Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

George Berkeley jako neoplatonik? – Wspólne podstawy wczesnej i późnej filozofii Berkeleya
  • Strona domowa
  • /
  • George Berkeley jako neoplatonik? – Wspólne podstawy wczesnej i późnej filozofii Berkeleya
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 79 Nr 3 (2023) /
  4. Artykuły

George Berkeley jako neoplatonik? – Wspólne podstawy wczesnej i późnej filozofii Berkeleya

Autor

  • Jakub Płoski Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-0074-2683

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2023.021

Słowa kluczowe

George Berkeley, neoplatonizm, idealizm, gradualizm metafizyczny, czas, przestrzeń

Abstrakt

Późny okres filozofii Berkeleya, związany z publikacją Siris, niekiedy interpretuje się jako zerwanie z tezami okresu wczesnego – tzn. okresu twórczości obejmującego czas do opublikowania Trzech dialogów między Hylasem a Filonousem. W literaturze przedmiotu pojawiają się jednak wzmianki na temat komplementarności pism Berkeleya, pochodzących z różnych lat. Niniejszy artykuł stanowi próbę spojrzenia na system filozoficzny Berkeleya z obu okresów twórczości pod kątem jego podstawowych założeń metafizycznych. Użyty do tego zadania neoplatoński klucz interpretacyjny pozwala w odmienny sposób spojrzeć na niektóre jego elementy, np. zwrócić uwagę na gradualizm metafizyczny jako rdzeń systemu irlandzkiego filozofa. W tej optyce Berkeley staje się przede wszystkim zaangażowanym religijnie metafizykiem, dla którego namysł epistemologiczny stanowi jedynie dopełnienie filozoficznego projektu. Odwołania Berkeleya w Siris do tradycji neoplatońskiej, w myśl przeprowadzanej w artykule interpretacji, nie pełnią jedynie funkcji perswazyjnej (co postulują niektórzy komentatorzy), a wyrażają autentyczny sens filozofii Dobrego Biskupa. Przeciwstawienie wczesnego systemu Berkeleya (empiryzmu) oraz późnego (neoplatonizmu) okazuje się w tej interpretacji bezzasadne, ponieważ twierdzenia teoriopoznawcze uzasadnione są pewną wizją rzeczywistości, związaną z chrześcijańskim neoplatonizmem. Subiektywistyczne ujęcie czasu i przestrzeni nie jawi się wówczas jedynie jako postulat epistemologiczny, wypracowany na gruncie dyskusji z XVII-wieczną filozofią, a twierdzenie metafizyczne, centralne dla systemu myśliciela z Kilkenny. 

Słowa kluczowe: George Berkeley, neoplatonizm, idealizm, gradualizm metafizyczny, czas, przestrzeń

Bibliografia

Augustyn. 2018. Wyznania, przeł. Zygmunt Kubiak. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Beierwaltes Werner. 2003. Platonizm w chrześcijaństwie, przeł. Piotr Domański. Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Berkeley George. 1949. The Works of George Berkeley, Bishop of Cloyne Volume Two. Londyn, Edynburg, Paryż, Melbourne, Toronto, Nowy Jork: Thomas Nelson and Sons Ltd.

Berkeley George. 1956. Traktat o zasadach poznania ludzkiego. Trzy dialogi między Hylasem i Filonousem, przeł. Jan Leszczyński, Bolesłąw J. Gawecki i Czesław Znamierowski. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Berkeley George. 2007. Dzienniki filozoficzne, przeł. Bartosz Żukowski. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo obraz/terytoria.

Berkeley George. 2011. Próba stworzenia nowej teorii widzenia i inne eseje filozoficzne, przeł. Adam Grzeliński. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

George Berkeley. 2013. Siris. Łańcuch filozoficznych refleksji i dociekań wraz z Dodatkami przeł. Adam Grzeliński, Marta Szymańska-Lewoszewska. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Berman David. 1986. „Berkeley’s ‘Siris’ and the ‘Whisky Patriots’”, Eighteenth-Century Ireland / Iris an Dá Chultúr, vol. 1.

Berman David. 1996. Berkeley: Idealism and the Man. Oksford: UOP Oxford.

Berman David. 1998. Berkeley. Eksperymentalna filozofia. Warszawa: Wydawnictwo Amber.

Berman David. 2022. The Essential Berkeley and Neo-Berkeley. Londyn: Bloomsbury Academic. Bloomsbury Publishing Plc.

Bradatan Costica. 2006. The Other Bishop Berkeley. Nowy Jork: Fordham University Press.

Brown Stuart. 2008. “Leibniz and Berkeley: Platonic Metaphysics and ‘The Mechanical Philosophy’”, w Platonism at Origins of Modernity, red. Douglas Hedley, Sarah Hutton. Dordrecht: Springer, 239-253.

