Academic Ethos in the Times of the McDonaldisation of Universities – a Few Reflections on the Consequences of the Economisation and Financialisation of Science
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2021.038Słowa kluczowe
academic ethos, McDonaldisation of universities,, economisation, financialisationAbstrakt
Historically, universities not only played an educational and research role, but also created culture. It was also expressed by the academic ethos. At the same time, along with the advancement of the globalisation of economic processes, there is a tendency to apply the market approach in their case, which results in the economisation and financialisation of science. The clash of these two worlds, i.e. the academic ethos embedded in academic values and the economic approach to the functions of universities, is manifested, for example, in their McDonaldisation. As a consequence, universities focus on those aspects of their activities that are economically effective, including, for example, providing specialised educational services for student – clients. This process may result in universities losing their character, and thus becoming centres of creative inspiration and scientific discourse between scientists. Therefore, the aim of this study is to try to answer the following research questions: first, what are the consequences for universities of their economisation and financialisation, and, second, how their McDonaldisation affects the academic ethos. The study uses the dogmatic, legal and comparative methods.
Bibliografia
Act of July 28, 2018, Law on Higher Education and Science (consolidated text: Journal of Laws of 2021, item 478, as amended).
Brzeziński Jerzy. 2011. “Etos akademicki”. Forum Dydaktyczne 7–8: 9–16.
Dumbili W. Emeka. “McDonaldization of Nigerian Universities: A Sociological Analysis and Critique of Engendering Policies”. Access 30.09.2021. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2158244014529780.
Głodziński Eryk. 2014. “Efektywność ekonomiczna – dylematy definiowania i pomiaru”. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie. Silesian University of Technology 73: 155–167.
Gołębiowski Grzegorz, Piotr Szczepankowski. 2015. “Finansyzacja gospodarki krajów Europy Środkowo-Wschodniej”. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 5: 197–215.
Gostomski Eugeniusz. 2014. “Finansyzacja w gospodarce światowej”. International Business and Global Economy 33: 299–311.
Jadacki Jacek J. 2005. “Etos akademicki”. Roczniki Filozoficzne 53, 2: 75–81.
Kamerschen David R., Richard B. McKenzie, Clark Nardinelli. 1993. Ekonomia. Gdańsk: Wydawnictwo Fundacji NSZZ “Solidarności”.
Krajewski Stefan, Roman Milewski. 2005. “Podstawowe koncepcje i przedmiot ekonomii”. In: Podstawy ekonomii, eds. Roman Milewski, Eugeniusz Kwiatkowski, 21–43. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lam Stanisław. 1939. Trzaski, Everta i Michalskiego słownik wyrazów obcych. Warsaw: Księgarnia Wydawnicza Trzaska, Evert i Michalski.
Leja Krzysztof. 2013. Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania. Warsaw: Wolters Kluwer Polska.
Mazurek Grzegorz. 2019. “Transformacja cyfrowa – perspektywa instytucji szkolnictwa wyższego”. In: Transformacja Akademickiego Szkolnictwa Wyższego w Polsce w okresie 30-lecia 1989–2019, ed. Jerzy Woźnicki, 313–332. Warsaw: Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej.
Nizioł Krystyna. 2019. “Ekonomizacja prawa finansowego, prawa podatkowego i prawa konkurencji – ogólna charakterystyka”. In: Krystyna Nizioł, Michał Peno, Ekonomiczna analiza prawa publicznego – problem, konteksty, zastosowania, 85–108. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Pabian Angelika. 2017. “Ukierunkowana rynkowo uczelnia w kontekście zagrożeń wynikających z procesu mcdonaldyzacji ”. Handel Wewnętrzny 1: 41–55.
Polcyn Jan. 2017. Edukacja jako dobro publiczne – próba kwantyfikacji. Piła: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej w Pile.
Słownik języka polskiego. 1978. Edited by Mieczysław Szymczak, vol. 1. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Słownik PWN. Access 30.09.2021. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/efektywnosc-ekonomiczna;3896625.html.
Ratajczak Marek. 2014. “Ekonomia i edukacja ekonomiczna w dobie finansyzacji gospodarki”. Ekonomista 3: 207–219.
Ritzer George. 1997. Macdonaldyzacja społeczeństwa. Warsaw: Wydawnictwo Literackie Muza.
Rutkowska Anna. 2013. “Teoretyczne aspekty efektywności – pojęcie i metody pomiaru”. Zarządzanie i Finanse 1.4: 439–453.
Sułkowski Łukasz, Robert Seliga. 2019. “Profesjonalizacja zarządzania uczelniami w Polsce”. In: Transformacja Akademickiego Szkolnictwa Wyższego w Polsce w okresie 30-lecia 1989–2019, ed. Jerzy Woźnicki, 297–312. Warsaw: Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej.
Włudyka Tadeusz, Marcin Smaga. 2012. “Definicja ekonomii”. In: Instytucje gospodarki rynkowej, eds. Tadeusz Włudyka, Marcin Smaga. Warsaw: Wolters Kluwer Polska.
Wolszczak-Derlacz Joanna. 2015. “Analiza efektywności działalności uczelni europejskich i amerykańskich – podejście nieparametryczne”. Ekonomista 40: 109–130.
Wolszczak-Derlacz Joanna. 2019. Efektywność i produktywność szkół wyższych. Raport IV. Poznań: Centrum Studiów nad Polityką Publiczną UAM.
Weber Max. 2019. Economy and Society. A New Translation. London: Harvard University Press.
Zieliński Grzegorz, Kajetan Lewandowski. 2012. “Determinanty percepcji jakości usług edukacyjnych w perspektywie grup interesariuszy”. Zarządzanie i Finanse 3: 42–54.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Krystyna Nizioł
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 275
Liczba cytowań: 0