George Berkeley jako neoplatonik? – Wspólne podstawy wczesnej i późnej filozofii Berkeleya
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2023.021Słowa kluczowe
George Berkeley, neoplatonizm, idealizm, gradualizm metafizyczny, czas, przestrzeńAbstrakt
Późny okres filozofii Berkeleya, związany z publikacją Siris, niekiedy interpretuje się jako zerwanie z tezami okresu wczesnego – tzn. okresu twórczości obejmującego czas do opublikowania Trzech dialogów między Hylasem a Filonousem. W literaturze przedmiotu pojawiają się jednak wzmianki na temat komplementarności pism Berkeleya, pochodzących z różnych lat. Niniejszy artykuł stanowi próbę spojrzenia na system filozoficzny Berkeleya z obu okresów twórczości pod kątem jego podstawowych założeń metafizycznych. Użyty do tego zadania neoplatoński klucz interpretacyjny pozwala w odmienny sposób spojrzeć na niektóre jego elementy, np. zwrócić uwagę na gradualizm metafizyczny jako rdzeń systemu irlandzkiego filozofa. W tej optyce Berkeley staje się przede wszystkim zaangażowanym religijnie metafizykiem, dla którego namysł epistemologiczny stanowi jedynie dopełnienie filozoficznego projektu. Odwołania Berkeleya w Siris do tradycji neoplatońskiej, w myśl przeprowadzanej w artykule interpretacji, nie pełnią jedynie funkcji perswazyjnej (co postulują niektórzy komentatorzy), a wyrażają autentyczny sens filozofii Dobrego Biskupa. Przeciwstawienie wczesnego systemu Berkeleya (empiryzmu) oraz późnego (neoplatonizmu) okazuje się w tej interpretacji bezzasadne, ponieważ twierdzenia teoriopoznawcze uzasadnione są pewną wizją rzeczywistości, związaną z chrześcijańskim neoplatonizmem. Subiektywistyczne ujęcie czasu i przestrzeni nie jawi się wówczas jedynie jako postulat epistemologiczny, wypracowany na gruncie dyskusji z XVII-wieczną filozofią, a twierdzenie metafizyczne, centralne dla systemu myśliciela z Kilkenny.
Słowa kluczowe: George Berkeley, neoplatonizm, idealizm, gradualizm metafizyczny, czas, przestrzeń
Bibliografia
Augustyn. 2018. Wyznania, przeł. Zygmunt Kubiak. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Beierwaltes Werner. 2003. Platonizm w chrześcijaństwie, przeł. Piotr Domański. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Berkeley George. 1949. The Works of George Berkeley, Bishop of Cloyne Volume Two. Londyn, Edynburg, Paryż, Melbourne, Toronto, Nowy Jork: Thomas Nelson and Sons Ltd.
Berkeley George. 1956. Traktat o zasadach poznania ludzkiego. Trzy dialogi między Hylasem i Filonousem, przeł. Jan Leszczyński, Bolesłąw J. Gawecki i Czesław Znamierowski. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Berkeley George. 2007. Dzienniki filozoficzne, przeł. Bartosz Żukowski. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo obraz/terytoria.
Berkeley George. 2011. Próba stworzenia nowej teorii widzenia i inne eseje filozoficzne, przeł. Adam Grzeliński. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
George Berkeley. 2013. Siris. Łańcuch filozoficznych refleksji i dociekań wraz z Dodatkami przeł. Adam Grzeliński, Marta Szymańska-Lewoszewska. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Berman David. 1986. „Berkeley’s ‘Siris’ and the ‘Whisky Patriots’”, Eighteenth-Century Ireland / Iris an Dá Chultúr, vol. 1.
Berman David. 1996. Berkeley: Idealism and the Man. Oksford: UOP Oxford.
Berman David. 1998. Berkeley. Eksperymentalna filozofia. Warszawa: Wydawnictwo Amber.
Berman David. 2022. The Essential Berkeley and Neo-Berkeley. Londyn: Bloomsbury Academic. Bloomsbury Publishing Plc.
Bradatan Costica. 2006. The Other Bishop Berkeley. Nowy Jork: Fordham University Press.
Brown Stuart. 2008. “Leibniz and Berkeley: Platonic Metaphysics and ‘The Mechanical Philosophy’”, w Platonism at Origins of Modernity, red. Douglas Hedley, Sarah Hutton. Dordrecht: Springer, 239-253.
Brykman Geneviève. 2010. „Berkeley, Spinoza, and Radical Enlightenment”. W George Berkeley: Religion and Science in the Age of Enlightenment, red. Silvia Parigi, 159-170. Dordrecht, Heidelberg, Londyn, Nowy Jork: Springer.
Corrigan Kevin. 1994. “Berkeley and Plotinus on the Non-existence of Matter”, Hermathena, No. 157: 67-85.
Daniel Stephen H. 2001. “Berkeley's Christian Neoplatonism, Archetypes, and Divine Ideas”, Journal of the History of Philosophy 39 (2): 239-258.
Daniel Stephen H. 2007. The Harmony of the Leibniz-Berkeley Juxtaposition. W Leibniz and the English-Speaking World, red. Pauline Phemister, Stuart Brown, Leibniz and the English-Speaking World, 163-180. Dordrecht: Springer.
Daniel Stephen H.. 2010. How Berkeley's Works are Interpreted. W George Berkeley: Religion and Science in the Age of Enlightenment, red. Silvia Parigi, 3-14. Dordrecht, Heidelberg, Londyn, Nowy Jork: Springer.
Daniel Stephen H.. 2018. “Berkeley's Non-Cartesian Notion of Spiritual Substance”. Journal of the History of Philosophy 56 (4): 659-682.
Dillon John M.. 1997. The Great Tradition: Further Studies in the Development of Platonism and Early Christianity. Hampshire: Ashgate Publishing Company, 1997.
Grayling Anthony C.. 2005. „Berkeley’s Argument for Immaterialism”. W: The Cambridge Companion to Berkeley, red. Kenneth P. Winkler, 166-189. Cambridge: Cambridge University Press.
Grzeliński Adam. 2010. Człowiek i duch nieskończony. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
McKim Robert. 1982. “Wenz on Abstract Ideas and Christian Neo-Platonism in Berkeley”, Journal of the History of Ideas, vol. 43, no. 4: 665-671.
Hight Marc, Ott Walter. 2004. „The New Berkeley”, Canadian Journal of Philosophy 34 (1):1-24.
Kucharski Dariusz. 2020. Racjonalność wiary w ujęciu Henry’ego More’a. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Leibniz Gottfried Wilhelm. 1955. Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Locke John. 1955. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Lovejoy Arthur. 2009. Wielki łańcuch bytu, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
McCracken Charles. 1986. „Berkeley’s notion of spirit”, History of European Ideas, Vol. 7, No. 6 (1986): 597-602.
More Henry. 1743. Divine Dialogues, Glasgow: Robert Foulis.
Platon. 2002. Timaios, przeł. Władysław Witwicki. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Plotyn. 1959. Enneady, przeł. Adam Krokiewicz. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Raube Sławomir. 2000. Deus Explicatus: Stworzenie i Bóg w myśli Ralpha Cudwortha. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Reale Giovanni. 2008. Historia filozofii starożytnej IV. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Sarnowski Stefan. 1982. Krytyka filozofii metafizycznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Sikora Paweł. 2016. Pojęciowa treść percepcji w filozofii nowożytnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Szałek Piotr K.. 2008. O genezie Berkeleyowskiej definicji istnienia. W Oblicza filozofii XVII wieku, red. Stanisław Janeczek, 93-113. Lublin, Wydawnictwo KUL.
Szałek Piotr K.. 2016. Istnienie i umysł. Studium podstaw filozofii George’a Berkeleya (Kraków: Piotr K, Szałek and Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERITAS.
Szymańska-Lewoszewska Marta. 2018. W służbie Bogu i człowiekowi. Zarys problemu patriotyzmu w myśli George’a Berkeleya. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Vaugh Thomas. 1888. The Magical Writings of Thomas Vaughan (Eugenius Philatethes): A Verbatim Reprint of His First Four Treatises: Anthroposophia Theomagica, Anima Magica Abscondita, Magia Adamica, and the True Cœlum Terræ. Michigan: G. Redway.
Wenz Peter. 1976. “Berkeley's Christian Neo-Platonism”, Journal of the History of Ideas Vol. 37, No. 3: 537-546.
Żukowski Bartosz. 2012. Esse est percipi? Metafizyka idei. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2012.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jakub Płoski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 169
Liczba cytowań: 0