Brykman Geneviève. 2010. „Berkeley, Spinoza, and Radical Enlightenment”. W George Berkeley: Religion and Science in the Age of Enlightenment, red. Silvia Parigi, 159-170. Dordrecht, Heidelberg, Londyn, Nowy Jork: Springer.

Corrigan Kevin. 1994. “Berkeley and Plotinus on the Non-existence of Matter”, Hermathena, No. 157: 67-85.

Daniel Stephen H. 2001. “Berkeley's Christian Neoplatonism, Archetypes, and Divine Ideas”, Journal of the History of Philosophy 39 (2): 239-258.

Daniel Stephen H. 2007. The Harmony of the Leibniz-Berkeley Juxtaposition. W Leibniz and the English-Speaking World, red. Pauline Phemister, Stuart Brown, Leibniz and the English-Speaking World, 163-180. Dordrecht: Springer.

Daniel Stephen H.. 2010. How Berkeley's Works are Interpreted. W George Berkeley: Religion and Science in the Age of Enlightenment, red. Silvia Parigi, 3-14. Dordrecht, Heidelberg, Londyn, Nowy Jork: Springer.

Daniel Stephen H.. 2018. “Berkeley's Non-Cartesian Notion of Spiritual Substance”. Journal of the History of Philosophy 56 (4): 659-682.

Dillon John M.. 1997. The Great Tradition: Further Studies in the Development of Platonism and Early Christianity. Hampshire: Ashgate Publishing Company, 1997.

Grayling Anthony C.. 2005. „Berkeley’s Argument for Immaterialism”. W: The Cambridge Companion to Berkeley, red. Kenneth P. Winkler, 166-189. Cambridge: Cambridge University Press.

Grzeliński Adam. 2010. Człowiek i duch nieskończony. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

McKim Robert. 1982. “Wenz on Abstract Ideas and Christian Neo-Platonism in Berkeley”, Journal of the History of Ideas, vol. 43, no. 4: 665-671.

Hight Marc, Ott Walter. 2004. „The New Berkeley”, Canadian Journal of Philosophy 34 (1):1-24.

Kucharski Dariusz. 2020. Racjonalność wiary w ujęciu Henry’ego More’a. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Leibniz Gottfried Wilhelm. 1955. Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Locke John. 1955. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Lovejoy Arthur. 2009. Wielki łańcuch bytu, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

McCracken Charles. 1986. „Berkeley’s notion of spirit”, History of European Ideas, Vol. 7, No. 6 (1986): 597-602.

More Henry. 1743. Divine Dialogues, Glasgow: Robert Foulis.

Platon. 2002. Timaios, przeł. Władysław Witwicki. Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Plotyn. 1959. Enneady, przeł. Adam Krokiewicz. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Raube Sławomir. 2000. Deus Explicatus: Stworzenie i Bóg w myśli Ralpha Cudwortha. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Reale Giovanni. 2008. Historia filozofii starożytnej IV. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Sarnowski Stefan. 1982. Krytyka filozofii metafizycznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Sikora Paweł. 2016. Pojęciowa treść percepcji w filozofii nowożytnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Szałek Piotr K.. 2008. O genezie Berkeleyowskiej definicji istnienia. W Oblicza filozofii XVII wieku, red. Stanisław Janeczek, 93-113. Lublin, Wydawnictwo KUL.

Szałek Piotr K.. 2016. Istnienie i umysł. Studium podstaw filozofii George’a Berkeleya (Kraków: Piotr K, Szałek and Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERITAS.

Szymańska-Lewoszewska Marta. 2018. W służbie Bogu i człowiekowi. Zarys problemu patriotyzmu w myśli George’a Berkeleya. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Vaugh Thomas. 1888. The Magical Writings of Thomas Vaughan (Eugenius Philatethes): A Verbatim Reprint of His First Four Treatises: Anthroposophia Theomagica, Anima Magica Abscondita, Magia Adamica, and the True Cœlum Terræ. Michigan: G. Redway.

Wenz Peter. 1976. “Berkeley's Christian Neo-Platonism”, Journal of the History of Ideas Vol. 37, No. 3: 537-546.

Żukowski Bartosz. 2012. Esse est percipi? Metafizyka idei. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2012.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-04-23

Jak cytować

1.
PŁOSKI, Jakub. George Berkeley jako neoplatonik? – Wspólne podstawy wczesnej i późnej filozofii Berkeleya. Ruch Filozoficzny [online]. 23 kwiecień 2024, T. 79, nr 3, s. 49–79. [udostępniono 25.5.2025]. DOI 10.12775/RF.2023.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 79 Nr 3 (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Jakub Płoski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 237
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

George Berkeley, neoplatonizm, idealizm, gradualizm metafizyczny, czas, przestrzeń
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa