Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

The Importance of Evaluative Thinking and the Excess of Scientific Effectiveness - Inspirations from Henryk Elzenberg’s Thought
  • Home
  • /
  • The Importance of Evaluative Thinking and the Excess of Scientific Effectiveness - Inspirations from Henryk Elzenberg’s Thought
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 77 No. 4 (2021): Edited by Łukasz Rąb and Piotr Rosół /
  4. Articles

The Importance of Evaluative Thinking and the Excess of Scientific Effectiveness - Inspirations from Henryk Elzenberg’s Thought

Authors

  • Katarzyna Łukaszewska The Maria Grzegorzewska University, Warsaw https://orcid.org/0000-0002-3986-7731

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2021.033

Keywords

science, culture, Henryk Elzenberg, axiology, evaluative thinking

Abstract

The dynamics of changes in science inevitably, but also increasingly urgently begins to include ethical reflection. These issues include such problems as: the gap between the prestige of scientific and didactic activity, building scientific achievements solely through the prism of their carrying capacity, or the lack of influence of science on social and cultural life. The dominant role in shaping teaching standards is played by such phenomena as parameterization, indexing, coefficients or accreditation, while the normative space of scientific activity is no longer subject to such obvious standardization. The educational and cultural role of the people of science devalues towards entrepreneurship and effectiveness. Based on Henryk Elzenberg’s views on the excess of the importance of science to the detriment of evaluative thinking, it can be noted that contemporary academic expertise does not seem to pursue any axiological connotations, which in the long run is a highly disturbing advantage for culture.

References

Chutorański Maksymilian, Szwabowski Oskar. 2018. „Parametryzacja, humanistyka i los mieszkańców Rapa Nui”. Rocznik Lubuski 44, 2: 145–163.

Elzenberg Henryk, O „wąskim” pojmowaniu nauki, w: Materiały Henryka Elzenberga, Archiwum PAN, teczka 50.

Elzenberg Henryk. 2002. Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Elzenberg Henryk. 2002. Pisma aksjologiczne, oprac. Lesław Hostyński, Andrzej Lorczyk, Agnieszka Nogal. Lublin: Wyd. UMCS.

Filek Jacek. 2001. Filozofia jako etyka. Kraków: Znak.

Kazimierz Szewczyk. 1999. Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej. PWN, Warszawa.

Lekka-Kowalik Agnieszka. 2004. „Dlaczego nauka nie może być wolna od wartości”. Roczniki Filozoficzne 52, 2: 275–293.

Lekka-Kowalik Agnieszka. 2009. „Uniwersytet jako firma usługowa. Szansa czy klęska?”. Ethos 85–86, 1–2: 52–69.

Løgtsrup Knud Ejler, After the Ethical Demand, transl. S. Dew, M. van Kooten. Århus 2002.

Mazur Tomasz. 2004. Zbawienie przez filozofię. Interpretacja twórczości Henryka Elzenberga. Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Mokrzan Michał, Songin-Mokrzan Marta. 2020. „Fast science, neoliberalne reżimy produktywności oraz technologie ICT: Uniwersytet w czasach pandemii COVID-19”. Prace Etnograficzne 48: 1–21.

Niemczuk Andrzej. 2012. „Diagnoza i terapia aksjologii”. W: Aksjologia współczesności. Problemy i kontrowersje, red. Bogumiła Truchlińska. 27–35. Lublin: Wyd. UMCS.

Piórczyński Józef. 1997. Mistrz Eckhart – Mistyka jako filozofia. Wrocław: FNP.

Skarga Barbara. 2015. Pisma rozproszone z lat 1989-2000, ed. Marcin Pańków. Warszawa: SENATOR.

Skibińska Ewa. 2005. „Nauczyciel akademicki w sytuacji urynkowienia edukacji wyższej”. In: Rynek i kultura neoliberalna a edukacji, ed. A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek. 211–221. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Songin-Mokrzan Marta. 2016. „Transformacja uniwersytetu. „Kultury audytu” i neoliberalne technologie zarządzania podmiotami społecznymi”. Kultura i Edukacja 3, 113: 242–257.

Suchodolski Bogdan. 1983. Wychowanie i strategia życia. Warszawa: WSiP.

Wiśniewski Ryszard. 1991. „Na marginesie aksjologii Henryka Elzenberga”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Filozofia 12, 228: 29–42.

Zaczyński Władysław Piotr. 1988. Metodologiczna tożsamość dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Zdrenka Marcin T. 1999. „Tylko prawda? (O Elzenbergowskiej niechęci do „psychozy poznania”)”. W: Postacie prawdy, ed. A. Jonkisz. Vol. 3. 125–137. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Zubelewicz Jan. 2007. „Kultura i nauka: Henryk Elzenberg”. W: Wartość i człowiek w 40. rocznicę śmierci Henryka Elzenberga, ed. Wojciech Słomski. 35–50. Warszawa: Katedra Filozofii Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie.

Ruch Filozoficzny

Downloads

  • pdf

Published

2021-12-21

How to Cite

1.
ŁUKASZEWSKA, Katarzyna. The Importance of Evaluative Thinking and the Excess of Scientific Effectiveness - Inspirations from Henryk Elzenberg’s Thought. Ruch Filozoficzny. Online. 21 December 2021. Vol. 77, no. 4, pp. 95-112. [Accessed 27 December 2025]. DOI 10.12775/RF.2021.033.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 77 No. 4 (2021): Edited by Łukasz Rąb and Piotr Rosół

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 813
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

science, culture, Henryk Elzenberg, axiology, evaluative thinking
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop