Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Trzy tezy Martina Seela w kwestii fenomenologii obrazu: Analiza krytyczna lingwistycznych metod estetyki
  • Strona domowa
  • /
  • Trzy tezy Martina Seela w kwestii fenomenologii obrazu: Analiza krytyczna lingwistycznych metod estetyki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 81 Nr 2 (2025) /
  4. Artykuły

Trzy tezy Martina Seela w kwestii fenomenologii obrazu

Analiza krytyczna lingwistycznych metod estetyki

Autor

  • Kamil Rajkowski Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0009-0006-0724-9273

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2025.020

Słowa kluczowe

fenomenologia obrazu, teoria obrazu, semiotyka obrazu, estetyka filozoficzna, zwrot ikoniczny

Abstrakt

W "Estetyce obecności fenomenalnej", Seel wyprowadza trzynaście tez dotyczących obrazu i jego jawienia się, które postuluje pod wpływem współczesnej mu dyskusji oraz opierając się na dorobku Nelsona Goodmana i Gottfrieda Boehma. Autor ninejszego artykułu skupia się szczególnie na trzech pierwszych tezach Seela, omawiając je w kontekście ewentualnych problemów interpretacyjnych. Poddaje je analizie krytycznej, odnosząc się m.in. do koncepcji Ludwiga Wittgensteina, którego Seel odrzuca w swoich wstępnych założeniach. Autor stara się poddać propozycje niemieckiego filozofa rekonstrukcji, zwracając uwagę na problemy, które te tezy mogą pomijać lub nieprecyzyjnie problematyzować. Artykuł omawia fenomenologiczne podejście do materialnego obrazu, skupiając się szczególnie na sposobie jego istnienia i procesie konstytuowania się sensu. Autor podkreśla również próbę Seela w uwzględnieniu materialnych obrazów we wszystkich ich formach, takich jak fotografie, odbicia lustrzane czy znaki piktograficzne. 

Bibliografia

Berleant Arnold. 2011. Wrażliwość i zmysły, przeł. Sebastian Stankiewicz. Kraków: Universitas.

Boehm Gottfried. 2004. „Różnica ikoniczna”. W: O obrazach i widzeniu, red. Daria Kołacka, 306–315. Kraków: Universitas.

Didi-Huberman Georges. 2011. Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. Barbara Brzezicka. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Heidegger Martin. 1994. Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: PWN.

Heidegger Martin. 1997. ”Czas światoobrazu”. W: Drogi lasu, przeł. Krzysztof Wolicki, 67–95. Warszawa: Aletheia.

Husserl Edmund. 1967. Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. 1, przeł. Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN.

Ingarden Roman. 1958. Studia z estetyki, t. II, Warszawa: PWN.

Lyotard Jean-François. 2017. „Fakt malarski dzisiaj”. W: Główne problemy współczesnej fenomenologii, red. Jacek Migasiński, Marek Pokropski, przeł. Monika Murawska, 250–258. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Marion Jean-Luc. 2007. Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, przeł. Wojciech Starzyński. Warszawa: IFiS PAN.

Rostkowska Aneta. 2010. „Estetyka obecności fenomenalnej”. Estetyka i krytyka 2: 230–234.

Seel Martin. 2008. Estetyka obecności fenomenalnej, przeł. Krystyna Krzemieniowa. Kraków: Universitas.

Waldenfels Bernhard. 2009. Podstawowe motywy fenomenologii obcego, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Welsch Wolfgang. 1996. „Estetyka i anestetyka”. W: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, 520–546. Kraków: Baran i Suczyński.

Wittgenstein Ludwig. 2000. Dociekania filozoficzne, przeł. Bogusław Wolniewicz. Warszawa: PWN.

Wittgenstein Ludwig. 2014. Uwagi o barwach, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Aletheia.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-11-03

Jak cytować

1.
RAJKOWSKI, Kamil. Trzy tezy Martina Seela w kwestii fenomenologii obrazu: Analiza krytyczna lingwistycznych metod estetyki. Ruch Filozoficzny [online]. 3 listopad 2025, T. 81, nr 2, s. 188–212. [udostępniono 27.12.2025]. DOI 10.12775/RF.2025.020.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 81 Nr 2 (2025)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Kamil Rajkowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 122
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

fenomenologia obrazu, teoria obrazu, semiotyka obrazu, estetyka filozoficzna, zwrot ikoniczny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa