Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Myśleć globalnie – działać lokalnie – istnieć sieciowo. Krytyka idei odpowiedzialności globalnej w perspektywie etycznej i edukacyjnej
  • Strona domowa
  • /
  • Myśleć globalnie – działać lokalnie – istnieć sieciowo. Krytyka idei odpowiedzialności globalnej w perspektywie etycznej i edukacyjnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 75 Nr 2 (2019): Numer dedykowany Profesor Urszuli Żegleń z okazji jej jubileuszu /
  4. Artykuły

Myśleć globalnie – działać lokalnie – istnieć sieciowo. Krytyka idei odpowiedzialności globalnej w perspektywie etycznej i edukacyjnej

Autor

  • Piotr Domeracki Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń https://orcid.org/0000-0003-1339-9500

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2019.028

Słowa kluczowe

globalizacja, edukacja globalna, etyka, lokalność, sieciowość, odpowiedzialność

Abstrakt

Prezentowany artykuł dyskutuje zagadnienie odpowiedzialności globalnej, umiejscawiając je w perspektywie etycznej i edukacyjnej. Wykazuje się w tekście, że pojęcie odpowiedzialności globalnej posiada co najmniej dwa aspekty formalne: teorionormatywny oraz praksjonormatywny. W przekonaniu autora w sensie ścisłym o odpowiedzialności globalnej można mówić jedynie w pierwszym, teorionormatywnym znaczeniu, w którym funkcjonuje ono w roli performatywu. W aspekcie praksjonormatywnym, w którym nacisk położony jest na praktyczną stronę odpowiedzialności globalnej, stwierdza się, że praktykowanie odpowiedzialności w skali globalnej, poza wyjątkami, jako uniwersalna reguła etyczna jest w istocie nierealizowalne. Z tego powodu, między innymi, należy na nowo przemyśleć strategie oraz cele zarówno etyki, jak i edukacji globalnej pod kątem ich urealnienia.

Bibliografia

Arendt Hannah. 1959. The Human Condition. New York: Doubleday & Company, inc.

Danilewska Joanna. 2008. “Edukacyjny doping ery globalizacji – czy potrafimy go zrównoważyć?” [“The Educational Doping of the Globalization Era – Can we Balance It?”]. In: Wspólnota pedagogicznego niepokoju, ed. Joanna Danilewska, 25–36, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Drucker Peter F. 1993. Post-capitalist Society, New York: HarperCollins, HarperBusiness.

Fromm Erich. 1999. Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki [Man for Himself. An Inquiry into Psychology of Ethics], transl. Robert Saciuk, ed. 3. Warsaw–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kuleta-Hulboj Magdalena. 2015. “Kilka uwag o heterogeniczności edukacji globalnej” [“Some Remarks on the Heterogeneity of Global Education”]. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja”, v. 18, , no. 1(69): 67–80.

Latour Bruno. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, Wstęp [Reassembling the Social – An Introduction to Actor-Network-Theory], transl. A. Derra, K. Abriszewski, series “Horyzonty nowoczesności”, Kraków: TAiWPN Universitas.

Melosik Zbyszko. 1996. “Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje” [“Global Education: Hopes and Controversies”]. In: Wprowadzenie do pedagogiki: wybór tekstów, ed. Teresa Jaworska, Roman Leppert. 53–64. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Mincer Tadeusz. 2013. “Na ile globalna jest edukacja globalna?” [“How Global is Global Education?]. Kultura–Historia–Globalizacja no. 14: 197–206.

Neville Bernie. 2008. “Reakcja, chaos, transformacja: z australijskiej perspektywy” [“Chaos, Reaction, Transformation”], transl. M. Kościelniak. In: Wspólnota pedagogicznego niepokoju, ed. Joanna Danilewska. 89–100. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Sloterdijk Peter. 2011. Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji [In the World Interior of Capital: Towards a Philosophical Theory of Globalization], transl. B. Cymbrowski. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Walzer Michael. 2012. Moralne maksimum, moralne minimum [Thick and Thin. Moral Argument at Home and Abroad], transl. J. Erbel. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-22

Jak cytować

1.
DOMERACKI, Piotr. Myśleć globalnie – działać lokalnie – istnieć sieciowo. Krytyka idei odpowiedzialności globalnej w perspektywie etycznej i edukacyjnej. Ruch Filozoficzny [online]. 22 czerwiec 2019, T. 75, nr 2, s. 185–196. [udostępniono 23.5.2025]. DOI 10.12775/RF.2019.028.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 75 Nr 2 (2019): Numer dedykowany Profesor Urszuli Żegleń z okazji jej jubileuszu

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 713
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

globalizacja, edukacja globalna, etyka, lokalność, sieciowość, odpowiedzialność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa