Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Katastrofa z dystansu. Tragizm sztuki ekologicznej
  • Strona domowa
  • /
  • Katastrofa z dystansu. Tragizm sztuki ekologicznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 81 Nr 2 (2025) /
  4. Artykuły

Katastrofa z dystansu. Tragizm sztuki ekologicznej

Autor

  • Magdalena Wołek Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0002-2741-9667

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2025.019

Słowa kluczowe

estetyczny dystans, eco-art, katastrofa klimatyczna, Immanuel Kant, Hans-Georg Gadamer

Abstrakt

Autorka, przedstawia wybrane dzieła sztuki ekologicznej, mających na celu zapobieżenie katastrofie klimatycznej. Argumentuje, że ich elementarny problem wynika z fundamentalnej charakterystyki przeżycia estetycznego: odbiór lub uczestnictwo w działaniach artystycznych zakładają bezpieczeństwo i dystans. Tymczasem, celem sztuki ekologicznej jest ogłoszenie alarmu, a tym samym odebranie poczucia bezpieczeństwa. Dlatego sztuka ekologiczna skazana jest na porażkę, która nie może być zaskoczeniem. Dystans stanowi – to sedno argumentacji artykułu – oczywisty element teorii przeżycia estetycznego od Burke’a i Kanta, przez Bollougha po hermeneutykę Gadamera. Oto paradoks sztuki ekologicznej: przeżycie estetyczne zakłada poczucie bezpieczeństwa, alarmowanie je odbiera. Do tragedii klimatycznej dołącza więc niemoc artystycznego alarmowania.

The author presents selected works of ecological art aimed at preventing climate catastrophe. She argues that their fundamental problem stems from a basic characteristic of aesthetic experience: participating in artistic activities presupposes a sense of security and distance. The purpose of ecological art, however, is to sound the alarm, thereby depriving us of this sense of security. This is why ecological art is doomed to failure, which should come as no surprise. Distance is – this is the crux of the article's argument – an obvious element in theories of aesthetic experience from Burke and Kant to Bollough and Gadamer's hermeneutics. Here is the paradox of ecological art: aesthetic experience presupposes a sense of security, but alarmism takes it away. Thus, the impotence of artistic alarmism is added to the tragedy of climate change.

Bibliografia

Ballard Susan, Linden Liz. 2019. „Spiral Jetty, geoaesthetics, and art: Writing the Anthropocene”. The Anthropocene Review 6(1-2): 142–161.

Bullough Edward. 1912. „’ Psychical Distance’ as a Factor in Art and an Esthetic Principle”. British Journal of Psychology V: 87–118.

Bułgajewski Hubert. „Wielkie Słone Jezioro zmienia się w trującą pustynię”, 5.05.2024, dostęp 31.01.2025, https://smoglab.pl/wielkie-slone-jezioro-zmienia-sie-w-trujaca-pustynie/.

Burchert Linn. „Sztuka dla klimatu czy sztuka dla sztuki”. Dwutygodnik.com. Strona kultury, 2021. Dostęp 8.02.2025. https://www.dwutygodnik.com/artykul/9814-sztuka-dla-klimatu-czy-sztuka-dla-sztuki.html.

Burke Edmund. 1968. Dociekania filozoficzne o pochodzeniu idei wzniosłości i piękna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

„Carbon Clock”. Dostęp 3.03.2025. https://www.bloomberg.com/graphics/climate-change-data-green/carbon-clock.html?embedded-checkout=true.

Carruthers Beth. „Art in Ecology: Mapping the Terrain of Contemporary Ecoart Practice and Collaboration”. Report for Canadian Commission for UNESCO, 27.04.2006. Dostęp 9.03.2025. https://www.academia.edu/2128192/Report_for_Canadian_Commission_for_UNESCO_2006_Mapping_the_Terrain_of_Contemporary_Ecoart_Practice_and_Collaboration_Art_Science_and_Sustainability.

Chmielowski Franciszek. 2000. „Obecność ekologicznego myślenia w sztukach plastycznych”. W: Poznanie i doznanie. Eseje z estetyki ekologii, red. M. Gołaszewska, 178–194. Kraków: Universitas.

Chin Mel. „Revival Field”. 1990. Dostęp 17.01.2025. http://melchin.org/oeuvre/artist-writing-revival-field/.

Collins Thom. 2002. „A Note on Ecoventions, Activist Art and Praxis”. W: Ecovention: Current Art to Transform Ecologies, red. Sue Spaid, 148. Cincinnati: Greenmuseum.org, Contemporary Arts Center, Ecoartspace.

Demos T.J. 2009. „The Politics of Sustainability: Art and Ecology”. W: Radical Nature: Art and Architecture for a Changing Planet 1969–2009, red. Francesco Manacorda, 16–30. London: Barbican Art Gallery.

Denys Agnes. „Wheatfield – A Confrontation: Battery Park Landfill, Downtown Manhattan”. Dostęp 2.03.2025. http://www.agnesdenesstudio.com/works7.html.

Dickie George. 1961. „Bullough and the Concept of Psychical Distance”, Philosophy and Phenomenological Research 22/2: 233–238.

Dickie George. 1985. „Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna”. W: Estetyka w świecie. Wybór tekstów, t. 1, red. Maria Gołaszewska, 9–30. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Dziamski Grzegorz. 2002. Sztuka u progu XXI wieku. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Ellison Aaron M., Borden David Buckley. 2019. „Ecological Art: Art with a Purpose”. The Goose 17/2: 1–14. Dostęp 9.03.2025. https://scholars.wlu.ca/

cgi/viewcontent.cgi?article=1556&context=thegoose.

Gadamer Hans-Georg. 2004. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goldstein, Thalia R. 2009. „The pleasure of unadulterated sadness: Experiencing sorrow in fiction, nonfiction, and »in person«”, Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts 3(4): 232–237.

Hill Martin. „Community works”. Dostęp 28.02.2025. https:// martinhill.squarespace.

com/community-works.

Iannelli Francesa. „Ecological Art”. International Lexicon of Aesthetics, 31.05,2022. Dostęp 28.02.2025. https://lexicon.mimesisjournals.com/archive/2022/spring/

EcologicalArt.pdf.

„Ice Watch London”. Dostęp 11.03.2025. https://juliesbicycle.com/news-opinion/ice-watch-london-2018/.

Iosifyan Marina. 2020. „Theory of Mind Increases Aesthetic Appreciation in Visual Arts”. Art & Perception 9(2): 113–133.

Kant Immanuel. 1986. Krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Lipton Amy. 2002. „What exactly is an ecovention?”. W: Ecovention: Current Art to Transform Ecologies, red. Sue Spaid, 147. Cincinnati: Greenmuseum.org, Contemporary Arts Center, Ecoartspace.

Mattingly Mary. „House and Universe collages”. 28.11.2016. Dostęp 10.03.2025. https://marymattingly.com/blogs/portfolio/2013-house-and-universe?srsltid=AfmBOordJzMtVHZ5-VHOx1xjQ8E1BuGlLS

Lam2ldmcQfuYN3_28Ur0Ef

Miłosz Czesław. 2011. „Piosenka o końcu świata”. W: Czesław Miłosz, Wiersze wszystkie. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Nowak Andrzej, Marcin Napiórkowski, David Chavalarias, Guido Caldarelli, Bastien Carniel, François Lallemant, Anna Boros, Mikolaj Biesaga, Szymon Talaga, Rahul Ramakrishnan, Charles Terroille. The Narratives that Shape Our World – Narrative Analysis Report, 05.2024. Dostęp 29.01.2025. https://nodes.eu/wp-content/uploads/2024/09/THE_NARRATIVES_THAT_SHAPE_OUR_WORLD_REPORT.pdf.

„Oral history interview with Robert Smithson”. 14-19.07.1972. Archives of American Art. Smithsonian Institution. Dostęp 15.03.2025.

Popczyk Maria. 1998. „Ekologiczny paradygmat w sztuce i estetyce”. Folia Philosophica 16: 193–207.

Röska-Hardy Louise. „Theory Theory (Simulation Theory, Theory of Mind)”. W: Encyclopedia of Neuroscience. Red. Marc D. Binder i in. Springer: Berlin, Heidelberg. 1.01.2024. Dostęp 13.03.2025, https://doi.org/10.1007/978-3-540-29678-2_5984.

Smithson Robert. 1968. „A Sedimentation of the Mind: Earth Projects”. Artforum 7/1: 44–50.

Smithson Robert. 1996. „The Spiral Jetty”, W: Robert Smithson. The Collected Writings, red. Jack Flam, 143–153. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

Sonfist Alan. „Time Landscape”. 1965. Dostęp 2.02.2025. https://www.

alansonfiststudio.com/install/time-landscape.

Spaid Sue. 2002. „Introduction”. W: Sue Spaid, Ecovention: Current Art to Transform Ecologies. 1–20. Cincinnati: Greenmuseum.org, Contemporary Arts Center, Ecoartspace.

„Spiral Jetty Aerial Documentation”. Dostęp. 5.01.2025. https://www.diaart.

org/collection/spiraljettyaerials.

Stäel von Holstein Erika, Andrzej Nowak, Marcin Napiórkowski, Sorhna Perrot, White Paper. The Power of Narratives. A Strategic Approach to Combatting Disinformation in Europe - Key Findings from the First European Narrative Observatory, 11.2024. Dostęp 29.01.2025. https://nodes.eu/wp-content/uploads/2024/11/NODES_

WhitePaper_The-Power-of-Narratives.pdf.

„The Climate Clock Story”. Dostęp 3.03.2025. https://climateclock.world/story.

Weintraub Linda. 2012. To Life! Eco Art in Pursuit of a Sustainable Planet. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

Weintraub Linda. 2019. What’s Next? Eco materialism & contemporary art. UK: Intellect.

Wilkoszewska Krystyna. 1993. „Sztuka ekologiczna”. Sztuka i filozofia 7: 265–276.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-11-03

Jak cytować

1.
WOŁEK, Magdalena. Katastrofa z dystansu. Tragizm sztuki ekologicznej . Ruch Filozoficzny [online]. 3 listopad 2025, T. 81, nr 2, s. 166–187. [udostępniono 27.12.2025]. DOI 10.12775/RF.2025.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 81 Nr 2 (2025)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Magdalena Wołek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 123
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

estetyczny dystans, eco-art, katastrofa klimatyczna, Immanuel Kant, Hans-Georg Gadamer
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa