Piękno, świat i moment. Estetyczne tło polityki Hannah Arendt w interpretacji Jima Josefsona.
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2023.008Słowa kluczowe
Hannah Arendt, estetyka, teoria polityczna, Karl Jaspers, Immanuel KantAbstrakt
Artykuł analizuje estetyczną formę polityki Hannah Arendt w interpretacji Jima Josefsona. Zdaniem autora „Hannah Arendt’s Aesthetic Politics: Freedom and the Beautiful” - filozofka poszukiwała swego własnego „transcendentnego momentu” (der Augenblick) i w celu zidentyfikowania go analizowała prace takich myślicieli jak: Nietzsche, Kierkegaard, Jaspers, Heidegger, Kafka, Benjamin. Przemyślana krytyka każdego z powyższych nurtów pozwoliła jej sformułować własną koncepcję określoną przez Josefsona mianem „momentu estetycznego”. Wyodrębniając „wolność piękna”, jako trzecią twarz wolności na równi ze znanymi czytelnikom Arendt wolnością działania i umysłu, amerykański filozof w swej książce skupia się na wykazaniu, jak ta wolność, zakorzeniona w fenomenologii Jaspersa i niemetafizycznym odczytaniu Kanta, ma posłużyć za antidotum na wyobcowanie ze świata, które jego zdaniem, jest tematem spajającym wszystkie prace Arendt.
Bibliografia
Agamben Giorgio. 2008. Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, przeł. Mateusz Salwa. Warszawa: Prószyński i Spółka.
Hannah Arendt. 1981. The Life of the Mind: One/Thinking, Two/Willing. HMH Books.
Arendt Hannah. 1996. Wola, przeł. Robert Piłat. Warszawa: Czytelnik.
Arendt Hannah. 2000. Kondycja ludzka, przeł. Anna Łagodzka. Warszawa: Aletheia.
Arendt Hannah. 2002. Myślenie, przeł. Hanna Buczyńska-Garewicz. Warszawa: Czytelnik.
Arendt Hannah. 2003. Odpowiedzialność i władza sądzenia, przeł. Wojciech Madej, Mieczysław Godyń. Warszawa: Prószyński i Spółka.
Arendt Hannah. 2011. Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, przeł. Mieczysław Godyń, Wojciech Madej. Warszawa: Aletheia.
Arendt Hannah. 2012. Wykłady o filozofii politycznej Kanta, przeł. Rafał Kuczyński, Marcin Moskalewicz. Warszawa: Kronos.
Arendt Hannah. 2021. Korzenie totalitaryzmu, przeł. Daniel Grinberg, Mariola Szawiel. Warszawa: Świat Książki.
Beiner Ronald. 1984. „Action, Natality and Citizenship: Hannah Arendt’s Conception of Freedom”. W: Conceptions of Liberty in Political Philosophy, red. Z.A. Pelczyński, J. Gray. London: Athlone Press. 349-375.
Beiner Ronald. 1992. „Interpretive Essay”. W: Hannah Arendt, Lectures about Kant’s Political Philosophy. Chicago: The University of Chicago Press.vii-viii.
Bernstein Richard J. 1986. „Judging – The Actor and the Spectator”. Philosophical Profiles. 221-237.
Bernstein Richard J. 1991. Beyond Objectivism and Relativism. Science, Hermeneutics and Praxis. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Bielik-Robson Agata (red.). 2019. The Marrano Phenomenon Jewish ‘Hidden Tradition’ and Modernity. Basel–Beijing–Wuhan–Barcelona–Belgrade: MDPI.
Bielik-Robson Agata. 2021. „Amor Mundi: The Marrano Background of Hannah Arendt’s Love for the World”. W: Faith in the World. Post-Secular Readings of Hannah Arendt, red. Ludger Hagedorn, Rafael Zawisza, 61–86. Frankfurt–New York: Campus Verlag.
Bielik-Robson Agata. 2021. „Marańska instrukcja Derridy: jak żyć i przeżyć bez kanonu”. Konteksty Kultury 18(4): 537–555.
Deutscher Max. 2016. Judgment after Arendt. New York: Routledge.
Habermas Jürgen. 2003. Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, przeł. Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Scholar.
Heidegger Martin. 1994. Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Josefson Jim. 2019. Hannah Arendt’s Aesthetic Politics: Freedom and the Beautiful. Switzerland: Springer Verlag.
Kant Immanuel. 2004. Krytyka władzy sądzenia, przeł. Jerzy Gałecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kateb Georg. 1983. Hannah Arendt: Politics, Conscience, Evil. Totowa, NJ: Rowman and Allanheld.
Lisowska Urszula. 2017. Wyobraźnia, sztuka, sprawiedliwość. Marty Nussbaum koncepcja zdolności jako podstawa egalitarnego liberalizmu. Toruń: FNP.
Marshall David L. 2010. „The Origin and Character of Hannah Arendt’s Theory of Judgment”. Political Theory 38(3): 375–385.
Moskalewicz Marcin. 2013. Totalitaryzm, narracja, tożsamość. Filozofia historii Hannah Arendt. Toruń: FNP.
Nancy Jean-Luc. 2010. Rozdzielona wspólnota, przeł. Michał Gusin, Tomasz Załuski. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Rancière Jacques. 2007. Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przeł. Maciej Kropiwnicki, Jan Sowa. Kraków: Korporacja Ha!art.
Rancière Jacques. 2007. Estetyka jako polityka, przeł. Julian Kutyła, Paweł Mościcki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Rymkiewicz Wawrzyniec. 2002. Ktoś i nikt. Wprowadzenie do lektury Heideggera. Wrocław: FNP.
Schmitt Carl. 2000. Teologia polityczna i inne pisma, przeł. Marek A. Cichocki. Kraków: Znak.
Szczygieł Mariusz. 2022. Fakty muszą zatańczyć. Warszawa: Dowody na Istnienie.
Vatter Miguel. 2006. „Natality and Biopolitics in Hannah Arendt”. Revista de Ciencia Politica 26(2): 137–159.
Villa R. Dana. 2006. „The Development of Arendt’s Political Thought”. W: Cambridge Companions Online, 1–21. Cambridge University Press.
Załuski Tomasz. 2010. „Od dzieła do rozdzielania. Filozofia i to, co polityczne”. W: Jean-Luc Nancy, Rozdzielona wspólnota, przeł. Michał Gusin, Tomasz Załuski. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Zawisza Rafał. 2019. „Thank God We Are Creatures: Hannah Arendt’s Cryptotheology”. W: The Marrano Phenomenon Jewish ‘Hidden Tradition’ and Modernity, red. Agata Bielik-Robson. Basel–Beijing–Wuhan–Barcelona–Belgrade: MDPI.117-141.
Yirmiyahu Yovel. 2009. The Other Within: The Marranos: Split Identity and Emerging Modernity. Princeton, NJ : Princeton University Press.
Zerilli M. G. Linda. 2016. A Democratic Theory of Judgment. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Trzcinska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 255
Liczba cytowań: 0