Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

O źródłach i formach idei etyczności, a także moralności uczonych oraz nauki w XVII i XVIII wieku.
  • Strona domowa
  • /
  • O źródłach i formach idei etyczności, a także moralności uczonych oraz nauki w XVII i XVIII wieku.
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 79 Nr 2 (2023): Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej /
  4. Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

O źródłach i formach idei etyczności, a także moralności uczonych oraz nauki w XVII i XVIII wieku.

Autor

  • Zbigniew Pietrzak Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0003-2458-1252

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2023.014

Abstrakt

Rozważania o moralności i etyczności uczonych oraz wiedzy będącej efektem ich prac, sugerują, że twórcy i ich dzieła powinni być obdarzeni jakimiś wyjątkowymi predyspozycjami moralnymi, poznawczymi oraz intelektualnymi, a zatem muszą funkcjonować jakieś pożądane i akceptowane wzorce „cnót”, którymi powinien szczycić się uczony, a także sama nauka. Pojawia się pytanie, jakie miałyby one być? Powyższa kwestia jest interesująca w kontekście dyskursu kształtującego oblicze nauki nowożytnej, dyskursu, w którym formułowano oczekiwania, co do etyczności, moralności nauki i uczonych. Można byłoby powiedzieć, że te oczekiwania mają znaczenie także i dzisiaj, mimo że zmieniła się nauka, społeczeństwa i ustroje oraz wymagania ludzi wobec nauki. Uprawianie nauki wymagało (i nadal wymaga) swobody twórczej. Jednakże instytucjonalizacja środowiska akademickiego zakładała podległość wobec władz, podległość, która generowała (i generuje) napięcie między potrzebą niezależności naukowej, a wymaganiami „sponsorów”. Także relacje między nauką, a polityką były przedmiotem rozważań wielu uczonych i filozofów, szczególnie gdy uwzględnimy aspekt moralności nauki i moralnej odpowiedzialności uczonych. Rozważania na ten temat są efektem lektury książki Richarda Holmesa Wiek cudów. Jak odkrywano piękno i grozę nauki, w której autor – opisując życiorysy uczonych, ale przede wszystkim ich dokonania oraz przeciwności, na jakie natrafiali – nieustannie podkreśla moralne i etyczne aspekty związane z osobowością uczonych i ich działalnością.

Bibliografia

Bacon Francis. 1955. Novum organum, przeł. Jan Wikarjak. Warszawa: PWN.

Crombie Alistair C. 1960. Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej, przeł. Stanisław Łypacewicz. T. 1–2. Warszawa: PAX.

Dixon Bernard. 1984. Nie igra się z nauką, przeł. Hanna Pawlikowska. Warszawa: PIW.

Drozdowicz Zbigniew. 2018. Republika uczonych. Bez namaszczenia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNS, UAM.

Geremek Bronisław. 1972. Życie codzienne w Paryżu Franciszka Villona. Warszawa: PIW.

Herschel John F. W. 1955. Wstęp do badań przyrodniczych, przeł. Tadeusz Pawłowski. Warszawa: PWN.

Holmes Richard. 2010. Wiek cudów. Jak odkrywano piękno i grozę nauki, przeł. Ewa Morycińska- Dzius. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Kruczkowski Leon. 1976 . „Niemcy”. W: Antologia dramatu, wyb. Jerzy Koenig. T. 1. Warszawa: PIW.

Pietrzak Zbigniew. 2007. „O niektórych źródłach błędów i odpowiedzialności uczonych i uczelni”. Odpowiedzialność społeczna uczelni wyższej”, Wrocław: Politechnika Wrocławska: 97-111.

Pietrzak Zbigniew. 2014. „O wolności filozofii, nauki i nauczania”. „Colloquia Communia” 2(97): 64-93.

Pietrzak Zbigniew. 2016. „Rola i znaczenie towarzystw naukowych w kształtowaniu nauk przyrodniczych i filozofii przyrody w XVII i XVIII wieku”. Znaczenie filozofii oświecenia. Człowiek wśród ludzi: 225-254. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Popper Karl R. 1992 . „Ewolucja i drzewo wiedzy”, przeł. Adam Chmielewski. W: Karl R. Popper, Wiedza obiektywna. Warszawa: PWN.

Sędziwój Michał. 1971. Traktat o kamieniu filozoficznym, przeł. Roman Bugaj. Warszawa: PWN.

Shapin Steven . 2014. „Filozof i kurczak. O dietetyce odcieleśnionej wiedzy”, przeł. Adam Grzeliński. W: Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, 371–412. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Spinoza Benedykt. 1961. Listy mężów uczonych do Benedykta de Spinozy, przeł. Leszek Kołakowski. Warszawa: PWN.

Watson James D., Andrew Berry. 2005. DNA. Tajemnica życia, przeł. Joanna i Przemysław Turkowscy. Warszawa: Wydawnictwo CIS, Wydawnictwo W.A.B.

Winniczuk Lidia. 1981. Od starożytności do współczesności. Warszawa: PWN.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-01-27

Jak cytować

1.
PIETRZAK, Zbigniew. O źródłach i formach idei etyczności, a także moralności uczonych oraz nauki w XVII i XVIII wieku. Ruch Filozoficzny [online]. 27 styczeń 2024, T. 79, nr 2, s. 117–140. [udostępniono 16.5.2025]. DOI 10.12775/RF.2023.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 79 Nr 2 (2023): Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Dział

Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Zbigniew Pietrzak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 259
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa