Levinas i Husserl: transcendentalna intersubiektywność
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2016.025Słowa kluczowe
czysta świadomość, transcendentalna intersubiektywność, Ja transcendentalne, Absolut, redukcja epocheAbstrakt
Artykuł ten jest porównaniem koncepcji Innego u Levinasa i transcendentalnej intersubiektywności Husserla. W obu tych filozofiach relacje międzypodmiotowe odgrywają istotną rolę w identyfikacji transcendentalnej podstawy. Zarówno u Levinasa, jak i u Husserla, kontakt z Innym nie tylko otwiera nas na transcendencję, ale staje się warunkiem obiektywnej rzeczywistości. Tylko w transcendentalnej intersubiektywności przedmiot zostaje ukonstytuowany z mocą obowiązywania, która transcenduje podmiot. Oznacza to, że moja indywidualna intencjonalność zawiera a priori odniesienie do transcendentalnej intersubiektywności jako transcendentalnego obszaru konstytucji. To pokazuje, że nie tylko subiektywność ma swoje czasowe a priori, lecz rozwinięte subiektywne a priori odpowiada apriorycznej konstytucji genetycznej, która osadza się na tej pierwszej. Relacja z Innym to nowy wymiar świadomości, któremu dostępne jest to co absolutne. Tej niezwykłej relacji nie poznajemy inaczej niż poprzez urzeczywistnianie jej. Dlatego Absolut może się wydarzyć tylko poprzez Ja.
Bibliografia
Bańka J., Kategoria „teraz” w Husserla fenomenologii czasu i recentywizmie, „Folia Philosophica”, t. 25, 2008.
Bęben D., Fink i jego dzieło, „Fenomenologia” 2009, nr 7.
Bruzina R., Edmund Husserl and Eugen Fink: Beginings and Ends in Phanomenology 1928–1938, Yale Uniwersity Press 2004.
Fink E., Sixth Cartesian Meditation, Indiana University Press 1995.
Gadacz T., Filozofia Boga w XX wieku, Kraków 2007.
Heidegger M., Ku rzeczy myślenia, Warszawa 1999.
Heidegger M., Bycie i czas, Warszawa 1994.
Heidegger M., Podstawowe problemy fenomenologii, Warszawa 2009.
Husserl E., Badania logiczne, Warszawa 2000.
Husserl E., Wykłady z wewnętrznej świadomości czasu, Warszawa 1989.
Ingarden R., Spór o istnienie świata, Warszawa 1961.
Ingarden R., Wstęp do fenomenologii Edmunda Husserla, Warszawa 1974.
Ingarden R., Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.
Jeziorski M., O możliwości poznania u Husserla, „Edukacja Filozoficzna” 2008, vol. 45.
Judycki S., Intersubiektywność i czas, Lublin 1990.
Landgrebe L., Der Weg der Phänomenologie, Gütersloher Verlagshaus Mohn 1963.
Landgrebe L., Six Essays, Cornell University Press 1981.
Lauer Q., The triumph of subjectivity, Fordham University Press 1978.
Lawlor L., Derrida and Husserl, Indiana University Press 2002.
Levinas E., Bóg, śmierć i czas, Wydawnictwo Znak 2008.
Levinas E., O Bogu, który nawiedza myśl, Kraków 1994.
Levinas E., Całość i Nieskończoność, Warszawa 2014.
Levinas E., Całość i Nieskończoność, Warszawa 2014.
Levinas E., Istniejący i istnienie, Kraków 2006.
Łaciak P., Husserlowski model aprioryzmu: ontologizacja, deformalizacja i relatywizacja a priori, „Principia” 2007, t. 47/48.
Łaciak P., Kant i Husserl a problem ontologizacji i deformalizacji a priori, „Folia Philosophica” 2007, t. 25.
Łaciak P., Status podmiotowości w fenomenologii Husserla, „Fenomenologia”2009, nr 7.
Husserl E., Filozofia jako nauka ścisła, Warszawa 1992.
Husserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, Warszawa 1975.
Husserl E., Kryzys nauk europejskich, Toruń 1999.
Husserl E., Medytacje Kartezjańskie, Warszawa 1982.
Malinowski. G „Husserliana XXXIX: Die Lebenswelt” Filo-Sofija 2006, s. 125.
Maciejczak M., Czasowość i jedność świadomości Kant-Husserl-Merleau Ponty, „Principia” 2007, t. 47/48, s. 132–133.
Maciejczak M., Rola stosunków aktywność-pasywność w husserlowskiej teorii świadomości, „Kwartalnik Filozoficzny”, t. 42, z. 3.
Migasiński J., Transcendencja Levinasa, „Filo-Sofija” 2006, nr 1.
Moustakas C., Fenomenologiczne metody badań, Białystok 2001.
Rosiak M., Husserlowaska koncepcja czystej świadomości – próba krytyki immanentnej, „Studia Philosophiae Christianae” 2009, nr 2.
Stein E., O zagadnieniu wczucia, Kraków 1988.
Stein E, Byt skończony a byt wieczny, Kraków 1995.
Stein E., Twierdza duchowa, Poznań 2006.
Tischner J., Ja transcendentalne w filozofii Edmunda Husserla, Kraków 1963.
Tymieniecka A.T., Życie w pełni Logos, Poznań 2011.
Tymieniecka A.T., Logos and Life, book 2, Springer 1988.
Zahavi D., Fenomenologia Husserla, Kraków 2012.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 772
Liczba cytowań: 0