„Ja” jako pierwszy i jedyny przykład bytu samego w sobie i dla siebie
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2019.002Słowa kluczowe
solipsyzm, idealizm, WitkiewiczAbstrakt
Celem rozważań jest wykazanie, że Stanisław Ignacy Witkiewicz, formułując zarzuty przeciwko solipsyzmowi, przyjął rozwiązanie, które – wbrew oczekiwaniom – uniemożliwia przełamanie solipsyzmu. W ten sposób ujawnia się problem udowodnienia, że „Inny” istnieje. Analizę tego problemu przeprowadzam na podstawie dwóch najważniejszych tekstów Witkiewicza dotyczących idealizmu i solipsyzmu.
Bibliografia
Dombrowski Maciej. 2014. „Nota wydawnicza”. W: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Nauki ścisłe a filozofia i inne pisma filozoficzne (1933–1939). Oprac. Maciej Dombrowski, Magdalena Bizior-Dombrowska. 693–765. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Ostrowski Andrzej. 2015. „Konieczność nicości Absolutnej”. W: Witkacy w Kontekstach. Stanisław Ignacy Witkiewicz a kryzys Metafizyki. Red. Teresa Pękala. 37–55. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Ostrowski Andrzej. 2016. „Wspomnienia »Ja«, czyli o próbie przełamania solipsyzmu przez S. I. Witkiewicza”, Rocznik Podhalański XI: 303–319.
Witkiewicz Stanisław Ignacy. 2014. „Krytyka pracy Joachima Metallmanna o Alfredzie Whiteheadzie”. W: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Nauki ścisłe a filozofia i inne pisma filozoficzne (1933–1939). Oprac. Maciej Dombrowski, Magdalena Bizior-Dombrowska. 364–476. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Witkiewicz Stanisław Ignacy. 2014. „Traktat o bycie samym w sobie i dla siebie”. W: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Nauki ścisłe a filozofia i inne pisma filozoficzne (1933–1939). Oprac. Maciej Dombrowski, Magdalena Bizior-Dombrowska. 494–569. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1142
Liczba cytowań: 0