heidegger Martin. 1997. ”Czas światoobrazu”. W: Drogi lasu, przeł. Krzysztof Wolicki, 67–95. Warszawa: Aletheia.
Husserl Edmund. 1967. Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. 1, przeł. Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN.
Ingarden Roman. 1958. Studia z estetyki, t. II, Warszawa: PWN.
Lyotard Jean-François. 2017. „Fakt malarski dzisiaj”. W: Główne problemy współczesnej fenomenologii, red. Jacek Migasiński, Marek Pokropski, przeł. Monika Murawska, 250–258. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Marion Jean-Luc. 2007. Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, przeł. Wojciech Starzyński. Warszawa: IFiS PAN.
Rostkowska Aneta. 2010. „Estetyka obecności fenomenalnej”. Estetyka i krytyka 2: 230–234.
Seel Martin. 2008. Estetyka obecności fenomenalnej, przeł. Krystyna Krzemieniowa. Kraków: Universitas.
Waldenfels Bernhard. 2009. Podstawowe motywy fenomenologii obcego, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Welsch Wolfgang. 1996. „Estetyka i anestetyka”. W: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, 520–546. Kraków: Baran i Suczyński.
Wittgenstein Ludwig. 2000. Dociekania filozoficzne, przeł. Bogusław Wolniewicz. Warszawa: PWN.
Wittgenstein Ludwig. 2014. Uwagi o barwach, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Aletheia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kamil Rajkowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 123
Number of citations: 0