Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Cień na oświeceniowym rozumie, czyli Jean-Jacques Rousseau, Immanuel Kant i Hugo Kołłątaj o kobietach, ich roli społecznej i edukacji
  • Strona domowa
  • /
  • Cień na oświeceniowym rozumie, czyli Jean-Jacques Rousseau, Immanuel Kant i Hugo Kołłątaj o kobietach, ich roli społecznej i edukacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 79 Nr 2 (2023): Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej /
  4. Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Cień na oświeceniowym rozumie, czyli Jean-Jacques Rousseau, Immanuel Kant i Hugo Kołłątaj o kobietach, ich roli społecznej i edukacji

Autor

  • Joanna Usakiewicz Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0003-2767-4024

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2023.012

Słowa kluczowe

Rousseau, Kant, Kołłątaj, Oświecenie, kobieta, edukacja kobiet

Abstrakt

Wiek osiemnasty – wiek rozumności, wyzwalania umysłu z błędów, doskonalenia i rozwoju ludzkości – często uważa się także za szczególnie istotny czas postępowej dyskusji o kobiecie, jej roli społecznej, czas torujący drogę do jej instytucjonalnej edukacji i w konsekwencji emancypacji. Analizując treści prac znaczących myślicieli Oświecenia, należy jednak dojść do wniosku, że Kantowskie słowa wskazujące jako ideę przewodnią Oświecenia: „Odważ się posługiwać własnym rozumem!”, nie odnoszą się do kobiety. Podmiotem myślenia filozoficznego pozostaje mężczyzna, choć używany w dziełach filozoficznych tego okresu z upodobaniem i konsekwencją termin „człowiek” może pozornie wskazywać na ogólne zainteresowanie obiema płciami i równe traktowanie mężczyzn i kobiet. Kobiety nadal postrzega się jako istoty niższe pod względem umysłowym. Umieszcza się je w pułapce małżeństwa rozumianego jako związek tworzący „jedną osobę moralną”, czy też „jedną osobę duchową”. Zmiany w edukacji kobiet, choć w dobie Oświecenia się dokonały, nadal polegają na kontroli wiedzy im przekazywanej, a nadto wiedzy ukierunkowanej na uformowanie określonych cech związanych z rolą żony i matki. Wskazane zagadnienia w artykule są rozważane na przykładzie trzech myślicieli Oświecenia: J.-J. Rousseau, I. Kanta oraz H. Kołłątaja.

Bibliografia

Allen Prudence. 2016. The Concept of Woman, t. 3: The Search for Communion of Persons, 1500–2015. Grand Rapids, Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company.

Arystoteles. 1990–2001. Dzieła wszystkie, przeł. zbiorowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Beauvoir Simone de. 2014. Druga płeć, przeł. Gabriela Mycielska, Maria Leśniewska. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Bogucka Maria. 2005. Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Coreth Emerich, Harald Schöndorf. 2006. Filozofia XVII i XVIII wieku, przeł. Piotr Gwiazdecki. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Drozdowicz Zbigniew. 2006. Filozofia Oświecenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hannam June. 2010. Feminizm, przeł. Agnieszka Kaflińska. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Jezierski Franciszek Salezy. 1952. Wybór pism. Kraków: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kant Immanuel. 2004. Krytyka praktycznego rozumu, przeł. Jerzy Gałecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kant Immanuel. 2004. Krytyka władzy sądzenia, przeł. Jerzy Gałecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kant Immanuel. 2006. Rozprawa filozoficzna o religii i moralności, przeł. Krzysztof Celestyn Mrongowiusz. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kant Immanuel. 2010. Dzieła zebrane, t. 1: Pisma przedkrytyczne, przeł. zbiorowe. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kant Immanuel. 2012. Dzieła zebrane, t. 4: Pisma po roku 1781, przeł. zbiorowe. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kołłątaj Hugo. B.r.w. Listy Anonima i Prawo polityczne narodu polskiego. B.m.w.: PWN.

Kołłątaj Hugo. 1953. Wybór pism naukowych, oprac. Kazimierz Opałek. B.m.w.: PWN.

Kołłątaj Hugo. 1955. Porządek fizyczno-moralny oraz Pomysły do dzieła „Porządek fizyczno-moralny”. B.m.w.: PWN.

Kołłątaj Hugo. 2003. Stan oświecenia w Polsce w ostatnich latach Augusta III (1750–1764). Wrocław: Ossolineum, DeAgostini.

Kołłątaj Hugo. 2006. Prawa i obowiązki naturalne człowieka rozwinięte i dowiedzione według wiecznych, niezmiennych i koniecznych praw natury oraz O konstytucji w ogólności. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Komisja Edukacji Narodowej (Pisma Komisji i o Komisji). 1954. Oprac. Stanisław Tync. Wrocław: Zakład Imienia Ossolińskich – Wydawnictwo.

Podgórska Eugenia. 1961. „Sprawa wychowania kobiet w znaczniejszych czasopismach polskich drugiej połowy XVIII wieku”. Rozprawy z Dziejów Oświaty 4: 19–33.

Rousseau Jean-Jacques. 1955. Emil, czyli o wychowaniu, przeł. Eugeniusz Zieliński. Wrocław: Zakład imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Rousseau Jan Jakub. 1956. Trzy rozprawy z filozofii społecznej, przeł. Henryk Elzenberg. B.m.w.: PWN.

Staszic Stanisław. 1954. Pisma filozoficzne i społeczne. B.m.w.: PWN.

Wollstonecraft Mary. 2011. Wołanie o prawa kobiety, przeł. zbiorowe. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

Żołądź-Strzelczyk Dorota, Wiesław Jamrożek. 2001. Studia z dziejów edukacji kobiet na ziemiach polskich. Poznań: Agencja Wydawniczo-Poligraficzna „BAJT”.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-01-27

Jak cytować

1.
USAKIEWICZ, Joanna. Cień na oświeceniowym rozumie, czyli Jean-Jacques Rousseau, Immanuel Kant i Hugo Kołłątaj o kobietach, ich roli społecznej i edukacji. Ruch Filozoficzny [online]. 27 styczeń 2024, T. 79, nr 2, s. 81–97. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/RF.2023.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 79 Nr 2 (2023): Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Dział

Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Usakiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 692
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Rousseau, Kant, Kołłątaj, Oświecenie, kobieta, edukacja kobiet
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa