Henryk Elzenberg w świecie konsumpcji
Dlaczego byłby outsiderem?
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2025.024Słowa kluczowe
aksjologiczny perfekcjonizm, świat konsumpcji, wartości utylitarne, wartości perfekcyjne, wartość użytkowa, hedonizm, aksjologia, pesymizm, wolność, asceza, wyrzeczenie, miłość, kłamstwo, godność, władzaAbstrakt
Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na tytułowe pytanie: „Henryk Elzenberg w świecie konsumpcji i dlaczego byłby outsiderem?” Aby satysfakcjonująco odpowiedzieć na to pytanie trzeba prześledzić w jaki sposób Elzenberg „układacz tablic wartości”, aksjologiczny perfekcjonista, zwolennik pesymistycznej wizji człowieka mógłby się odnaleźć we współczesnym świecie konsumpcji fundowanym na wartościach utylitarnych. W sferze aksjologii filozofia Elzenberga i świat konsumpcji to dwa różne światy pomiędzy, którymi porozumienie jest praktycznie niemożliwe. W dwóch różnych wymiarach sytuuje się również elzenbergowska przepojona pesymizmem wizja świata, człowieka oraz konsumpcjonistyczna pogoń za przyjemnościami życia. Kolejną istotną różnicą między elzenbergowską i konsumpcjonistyczną wizją świata jest pojmowanie wolności. Zupełnie odmiennie pojmowaną przez Elzenberga i realizowaną w rzeczywistości konsumpcjonistycznej jest miłość. Na pewno poza sferą elzenbergowskiej akceptacji pozostałaby „szczęśliwość bez zobowiązań” jako istota miłości konsumpcyjnej, miłości zachłannej, miłości niesymetrycznej, w której przede wszystkim mają być zaspokojone moje potrzeby, a druga jednostka związku miłosnego jest traktowana jako narzędzie służące realizacji tego celu. W zupełnie różnych wymiarach realizowane są dwie niezwykle ważne wartości a mianowicie godność i prawda a w szczególności jej negacja tzn. kłamstwo. Zadziwiająca natomiast jest aktualność w postrzeganiu polityków i władzy. Przy pomocy uwag Elzenberga sprzed ponad stu lat opisać można funkcjonowanie sfery polityki w polskiej rzeczywistości dnia dzisiejszego.
Bibliografia
Arystoteles. 2000. „Etyka nikomachejska”, przeł. Daniela Gromska. W: Arysto-teles, Dzieła wszystkie, t. 5. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Nau-kowe.
Bauman Zygmunt. 2003. Razem, osobno. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Elzenberg Henryk. 2002. Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Elzenberg Henryk. Podstawowe pojęcia aksjologii – wykłady toruńskie 1946/47. Ar-chiwum PAN, MHE, teczka 77 (154), Zeszyt 1, Wykład V, s. 9–10.
Elzenberg Henryk. 2002. „Wartość i powinność. Tekst żemłosławski”. W: Hen-ryk Elzenberg, Pisma aksjologiczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Fromm Erich. 1996. Zdrowe społeczeństwo, przeł. Anna Tanalska-Dulęba. War-szawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Hostyński Lesław. 2015. Karnawał czy post? O moralnych zagrożeniach w świecie konsumpcji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Hostyński Lesław. 1999. Układacz tablic wartości. Lublin: Wydawnictwo Uni-wersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Hostyński Lesław. 2006. Wartości w świcie konsumpcji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kant Immanuel. 1984. Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. Mścisław War-tenberg, przekł. przejrzał Roman Ingarden. Warszawa: Państwowe Wy-dawnictwo Naukowe.
Kapuściński Ryszard. 2000. Lapidarium IV. Warszawa: Czytelnik.
Kołakowski Leszek. 1997. Mini wykłady o maxi sprawach. Kraków: Znak.
„Miłość filozofa. Listy Henryka Elzenberga do Heleny Wirskiej”. Magazyn Ga-zety 2 VI 1995: 18–21.
Ossowska Maria. 1970. Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: Pań-stwowe Wydawnictwo Naukowe.
Prof. Tadeusz Gadacz: Żyjemy w kłamstwie totalnym, Dostęp 10.06.2023. https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,17332982,prof-tadeusz-gadacz-zyjemy-w-klamstwie-totalnym.html
Starczewska Krystyna. 1978. „Wartości podstawowe”. Etyka 16: 105–106.
Tischner Józef. 2001. „Etyka wartości i nadziei”. W: Wobec wartości. Poznań: W Drodze.
Wiśniewski Ryszard. 2005. „W stronę pojęcia wartości absolutnej”. W: Rozpra-wy filozoficzne. Księga pamiątkowa w darze Profesorowi Józefowi Pawlakowi, red. Włodzimierz Tyburski, Ryszard Wiśniewski. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Lesław Hostyński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 103
Liczba cytowań: 0