Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Znaczenie idei „niszczenia się świata” w kształtowaniu filozofii przyrody Jana Jonstona w dziele O stałości natury
  • Strona domowa
  • /
  • Znaczenie idei „niszczenia się świata” w kształtowaniu filozofii przyrody Jana Jonstona w dziele O stałości natury
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 78 Nr 2 (2022) /
  4. Artykuły

Znaczenie idei „niszczenia się świata” w kształtowaniu filozofii przyrody Jana Jonstona w dziele O stałości natury

Autor

  • Zbigniew Pietrzak Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0003-2458-1252

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2022.015

Abstrakt

W niniejszym artykule (bardzo wybiórczo) chciałbym przedstawić poglądy Jana Jonstona (Johannes Jonstonus) 1603-1675 na dzieje przyrody i człowieka oraz pokrótce przedstawić jego sylwetkę. Rekonstruując owe filozoficzne i metodologiczne kwestie, warto także przytoczyć kilka  zagadnień związanych z życiorysem tego uczonego oraz z recepcją jego dzieł.

            Jonston był przyrodnikiem, lekarzem i filozofem. Obecnie jest mało znany i zapomniany, a w konsekwencji jego filozofia przyrody i filozofia człowieka, jego wizja świata, a więc w pewnym sensie i Kosmologia, uległy zapomnieniu i marginalizacji. Uległa także zapomnieniu jego filozofia i metodologia nauki.

            Jonston należał do pokolenia Kartezjusza, jednakże jego poglądy na przyrodę i na naukę były bliższe filozofii brytyjskiej niż kontynentalnej i nawiązywały do idei, które sformułował Francis Bacon, a potem kontynuował Robert Boyle. Zapewne stanowisko Jonstona zostało ukształtowane w trakcie jego studiów na uniwersytetach w Wielkiej Brytanii. Owe inspiracje metodologią nauk zasługują, by były się przedmiotem osobnych rozważań, ale ze względu na ograniczony charakter pracy zostaną tu pominięte.

            Jonston w pracy O stałości natury (An history of the Constancy of Nature…) formułuje swoją wizję przyrody. Owa filozofia przyrody kształtuje się w konfrontacji z poglądami chiliastów dotyczącymi natury człowieka i pośrednio całej przyrody. Poglądy chiliastów wynikały ze specyficznej interpretacji Biblii mówiącej o „starzeniu się” świata człowieka, kultury, a w konsekwencji i przyrody. W związku z tym, że idea chiliastów obejmuje zjawiska przyrodnicze i antropologiczne, a w dodatku maja historyczny charakter, Jonston w swoich kontrargumentach musiał odwoływać się i do empirii, i do historii: Biblijnej, oraz naturalnej. Tym samym, współuczestniczył nie tylko w tworzeniu nowożytnej filozofii przyrody, ale także nowożytnej „historii naturalnej” i nowożytnej metodologii, postulującej matematyzację wiedzy o przyrodzie.

Bibliografia

Bacon Francis. 1955. Novum Organum, przeł. Jan Wikarjak. Warszawa: PWN.

Bilikiewicz Tadeusz. 1931. Jan Jonston (1603–1675). Żywot i działalność lekarska. Warszawa: Wydawnictwo Kasy im. Mianowskiego.

Bilikiewicz Tadeusz. 1933. „Henryk Martini i Jan Jonston. Fragment z dziejów kultury lekarskiej polskiego Leszna”. Archiwum Historji i Filozofji Medycyny oraz Historji Nauk Przyrodniczych 13 (Poznań).

Bircham Peter. 2007. A History of Ornithology. London: Collins.

Brzeziński Tadeusz (red.). 1995. Historia medycyny. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Chansigaud Valérie. 2007. The History of Ornithology. London: New Holand.

Czapla Julia. 2016. „Między autorem a drukarzem. Dobór ilustracji Historia naturalis Jana Jonstona”. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Społeczne 14(3): 9–23.

Descartes. 2001. Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska. Kęty: ANTYK.

Dworzaczkowa Jolanta. 2003. Szkoła w Lesznie do 1656 roku. Nauczyciele i programy. Leszno: Leszczyńskie Towarzystwo Kulturalne.

Eliade Mircea. 2007. Kowale i alchemicy, przeł. Andrzej Leder. Warszawa: Aletheia.

Hall Alfred Rupert. 1966. Rewolucja naukowa 1500–1800, przeł. Tadeusz Zembrzuski. Warszawa: PAX.

Jonston Jan. 1644. Idea Universae Medicinae practicae, Libris VIII absoluta. Amsterodami.

Jonston Jan. 1650. Historiae naturalis de avibus libri VI. Francofurti.Jonston Jan. 1960. O stałości natury, przeł. Maria Stokowska. Warszawa: PWN.

Kazibut Radosław. 2015. „Filozoficzna myśl Roberta Boyle’a a stanowisko chrześcijańskiego teizmu naturalistycznego”. Studia Philosophiae Christianae 51(4) 97-121..

Kowzan Jacek. 2010. „Jan Jonston. Między dawną a nową historią naturalną”. W: Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych red. Jan Sokolski, 129–146. Warszawa: Neriton.

Koyré Aleksander. 1998. Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata, przeł. Ola i Wojciech Kubińscy. Gdańsk: Biblioteka Filozofii i Historii Filozofii.

Kuczkowski Jan. 1974. „Wkład Jana Jonstona do nauki europejskiej”. W: Jan Jonston (1603–1675) red. Zdzisław Smoluchowski, 55–63. Leszno: Leszczyńskie Towarzystwo Kulturalne.

Linné Carl. 1749. Oeconomia Naturae. Uppsala.

Matuszewski Adam. 2011. „Popularyzacja nauki europejskiej w twórczości Jana Jonstona”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 56(3–4): 57–76.

Myślicki Ignacy. 1922. Jonston i De Spinoza. Varsaviae: Bibliotheca Universitatis Liberea Polonae.

Pietrzak Zbigniew. 2018. „Historia naturalna a wiedza o naturze”. W: Rozum, człowiek, historia, red. Jakub Szczepański 183–202. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pietrzak Zbigniew. 2019. „John Locke’s Historical Method and Natural Histories in Modern Natural Sciences”. Ruch Filozoficzny 75(4): 61–82.

Smoluchowski Zdzisław (red.). 1974. Jan Jonston 1603–1675. Leszno: Leszczyńskie Towarzystwo Kulturalne.

Stresemann Erwin. 1975. Ornithology. From Aristotle to the Present, przeł. H. J. i C. Epstien. London: Harvard University Press. Oryginalnie: Die Entwicklung der Ornithologie von Aristoteles bis zur Gegenwart, Berlin 1951.

Strużyńska Katarzyna. 2016. „«Curiositas» jako kategoria kultury barokowej (XVII–XVIII wiek)”. Meluzyna: Dawna Literatura i Kultura 1(4): 35–51.

Świderski Bronisław. 1935. Dr Jan Jonston – wybitny uczony dawnego Leszna. Leszno.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2022-12-14

Jak cytować

1.
PIETRZAK, Zbigniew. Znaczenie idei „niszczenia się świata” w kształtowaniu filozofii przyrody Jana Jonstona w dziele O stałości natury. Ruch Filozoficzny [online]. 14 grudzień 2022, T. 78, nr 2, s. 75–97. [udostępniono 25.3.2023]. DOI 10.12775/RF.2022.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 78 Nr 2 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Zbigniew Pietrzak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 111
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa