Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Teacher as Philosopher? Patočka's Philosophical View on Education
  • Strona domowa
  • /
  • Teacher as Philosopher? Patočka's Philosophical View on Education
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 80 Nr 1 (2024): Philosophers and (as) Teachers of Philosophy /
  4. Artykuły

Teacher as Philosopher? Patočka's Philosophical View on Education

Autor

  • Róbert Stojka Pavol Jozef Šafárik University in Košice, Slovakia https://orcid.org/0000-0003-1281-7547

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2024.03

Słowa kluczowe

Jan Patočka, philosophy of education, teacher's personality, meaning of life

Abstrakt

Jan Patočka was one of the first philosophers in Czechoslovakia who, in addition to other areas of philosophy, also dealt with the philosophy of education. These ideas of his, concerned with the philosophical view of education, are still relevant today. The starting point of this study is, above all, Patočka's basic thesis, which states that a teacher who forms his/her pupils in a fundamental way must him/herself have a certain attitude towards the world and his/her life clarified, which means creating his/her own life schedule that gives his/her life meaning. For Patočka, this meaning is the result of a daily struggle to continually acquire it. It is the formation of this world view, which the teacher then transmits to his/her pupils, that is, according to Patočka, the purpose of education as such. It thus prepares the teacher for the responsible exercise of his/her profession so that he/she can perform it adequately as a humanly valuable personality. This is a crucial moment in which philosophy can go beyond a purely theoretical approach to the world towards a practical application in the educational process.  

Bibliografia

Jaspers Karl. 1996. Úvod do filosofie, transl. Aleš Havlíček. Prague: OIKOYMENH.

Palouš Radim, Prázný Aleš. 2007. Pedagogické založení filosofie u Jana Patočky. In: Pedagogika 57, 2, 108–113.

Patočka Jan. 1996. Filosofie výchovy. In: Patočka Jan. Péče o duši I. Sebrané spisy sv. 1. Prague: OIKOYMENH.

Patočka Jan. 1996. O filosofii dějin. In: Patočka Jan. Péče o duši I. Sebrané spisy sv. 1. Prague: OIKOYMENH.

Patočka Jan. 1998. Jan Amos Komenský a dnešní člověk. In: Patočka Jan. Komeniologické studie II. Sebrané spisy sv. 10. Prague: OIKOYMENH.

Patočka Jan. 1998. Komenský a otevřená duše. In: Patočka Jan. Komeniologické studie II. Sebrané spisy sv. 10. Prague: OIKOYMENH.

Patočka Jan. 1999. Doba poevropská a její duchovní problémy. In: Patočka Jan. Péče o duši II. Sebrané spisy sv. 2. Prague: OIKOYMENH.

Patočka Jan. 1999. Evropa a doba poevropská. In: Patočka Jan. Péče o duši II. Sebrané spisy sv. 2. Prague: OIKOYMENH.

Patočka Jan. 2004. Myšlenka vzdělanosti a její dnešní aktuálnost. In: Patočka Jan. Umění a čas I. Sebrané spisy sv. 4. Prague: OIKOYMENH.

Patočka Jan. 2012. Platónova péče o duši a spravedlivý stát. Sebrané spisy sv. 14/4. Prague: OIKOYMENH.

Rousseau Jean Jacques. 2009. Émile ou De l’éducation. Paris: Flammarion.

Schifferová Věra. 2014. Jan Amos Komenský – portrét filozofa. In: Patočka a novoveká filozofia, eds. Vladimír Leško, Věra Schifferová, Róbert Stojka, Pavol Tholt. Košice: UPJŠ.

Zelina Miron. 2004. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2023-11-01

Jak cytować

1.
STOJKA, Róbert. Teacher as Philosopher? Patočka’s Philosophical View on Education. Ruch Filozoficzny [online]. 1 listopad 2023, T. 80, nr 1, s. 23–36. [udostępniono 9.5.2025]. DOI 10.12775/RF.2024.03.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 80 Nr 1 (2024): Philosophers and (as) Teachers of Philosophy

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Róbert Stojka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 403
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Jan Patočka, philosophy of education, teacher's personality, meaning of life
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa