Znaczenie idei „niszczenia się świata” w kształtowaniu filozofii przyrody Jana Jonstona w dziele O stałości natury
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2022.015Abstrakt
W niniejszym artykule (bardzo wybiórczo) chciałbym przedstawić poglądy Jana Jonstona (Johannes Jonstonus) 1603-1675 na dzieje przyrody i człowieka oraz pokrótce przedstawić jego sylwetkę. Rekonstruując owe filozoficzne i metodologiczne kwestie, warto także przytoczyć kilka zagadnień związanych z życiorysem tego uczonego oraz z recepcją jego dzieł.
Jonston był przyrodnikiem, lekarzem i filozofem. Obecnie jest mało znany i zapomniany, a w konsekwencji jego filozofia przyrody i filozofia człowieka, jego wizja świata, a więc w pewnym sensie i Kosmologia, uległy zapomnieniu i marginalizacji. Uległa także zapomnieniu jego filozofia i metodologia nauki.
Jonston należał do pokolenia Kartezjusza, jednakże jego poglądy na przyrodę i na naukę były bliższe filozofii brytyjskiej niż kontynentalnej i nawiązywały do idei, które sformułował Francis Bacon, a potem kontynuował Robert Boyle. Zapewne stanowisko Jonstona zostało ukształtowane w trakcie jego studiów na uniwersytetach w Wielkiej Brytanii. Owe inspiracje metodologią nauk zasługują, by były się przedmiotem osobnych rozważań, ale ze względu na ograniczony charakter pracy zostaną tu pominięte.
Jonston w pracy O stałości natury (An history of the Constancy of Nature…) formułuje swoją wizję przyrody. Owa filozofia przyrody kształtuje się w konfrontacji z poglądami chiliastów dotyczącymi natury człowieka i pośrednio całej przyrody. Poglądy chiliastów wynikały ze specyficznej interpretacji Biblii mówiącej o „starzeniu się” świata człowieka, kultury, a w konsekwencji i przyrody. W związku z tym, że idea chiliastów obejmuje zjawiska przyrodnicze i antropologiczne, a w dodatku maja historyczny charakter, Jonston w swoich kontrargumentach musiał odwoływać się i do empirii, i do historii: Biblijnej, oraz naturalnej. Tym samym, współuczestniczył nie tylko w tworzeniu nowożytnej filozofii przyrody, ale także nowożytnej „historii naturalnej” i nowożytnej metodologii, postulującej matematyzację wiedzy o przyrodzie.
Bibliografia
Bacon Francis. 1955. Novum Organum, przeł. Jan Wikarjak. Warszawa: PWN.
Bilikiewicz Tadeusz. 1931. Jan Jonston (1603–1675). Żywot i działalność lekarska. Warszawa: Wydawnictwo Kasy im. Mianowskiego.
Bilikiewicz Tadeusz. 1933. „Henryk Martini i Jan Jonston. Fragment z dziejów kultury lekarskiej polskiego Leszna”. Archiwum Historji i Filozofji Medycyny oraz Historji Nauk Przyrodniczych 13 (Poznań).
Bircham Peter. 2007. A History of Ornithology. London: Collins.
Brzeziński Tadeusz (red.). 1995. Historia medycyny. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Chansigaud Valérie. 2007. The History of Ornithology. London: New Holand.
Czapla Julia. 2016. „Między autorem a drukarzem. Dobór ilustracji Historia naturalis Jana Jonstona”. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Społeczne 14(3): 9–23.
Descartes. 2001. Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska. Kęty: ANTYK.
Dworzaczkowa Jolanta. 2003. Szkoła w Lesznie do 1656 roku. Nauczyciele i programy. Leszno: Leszczyńskie Towarzystwo Kulturalne.
Eliade Mircea. 2007. Kowale i alchemicy, przeł. Andrzej Leder. Warszawa: Aletheia.
Hall Alfred Rupert. 1966. Rewolucja naukowa 1500–1800, przeł. Tadeusz Zembrzuski. Warszawa: PAX.
Jonston Jan. 1644. Idea Universae Medicinae practicae, Libris VIII absoluta. Amsterodami.
Jonston Jan. 1650. Historiae naturalis de avibus libri VI. Francofurti.Jonston Jan. 1960. O stałości natury, przeł. Maria Stokowska. Warszawa: PWN.
Kazibut Radosław. 2015. „Filozoficzna myśl Roberta Boyle’a a stanowisko chrześcijańskiego teizmu naturalistycznego”. Studia Philosophiae Christianae 51(4) 97-121..
Kowzan Jacek. 2010. „Jan Jonston. Między dawną a nową historią naturalną”. W: Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych red. Jan Sokolski, 129–146. Warszawa: Neriton.
Koyré Aleksander. 1998. Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata, przeł. Ola i Wojciech Kubińscy. Gdańsk: Biblioteka Filozofii i Historii Filozofii.
Kuczkowski Jan. 1974. „Wkład Jana Jonstona do nauki europejskiej”. W: Jan Jonston (1603–1675) red. Zdzisław Smoluchowski, 55–63. Leszno: Leszczyńskie Towarzystwo Kulturalne.
Linné Carl. 1749. Oeconomia Naturae. Uppsala.
Matuszewski Adam. 2011. „Popularyzacja nauki europejskiej w twórczości Jana Jonstona”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 56(3–4): 57–76.
Myślicki Ignacy. 1922. Jonston i De Spinoza. Varsaviae: Bibliotheca Universitatis Liberea Polonae.
Pietrzak Zbigniew. 2018. „Historia naturalna a wiedza o naturze”. W: Rozum, człowiek, historia, red. Jakub Szczepański 183–202. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pietrzak Zbigniew. 2019. „John Locke’s Historical Method and Natural Histories in Modern Natural Sciences”. Ruch Filozoficzny 75(4): 61–82.
Smoluchowski Zdzisław (red.). 1974. Jan Jonston 1603–1675. Leszno: Leszczyńskie Towarzystwo Kulturalne.
Stresemann Erwin. 1975. Ornithology. From Aristotle to the Present, przeł. H. J. i C. Epstien. London: Harvard University Press. Oryginalnie: Die Entwicklung der Ornithologie von Aristoteles bis zur Gegenwart, Berlin 1951.
Strużyńska Katarzyna. 2016. „«Curiositas» jako kategoria kultury barokowej (XVII–XVIII wiek)”. Meluzyna: Dawna Literatura i Kultura 1(4): 35–51.
Świderski Bronisław. 1935. Dr Jan Jonston – wybitny uczony dawnego Leszna. Leszno.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Zbigniew Pietrzak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 111
Liczba cytowań: 0