Immanuel Kant jako inspirator krytyki smaku Lazarusa Bendavida
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2025.041Słowa kluczowe
Immanuel Kant, Lazarus Bendavid, krytyka smaku, estetyka Kanta, Normalidee, filozofia żydowskiego Oświecenia (Haskala)Abstrakt
Artykuł analizuje wpływ estetyki Immanuela Kanta na Beiträge zur Kritik des Geschmacks (1797) Lazarusa Bendavida, jednego z najważniejszych przedstawicieli późnej Haskali. Autorki że estetyka Bendavida nie jest jedynie komentarzem do Krytyki władzy sądzenia, lecz stanowi próbę jej systematycznego rozwinięcia oraz zastosowania w praktyce artystycznej i kulturowej. Bendavid, wychodząc od Kantowskiej refleksyjnej władzy sądzenia, rozbudowuje analizę poznania estetycznego o pojęcie Normalidee — intuicyjnej normy umożliwiającej porównawcze ujęcie jakości oraz ocenę relacji między częściami a całością dzieła. Łączy przy tym teorię poznania zmysłowego z teorią sądu smaku, kwestionując kantowskie rozdzielenie estetyki transcendentalnej i empirycznej.
Artykuł wskazuje także na istotny kontekst historyczno-intelektualny: ambiwalentny stosunek Kanta do judaizmu oraz marginalizację filozofów żydowskich w recepcji kantyzmu. W tym świetle estetyka Bendavida jawi się jako próba autonomicznego rozwinięcia myśli kantowskiej w ramach racjonalistycznej tradycji żydowskiego Oświecenia. Autorki argumentują, że Bendavid wypełnia lukę pozostawioną przez Kanta, tworząc estetykę praktyczną — operacyjną teorię stosowania sądów estetycznych, obejmującą jakości zmysłowe, wartości mieszane i kontekst kulturowy. W rezultacie estetyka Bendavida staje się komplementarnym do Kantowskiego projektem, który ujmuje sąd estetyczny nie tylko jako warunek możliwości doświadczenia piękna, lecz także jako narzędzie realnej oceny dzieła sztuki i percepcji.
Bibliografia
Abrams Meyer Howard. 2003. Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożena Fedewicz. Gdańsk: Słowo/obraz/terytoria.
Allison Henry E. 2001. Kant's Theory of Taste. Cambridge: Cambridge University Press.
Pazura Stanisław. 1981. De gustibus. Rozważania nad dziejami pojęcia smaku estetycznego. Warszawa: PWN.
Bendavid Lazarus. 1794. Versuch über das Vergnügen. Wien: Stahel.
Bendavid Lazarus. 1796. Vorlesungen über die Kritik der Urtheilskraft. Wien: Stahel.
Bendavid Lazarus. 1797. Beiträge zur Kritik der Geschmack. Wien: Schaumburg und Compagnie.
Bendavid Lazarus. 1799. Versuch einer Geschmackslehre. Berlin: Belitz & Braun.
Bendavid Lazarus. 1802. Über den Ursprung unserer Erkenntniss. Berlin: Maurer.
Bitzan Amos. 2011. Disciplining the German Jewish Reading Revolution, 1770–1870. Berkeley: University of California.
Kant Immanuel. 2013. Dzieła zebrane. T. 2: Krytyka czystego rozumu, tłum. Mirosław Żelazny. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kant Immanuel. 2014. Dzieła zebrane. T. 4: Krytyka władzy sądzenia, tłum. Mirosław Żelazny. Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kant Immanuel. 2018. Korespondencja, tłum. Mirosław Żelazny. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kaśkiewicz Kinga, Żelazny Mirosław, „Dwojaki sens Kantowskiego pojmowania wartości estetycznych”. W: Studia z Historii Filozofii, 2018, vol. 9, nr 4: 165-182.
Kayserling Dr. M. Don Ayrcs Vanz. 1865/66. „Lazarus Bendavid, eine biografische Skizze”, Jahrbuch für Israeliten. Wien: Schmid.
Koller Joseph. 1799. Entwurf zur Geschichte und Literatur der Aesthetik: von Baumgarten bis auf die neueste Zeit. Regensburg: Montag und Weiß.
Kozyra Wojciech. 2020. „Kant on the Jews and Their Religion”. Diametros 17 (65): 32–55.
Leibniz Gottfried Wilhelm. 1969. „Zasady natury i łaski oparte na rozumie”. W: Wyznanie wiary filozofa, tłum. Stanisław Cichowicz, 281-294.Warszawa: PWN.
Mendelssohn Moses. 1974. „Über das Erhabene und Naive”. W: Ästhetische Schriften in Auswahl, 153-240. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Ochman Jerzy. 2000. Filozofia oświecenia żydowskiego, Kraków, Universitas.
Rose Sven-Erik. 2014. “Off with Their Heads? Lazarus Bendavid’s Vision of Kantian Subjects at the End of Jewish History”. W: S. E. Rose, Jewish Philosophical Politics in Germany 1789–1848, 14-44. Waltham: Brandeis University Press.
Sauler Werner. 1982. „Bendavids Wiener Kants vorlesungen”. W: Österreichische Philosophie zwischen Aufklärung und Restauration, 25–45. Wien: Rodopi.
Strub Christian. 1989. „Das Häßliche und die Kritik der ästhetischen Urteilskraft. Übergang zu einer systematischen Lücke”. W: Kant-Studien 80 (1-4): 416–446.
Wallis Mieczysław. 2004. „Wartości estetyczne łagodne i ostre”. W: tenże, Wybór pism estetycznych, 65-98. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Weiner Benzion. 1927. Lazarus Bendavids Ästhetik und ihre geschichtliche Bedingtheit, Wien: https://services.phaidra.univie.ac.at/api/object/o:512007/preview (23.11.2015).
Żelazny Mirosław. 1994. Źródłowy sens pojęcia estetyka. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Kinga Kaśkiewicz, Marta Śliwa

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 9
Liczba cytowań: 0